Jeg svare på stigs først. sammenhold med det han har skrevet...
Mavesur... næppe du gir den bare gas... det er konstruktivt så kan vi godt li det...
Hvor mage der får glæde af det : MANGE !! jeg er blankt indrømmet lidt en toolnørd... men det ikke kun med det jeg laver rundt og brændbart, det er også med det jeg laver af computere osv... Ja man kan godt slå et listesøm i med brækkede arme og en 12kg hammer... man kan godt og det er muligt at skal man ikke slå så mange i kan det jo godt gå det er bare en hobby... NEJ!! det er ikke rigtigt, det er under ingen omstændigheder løgn når man siger at værktøjet er 50% af arbejdet, hvis ikke mere...
jeg er helt enig i at hvis man rent hobby drejer betyder det ikke det store om man skal slibe 1 eller 10 gange.. og dog hvis man skal lave noget er der 2 måder, godt nok, og rigtig godt... Godt nok er det man helst ikke vil lægge navn til men det er ok og dem der skal have det er tilfredse, rigtig godt er der hvor man gerne vil have sin signatur i blikende neon oven over. Godt nok er det man opnår med arbejde og middelmådigt/dårligt værktøj de fleste gange. Det er forbi det er meget meget meget svært at lave RIGTIGT med dårlige værktøjer, hvor med gode værktøjer er det teknikken øvelsen og talentet der skal arbejdes med. Når man står med en bænk der er skæv jeg der er sløve jern af gamle tavrender og lægder fra billigbyg at dreje i og med er det ikke muligt at lære teknikken og få den rutine der skal til.
Den med CNC maskinen i nakken kan jeg kun udtale mig om på HearSay... og det er rigtigt det er billigere at få lavet 3000 halvkedelige på en cnc, men der er ikke mange der vil betale for at få lavet 4 til den gamle trappe, for det koster kassen at sætte sådan en op til en prod. linje.
Men det er helt rigtigt at den er rendt med meget af det monotone repetitions arbejde som den er god til. Det er bare udfordringe til håndfolket om at lave ting man ikke kan med en cnc, bedere flottere skarpere....
Jeg er til gengæl 105% enig i at det er øvelse der gør en god drejer.. som det er med det meste er det 1%inspiration og 99% perspiration der gør et geni...
Det er helt rigtigt at mange springer ud i Unika med det samme, jeg er selv en af dem, det er jo det vi drømmer om når vi går i værkstedet, at komme ud derinde fra med et mesterværk. og det er vel drømmen der driver værket, eller det skal det vel være...
Jeg støtter dig i at man herhjemme i mange år er sluppet afsted med blandet arbejde blandede resultater, og folk har sagt WAW!! og jeg håber inderligt de dage er ovre, som skabsperfektionist kan jeg ikke samle noget som helst op uden at lige tjekke kvaliteten af det der er lavet og det gælder alt hvad jeg har med at gøre... Der er ikke noget værrere end at få noget stukket i hånden der har en god form og kvalitet af materiale og håndværk, hvor man så kan se der lige er kastet en grusbunke af et stykke sandpapir igennem og med et skruehul i bunden.. trist... Det er derfor jeg har oprettet forumet her, jeg vil så inderligt gerne øge kvaliteten på det alle de dygtige drejere laver, og det gennem dialog og vidensdeling.
Citat "Der skal trænes for at blive god, så mine herrer, se at komme igang ved bænken istedet for at fortabe jer i værktøjsdrømme."
Ja mor skal nok
jeg regner med at lave mig flere skåle der bare er øve som bliver savet midt over på båndsaven for at tjekke kvaliteten af arbejdet... Så jeg er i gang...
Grimme priser... 45 er ikke meget... men med total serieprod kan alt lade sig gøre, også at matche den pris... ikke at jeg har lyst...
Du sagde sig til. Til, jeg er med men lad os sætte det op så alle er med på forskellen og så vi bagefter kan bruge det til at forklare den danske befolkning at de skal værdsætte kvalitet fremfor kinaskrotbras kvantitet...
Så jeg er enig og jeg er ikke enig... det handler om både målet og vejen derhen ikke kun det ene eller det andet.. (og jeg foretrækker at rejsen foregår i en ferrari (gooood tools) frem for en hestevogn)
så kom jeg op af stolen med en LAAAAANG swaaada
Jeg glæder mig rigtig rigtig meget til historien om din læreprocess med fejl udfordringer aha oplevelser og det hele
Vi ses lørdag