www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 13:18

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Spørring
Efter en stor hjælp fra forummets medlemmer, kan jeg godt se hvor det hele bærer hen. En drejebænk er vejen frem. Til mit behov kan jeg umiddelbart bedst se en metal drejebænk stående i mit værksted (da de umiddelbart virker noget mere præcise end trædrejebænke?), men omvendt vil de fleste ting jeg skal lave på en sådan, kun være éngangs projekter forstået på den måde, at der vil være tale om "værktøj",holdere eller afstandsdimser som skal bruges for at gøre arbejdet lettere for mig. Når de er lavet, skal der stort set kun drejes træ og måske lidt plastic, så jeg ved ikke hvor klogt det ville være at investere i en metal drejebænk frem for en til træ? Har kigget på priserne og hvis man skal have noget som helst der minder en god metaldrejebænk runder vi meget hurtigt 5.000kr (selv brugt).

Overvejende vil mit behov være følgende:

1 Dreje korkhåndtag til fiskestænger på metal mandreller.

2 Bore korkringe ud til en større indvendig diameter / lave "inlet" i færdig håndtag.

3 Dreje træ mellemstykker til hjulholdere til fiskestænger. Det vigtigste er at jeg kan få en vis kontinuitet ift. diameter og jævnhed/overflade i at dreje hele træstykker til cylindere hvorefter de skal bores hule.

Billede
Billede
(se evt mere her: http://clarksclassicflyrodforum.yuku.co ... ln05-u3nbM)

Jeg har kigget lidt hos Trædrejerbutikken på Fyn, men jeg synes umiddelbart priserne og udbuddet er lidt fesen. Model MC 1218 koster 4200 + fragt uden tilbehør, Hos Axlminster koster model AWVSL (som jeg umiddelbart vurderer til at være 100% identisk, farven undtaget) inkl. ekstra kæbe kit lige på den anden side af 2400kr inkl. fragt. Måske tager jeg fejl i forhold til sammenligningen?

MC 1218: http://www.Traedrejerbutikken.dk/?p=pro ... ektronick-
AWVSL: http://www.axminster.co.uk/axminster-ax ... rod863264/

Ift. til at bore i enkelte kork ringe havde jeg tænkt at gøre noget lign. denne: http://www.rodbuildingforum.com/lofiver ... 18663.html og ift. at skulle lave såkaldte inlets i hele håndtag ville jeg se om jeg kunne lave en opstilling lidt a la denne som dog var mere stabil end en håndholdt boremaskine: http://www.youtube.com/watch?v=QN3UPcqTq4s

Tror I at en metal drejebænk ville være bedre end en til træ? Hvad er forskellen på de to omtalte drejebænke udover farven og prisen?

På forhånd tak!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Trædrejebænken vil nok være det mest hensigtsmæssige. Sådan en som en Jet eller tilsvarende Mini skulle passe fint til det du vil lave.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Umiddelbart ser det ud til at forskellen på de bænke er en lille forskel i ydelse - som nok ikke har den store betydning hvis du kun vil arbejde med de små emner som du beskriver.
Jeg ved for lidt om metaldrejebænke, men jeg mener at have hørt, at metaldrejebænke er noget følsomme overfor træstøv. Der er sikkert andre derude som ved mere om den side af sagen.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Den største forskel er, at der er en spændepatron med Axminster maskinen. Der er virkelig noget for pengene.

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

spånbunke
Brugeravatar

Lige et tillægsspørgsmål. Findes der kæber til en trædrejebænk hvor man kan bore gennem et emne ligesom på en metaldrejebænk? Og hvis ja, hvad hedder sådanne kæber?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Erling har udtalt at metaldrejebænk vil ruste, hvis de bruges til træ. De er ikke lavet til andet end metal og skæreolie.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg har selv bygget stænger, hvor jeg brugte min trædrejebænk- hullerne i korken blev boret med søjleboremaskine, træindlægget drejet med lille trædrejebænk, derefter limet på klingen der blev stukket igennem akslen på drejebænken og så afsluttende slibning med slibepapir. Metaldrejebænken egner sig ikke til arbejde der støver. Til tynde stænger med kort håndtag (flue og letspind ville en scheppach dmt 45o være udmærket pris ca. 2000

spånbunke
Brugeravatar

Ift. træarbejde på en metaldrejebænk er der en stor del af stangbyggere som bruger dem uden problemer. Bare man husker at gøre ordentligt rent efter sig, opstår der ingen problemer. Ift. pris tror jeg dog jeg hopper på en trædrejebænk. Jeg er blevet ret varm på den Axlminster ;)

Lige et par tillægsspørgsmål: findes der noget a la denne til alle slags drejebænke eller findes de kun til Scheppach? Det lader til man kan bore hele vejen igennem emnet på dette hoved?
Billede

Er "hullet" i motordelen hvor de forskellige hoveder sidder på standard mål på alle maskiner eller hvordan? Synes jeg kan se både med gevind og med konus? :?:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Efter min mening er Axminster maskinen så absolut at foretrække. Den medfølgende patron er et "must" for alt det du gerne vil lave, og en drejebænk til træ vil give dig både frihed og muligheder som en metalbænk ikke kan.

jeg kender flere som har en Axminster minibænk, det er en godt lavet maskine som du kan få glæde af i lang tid.

teknikerne til at dreje - bore afskære etc er håndværk, med den frihed det også giver.

God fornøjelse ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Er der nogen der kan forklare mig hvad dette betyder?

Spindle Taper: 2MT
Spindle Thread: 1" x 8TPI (Ref T04M)
Taper Tailstock: 2MT

Umiddelbart lyder det som om der kun kan sættes hoveder på med gevind. Betyder det så man ikke sætte hoveder med konus på?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
schreiber skrev:
Er der nogen der kan forklare mig hvad dette betyder?

Spindle Taper: 2MT
Spindle Thread: 1" x 8TPI (Ref T04M)
Taper Tailstock: 2MT

Umiddelbart lyder det som om der kun kan sættes hoveder på med gevind. Betyder det så man ikke sætte hoveder med konus på?

2MT = morsekonus nr. 2 Spindletaper 2MT betyder at der er indvendig morsekonus nr. 2, og det samme er der i spindeldokken. du kan sætte medbringerog andet tilbehør i maskinen med alt hvad der er forsynet med MT2 (MK2)

MT2 eller på dansk MK2 er efterhånden standard på de fleste maskiner.

1" x 8 "Treads pr. Inch" er bare udtryk for at maskinen er forsynet med engelsk gevind i stedet for metrisk gevind. Det har ikke den store betydning, da langt de fleste dele som du kan få brug for efterhånden også leveres med 1 x 8TPI.

Den patron de medleverer er forsynet med 1" x 8 TPI, og alt det andet tilbehør er med 2MT (MK2)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Thomas!
Du spørger, om trædrejebænke kan fås med konus (på spindelen) til centrerpatroner, mener du dermed en stor konus, f. eks. ø100, hvor patronen spændes på, og holdes fast med en ringmøtrik?
Det findes på nogle metaldrejebænke, men det er store sager, jeg har ikke set det på trædrejebænke.
Der findes et utal af centrerpatroner til trædrejebænke, men de afviger fra dem til metalbænke, ved at de (normalt) har 4 bakker, hvor dem til metal har tre, som den du viser.
Du kan bore igennem et emne ligesom på en metalbænk, selvfølgeligt skal du ikke bore ind i patronen, men det gælder i alle tilfælde.
Gevindet på spindelen (udvendigt) er til det udstyr, som skal holde emnet, i dit tilfælde centrerpatronen, indvendigt er spindelen og også pinoldokken forsynet med en konus til f. eks. en borepatron.
En morsekonus er standardiseret med følgende mål for MK2: Største diameter 17,780 mm, mindste dia. 14,529 mm, længde 65,02 mm.
Jeg ville ikke anbefale en metalbænk til det, som du vil lave, en metalbænk er til cylindrisk emner, og det er ikke det, jeg forbinder med håndtaget til en fluestang, som skal have kurver så det er behageligt at have i hånden, det kan godt være at det er sværere at dreje rør o. lign på en trædrejebænk, men det er et spørgsmål om øverse, jeg har set en drejer, som drejede en rundstok ca. 8 mm dia og 60-70 cm lang. Den samme lavede også hjælpeværktøj i messing på en trædrejebænk.
Jeg har ikke kunnet bedømme din baggrund, derfor er noget af denne beskrivelse måske lidt omfattende, det bedes du undskylde.
M.v.h og knæk og bræk
Erling_j

spånbunke

Geografisk sted: Skovlunde
Hhmmm, jeg er ikke helt enig vedrørende valget af drejebænk.

Først og fremmest, når man ser de færdige emner, som består af rene cylindriske flader; - her kan en metaldrejebænk virkelig komme til sin ret. Og når først du har ramt målet, så kan du lave de næste emner inden for 2 hundrededele mm.

En metaldrejebænk har som regel en større gennemboring i spindlen end en trædrejebænk , - de fleste trædrejebænke har som regel en gennemboring på kun 10mm. Det er af stor betydning at du kan sætte et emne dybt i patronen og så være sikker på at det løber lige.

Efterfølgende kan du så ved hjælp af et konusreduktionsstykke, benytte præcis det samme værktøj i metaldrejebænken, som du kan i trædrejebænken.

Og hvis du også skal dreje nogle specialværktøjer, er metaldrejebænken jo også den rette.

Man kan sige at med metaldrejebænken har du to muligheder, da den kan dreje i både træ og metal, på trædrejebænken kan du kun dreje i træ. Trædrejebænken er mere optimeret til at give en større kunstnerisk frihed, mens metaldrejebænken er optimeret til at give størst teknisk præcision. Og når jeg ser dine emner, så tror jeg at du vil sætte mest pris på den tekniske præcision, mens du ikke har så meget at bruge den kunstneriske frihed til.

At en metaldrejebænk skulle være mere udsat for at ruste når man drejer i træ, må vist være en skrøne, - de er jo lavet af præcis de samme materialer. Og at den heller ikke skulle kunne tåle støv, er vist også en skrøne, da metalbearbejdning også kan være en beskidt affære, derfor er selv billige metaldrejebænke i dag udstyret med vangeviskere, som kan forhindre drejespåner i at komme i klemme mellem vanger og slæder.

Sååhh, som du kan se, så ville jeg vælge en metaldrejebænk, når behovet er som dit.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Schreiber

Med hensyn til forskellen på trædrejerbutikkens varer og axminsters er det næsten usammenligneligt.

Jeg havde i 9 år en axminster 900 (nok en af de mest kendte "kineserbænke") og den kører andetsteds nu. Jeg kender en der har en 900 fra trædrejebutikken.
Sidstnævnte er samme slags bænk som jeg havde men pinoldok, tilspændinger og udstyr på maskinen er klart en ringere kvalitet end det axminster sælger.
Motor, gear og model er det samme men resten? (jeg græder stadig).

Træ eller metalbænk afhænger i virkeligheden af om man er træmand eller jernmand og hvad man selv tror bliver det mest interessante at producere på længere sigt.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

spånbunke
Brugeravatar

Erlinger skrev:
Hhmmm, jeg er ikke helt enig vedrørende valget af drejebænk.

Hej Erlinger,

Jeg har talt med en proffessionel stangbygger som lever af det og han gav samme svar som dig. Det er umuligt at opnå samme præcision med en trædrejebænk som med en metaldrejebænk. Han sagde at han på det stærkeste må fraråde mig at købe en trædrejebænk, da jeg med garanti ville fortryde det. Jeg har vendt og drejet tanken, og jeg er nok tilbøjelig til at give ham ret. Faktisk tilbød han mig at lave de ting jeg skulle bruge en drejebænk til på hans egen professionelle industridrejebænk, så den besparelse på en drejebænk kan jeg så bruge på fiskerejser eller blomster til konen :D

Tak for hjælpen alle sammen. Det har været enormt oplysende. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Selvfølgelig er det umuligt at opnå samme præcision, men somme tider må man måske lige standse op og spørge sig selv, hvor præcist det behøver være!

Min nabo er gammel smede værkfører. Han tegnede en trappe til mit hus. Bare til ude i vognporten, ikke den finere ende af huset.

Alle mål var opgivet med 3 decimaler!

Da jeg brugte kædesaven til at skære trinenes længde af med, var det måske nok lidt spildt.

Jeg har drejet store presseforme ( 60 cm dia) til en lampefabrik i birkekrydsfiner, de skulle ligge indenfor 1/10 millimeter.
Prøv lige at dreje en sinuskurve på ø60 indenfor 1/10 mil!!

Jeg gjorde det og de betalte fyrsteligt, fordi den metaldrejebænk, de havde fået det lavet på før, flossede fineren i en grad, så de måtte have en mand til bruge 2 dage på at spartle og slibe formene før de kunne bruges.
Jeg kunne dreje det helt glat med mejselen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Og Thomas, må vi så få at vide (cirka!) hvor du har fanget den ørred?
Den har garanteret været rigtig grov i kødet :mrgreen:
VH,
Lars

spånbunke
Brugeravatar

DenKedelige skrev:
Og Thomas, må vi så få at vide (cirka!) hvor du har fanget den ørred?
Den har garanteret været rigtig grov i kødet :mrgreen:
VH,
Lars

Den er fanget på noget privat vand i jylland i majfluesæsonen :-)

http://mayfly.dk/blog/2009/05/aen-en-god-fisk/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
HM. Det er godt nok en smuk bækker! Og så på tørflue!
Kommer til at tænke på en morgen ved Kongeåen hvor en havørred
satte mig i gang med mit livs mest sindssyge hækkeløb frem og tilbage
over nogle ekstremt tætstående pigtrådshegn der stod vinkelret på åen.
De stod parvis med et par meter imellem omkring smalle, åbne dræn-grøfter.
Og så iført store, brede 70-er-waders. Og da den endelig var klar hang
fangsnettet fat i pigtråden og jeg røg i åen men fisken røg på land.
Det tog flere år at få tørret min fiskemakkers åndssvage grin af igen :D

Tak for kigget og linket.

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Nu må vi da vist tilbage til emnet igen - måske skulle vi oprette en særlig tråd til lystfiskerhistorier. De kan jo være ret så underholdende.
Jeg vil bare gøre opmærksom på, at hvis der vælges en metalbænk, så kan det vel lade sig gøre at få lavet en overgangsbøsning til en cuck til træ. Den er mere anvendelig til træ end dem, der bruges til metal - også selv om de er med 4 bakker.

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Erlinger skrev:
Og at den heller ikke skulle kunne tåle støv, er vist også en skrøne...

Du har helt ret. Det er slibestøv, den ikke kan tåle - træstøv er bare noget griseri, isæt hvis bænken er våd af skæreolie. En trædrejebænk kan heller ikke tåle slibestøv, hvis det får lov til at klistre sig fast i et lag olie.

spånbunke
Brugeravatar

Enden på mine spørgsmål er nok, at jeg får en anden til at dreje de få dele jeg skal bruge, og så bruger mine spare penge på noget andet. Kork håndtagene kan jeg nemt lave på de maskiner jeg allerede har.

Tak for alle svarene. I har været til stor hjælp ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 22 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]