www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 16:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det blev godt nok et træf ud over det sædvanlige. 17 hyggelige drejere mødte op og udvekslede erfaringer - og (drejer)historier - og der var konstant gang i 3 drejebænke hvor der blev demonstreret flot drejning af sjaskvåd bøgetræ.

Det bliver spændende at høre hvad Juntaen finder ud af til næste træf i oktober.

Jeg tror alle er enig i at der bør lyde et rungende HURRA for Juntaens indsats - og deres fokus og glæde udi trædrejningens mysterier. 5 af 5 stjerner :D :D :D :D :D

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Enig, og jeg vil også har love at komme med et store tak til jer 3 for jeres store arbejde, det er super hyggelige og meget lærerigt, og Poul jeg fatter ikke at du har haft hele kælderen under vand for så kort tid siden og stadigevække er klar til tage imod med en store smile... TAK

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Bjørn dog jeg har aldrig anset dig for ar være voldelig, og stokke metoden troede jeg kun var Hækkerup.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Jeg fik også en både hyggelig og lærerig eftermiddag ud af det.
Jeg havde aldrig selv fundet på at udskære en halv stamme til 6 skåle, sådan som det blev vist. Indtil nu har jeg bare fundet en klods, der passede i størrelse, og så lavet en enkelt skål af den.
Den teknik med at stikke en skål ud af skålen som blev vist, var også ny for mig - den skal bestemt prøves. Det blev kun vist ved at slå på den indre skål, så den brækkede af, men ideen med at sætte en luftpude ind i den ene side først var bestemt også værd at efterprøve.
Bowl-saveren kom ikke på min ønskeliste, den manglede helt klart en pinol, som kunne sikre at klodsen blev siddende hvor den skulle.
En enkelt interesseret pige fik et lille kig og en aftale med Poul M. om at komme ned en dag og prøve at dreje. Der var også flere meget interesserede kunder fra børnehaven over værkstedet, som kiggede ned på mystikken gennem døren.
Selv om de tre bænke havde problemer med at holde emnerne i gang, blev det dog til mange sække spåner - alt i alt en rigtigt god dag.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Albertslund
Som ham "den nye" kan jeg sige at jeg synes det var rigtig hyggeligt.

Glæder mig til næste møde :)

Træmand wannabe

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg kunne da godt tænke mig at høre lidt om den nye måde at stikke skåle ud på.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Er der virkelig ikke nogen der har lyst til at fortælle om den nye måde at stikke skåle ud på? Eller er det en ny slags frimurerbevægelse i har stiftet ovre i Rømersgade? ;)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
BB, jeg tror ikke der var så meget nyt, Promat og Woodcut, men har man ikke prøvet det før er det jo nyt.
Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Der var vist nok også mindst et par stykke som aldrig har set en skål stukket ud med en stikstål og så der blevet brugt en luftpude til brække den af/ud med, (af denne slacks som man bruger når man monter, blandt anden, vinduer og døre med,) simpelt men meget effektive, den vist eksampel var ca 5 -7 cm br. i bund :o :o jeg skulle aldrig har foræret mine puder vække :oops: :oops: :oops:
ErlingSj skrev:
men ideen med at sætte en luftpude ind i den ene side først var bestemt også værd at efterprøve.

håbløs træ krammer

Finn Guldbaek skrev:
Promat og Woodcut, men har man ikke prøvet det før er det jo nyt.
Finn

Jeg havde aldrig set en woodcut brugt i den virkelige verden, og må indrømme, at den ikke så overbevisende ud. Skålen kom ud af center og hele bænken stod og rystede. Motoren havde også svært ved at trække skålen rundt.
Det gjorde teknikken med stikkestålet derimod - den havde jeg heller aldrig set før. Den inderskål der kom ud af det, var stort set lige så stor, som den, der kom fra Woodcut'en.
Min sene reaktion på dit spørgsmål skyldes travlhed med at få lavet stumper til min nye (meget gamle) trykbænk.

Angående frimureriet, så er det en hemmelighed forbeholdt de heldige få. Det eneste jeg tør røbe er, at der er en ny farve pen hver gang til at skrive navneskilte med.

Hvad møderne i Rømersgade angår, kan jeg ikke se noget problem i, at de bliver kopieret andre steder i landet. Der er ikke tale om et stort flot arrangement, som træffet i Vordingborg, enhver der har plads i sit værksted kunne invitere til et hyggemøde - det gode er, at triumviratet (lyder pænere end "juntaen") i Kbh. rent faktisk gør det. Selv om der er lagt op til at behandle et bestemt emne, så er der ikke tale om planlagte foredrag, mere om hands-on møder, hvor den, der kan en teknik, viser den frem, hvorefter andre har mulighed for selv at prøve.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tak skal I ha' :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Bjørn,

Jeg er ganske overbevist om at en deltagelse fra Centraldanmark vil være meget velkommen. Du behøver ikke en gang at stege pølser ved seancen.

Der går ganske udmærkede tog fra Odense til Nørreport St. og det er kun få minutters gang derfra. Selv om du ikke er kvalificeret til en mimrebillet, er der dog chancer for at du kan finde en Orangebillet til de relevante afgange.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det gjorde da ikke noget hvis Bjørn B skulle komme i tanke om at medbringe lidt af hans formidable grillsovs. Den er svær at glemme - og et mindre grill/trædrejertræf i Rømersgade kunne jo udvikle sig til en bedre gadefest :D :D :D :D :D

håbløs træ krammer

BjoernA skrev:
... et mindre grill/trædrejertræf i Rømersgade kunne jo udvikle sig til en bedre gadefest

Bjørn, det var dog et asocialt forslag. Tænk på de mange fortravlede mødre som henter deres børn i vuggestuen lige oven over - de ville jo ikke have en chance for at få ungerne med forbi grillen uden en masse hyl og skrig.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg skammer mig ikke engang - specielt fordi alt det Bjørn B diskede op med i Vordingborg i foråret simpelthen burde smages af alle som finder vej til kælderen i Rømersgade.

børnehave eller ej. det må de bare lære at leve med ;)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Øhh bøhh....
Er der nogle billeder, hvor den skål bliver stukket/drejet ud?
Det vil jeg meget gerne se.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Kaj,

Det næstøverste foto er vel nok det nærmeste som viser Finn Guldbæk som "Udstikningsfører" på Promatbænken.

håbløs træ krammer

Kaj Petersen skrev:
Er der nogle billeder, hvor den skål bliver stukket/drejet ud?

Det er desværre ikke med på noget billede.
Teknikken er i og for sig enkel nok. Du har skålen vendt som den, der bliver stukket ud på billede 2, altså med ydersiden drejet, og derefter vendt, så den sidder fast i soklen.
Herefter stikkes der et spor med et ganske almindeligt, fladt stikkestål. Sporet var vel små 2 cm bredt yderst, i hvert fald bredt nok til at der kunne drejes lidt til siden i bunden af hullet.
Inderskålen endte med at sidde fast på en 8-10 cm bred flade, og den havde næsten lige sider. Med et slag med en hammer i den ene side, blev skålen til slut brækket ud af hullet. Hvis du forestiller dig klodsen roteret, så årerne vender vandret, skal der slås i en af siderne (kl 3 eller 9), ikke i top eller bund (kl 6 eller 12). På den måde tvinges klodsen til at flække af på langs af årerne.
Fidusen med luftpuden er at lægge den ind "kl 9", puste den op, så der kommer spænd i træet og derefter slå "kl 3". Det blev nævnt, at en luftpude kan komme op på omkring 100 kg tryk, så det kan såmænd være, at det ikke er nødvendigt at slå på klodsen.
Inderskålen havde ret lige sider, men den var sagtens stor nok til at lave en fin skål af. Eftersom den kommer ud af midten på en stor klods, var den stort set af kernetræ hele vejen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det må lige siges her at stikstålet er ret langt ude over landet - og i et snævert spor, så der er alle mulige chancer for at der er noget der går galt, og stålet klemmes fast i det roterende emne og slår om sig eller får en flyvetur.

Jeg var da nervøs nok til at holde mig langt væk under forsøget - som dog gik godt. DENNE GANG.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tro mig, intet ville glæde mig mere end at kunne komme over og deltage på en af Jeres aftener. Og jeg skulle såmænd også gerne tage en grill med, så vi kunne få en lille langelænder. :D

Vores tidligere medlem 'DrejersCorner' har også brugt den omtalte metode med et stikstål. Det viste han en gang hos Per Sepstrup.
Og 2 skåle er da bedre end kun én.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Der er en ting der undrer mig: Hvorfor er der ikke nogen af de metalarbejdskyndige der har lavet bowlsaverjern á la McNaughton?

http://www.toolpost.co.uk/pages/Turning ... elton.html

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Jeg går med netop de tanker, har lige modtaget nogle Carbide cutters, så når jeg får lidt tid til overs skal der forsøges noget. Macnaughton systemet kan forbedres væsentligt ved at anvende et "rullende underlag", samt bedre sidværts støtte til jernet.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Et rullende underlag vil helt sikkert hjælpe.
Du er velkommen til at låne mit McNaughton anlæg , hvis du vil prøve det af.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Tak Stig, jeg ringer når jeg når så langt... Jeg har en masse ideer og tanker der lige skal prøves af mens de er friske :) Min tanker med udstiksjern er at støtte dem både for og bag med noget jernet kan rulle på. Hvis man er lidt fiks, så kan det samme system andvendes til udborings jern....

Den bagerst støtte skal kunne svinge fra side til side, og laves lidt som styret til en båndsav, så jernet støttes i 3 retninger.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]