Jeg vil gerne forsøge at lave nogle "demofotos" hen ad vejen, hvis man ellers kan leve med at mine evner udi fotograferingens og ikke mindst lyssætningens kunst lader meget tilbage at ønske.
Men, hvis du ellers husker tilbage, vil du sikkert erindre at vi netop diskuterede de tekniker, og ikke mindst de laktyper, olietyper, voxtyper som er egnede til netop det som vi jo går og laver, nemlig trædrejning - d.v.s roterende emner.
Ja, jeg syntes at fotoet af skålen får den til at ligne "plastik", hvilket for mig indikerer:
At du har brugt en laktype som:
A: har et relativt højt tørstofindhold,
B: sandsynligvis indeholder meget hurtigt fordampende opløsningsmidler,
C: Er påført i et temmeligt tykt lag pr. gang,
D: Ikke er "ordentligt" mellemslebet, d.v.s at den påførte lak ikke er slebet "flad", men forbliver "tyk",
E: Porrefyldningen er "dårlig", idet det ser ud som om lakken danner en film, uden at befugte træet jævnt.
(det er derfor du nok har været nødt til at påføre i for tykke lag),
F: Når befugtningen, og dermed filmdannelsen er utilstrækkelig, opstår "plastik" udseendet nemt.
Det udseende du har ønsket: Helt enig, det er jo noget vi hver især har sine tanker og ideer om, og det ville ikke være rigtigt at kritiserer netop dette punkt. jeg prøver bare at henlede opmærksomheden på at de forskellige træsorter har vidt forskellige egenskaber - og dermed også vidt forskellige muligheder for overfladebehandling.
Sprøjtning: jeg vil normalt ikke anbefale "amatører" at anvende sprøjtning, hverken af opløsningsbaserede - som vandbaserede lakker. Helbredsrisikoen er simpelthen for stor, og med opløsningsmiddelbaserede produkter skal man også have evt. brandfare i tankerne.
Men, Ja, jeg har temmelig stor erfaring i sprøjtning af lak, med et større antal forskellige tekniker, og jeg brugte sprøjtning med opløsningsbaseret lak en del tidligere, men det er s-- for usundt når man ikke har de rigtige forhold til det.
Det tror jeg heller ikke at der mange (om nogen) som kommer her på forum som har.
Omkring bejdser: Jo da, jeg har brugt et "utal" af forskellige bejdsetyper igennem årene, lige fra de gængse vand/spritbejdser til lanolinbejdser, Glase typer (USA) til de mere sofistikerede metalbejdser og saltbaserede bejdser.
Igen: For mig er helbredshensynet "first priority", og jeg tror ikke at det er relevant at gå dybere ind i dette - inden for hvad vi, som trædrejere ønsker/arbejder med.
Omkring overflader generelt: Jeg har ikke til hensigt at skrive store afhandlinger om dette emne, men vil gerne give et "pip" med hvor det syntes relevant, og til almen information.
PS: Det er ligeså "let" at lave en "plastikoverflade" med div. olie/voxtyper, ligesom det også nemt forekommer hvis man bruger f.eks Shellac som sandingsealer (eller opløsningsmiddelbaseret sandingsealer for den sags skyld).
MEN; der er jo også drejere som netop ønsker at skålen/det drejede emne ligner plastik, og det skal respekteres på lige fod med andre udtryksformer.