Hej forum medlemmer,
Dette er mit første indlæg og jeg håber at finde hjælp hos Jer.
Jeg ejer ikke en "rigtig" drejebænk, men bruger en opsætning med en boremaskine / universal holder hvilket afspejler mit behov. Det jeg bruger den til er, at lave korkhåndtag til fiskestænger og det fungerer den fint til. Nu er jeg "desværre" blevet lidt tændt på at dreje indlæg til hjulholdere selv og der opstår der en mindre udfordring. Det er måske lidt nemmere hvis jeg poster et billede af hvad jeg skal lave:

(Se bort fra de små dimser til venstre. Der er hul hele vejen gennem hjulholderne)
Metaldelene på billedet er løse dele som man kan sættes sammen med hvad som helst der har den rigtige diameter. Min plan var at købe noget stabiliseret træ og så selv dreje dem. Problemet opstår når hullet i midten skal laves. Der skal bores et 100% lige 10-15mm hul på langs gennem emnet så det kan fæstnes på fiskestangen. Bagefter kan jeg så nemt spænde emnet op og slibe det ned som jeg ønsker, men hullet kan jeg ikke lige greje hvordan jeg skal lave så det bliver helt lige. Det ultimative ville være en metaldrejebænk, men sådan en har jeg ikke råd til (de koster tæt på 10K brugt hvis de skal være noget værd). Jeg har set nogen som bruger et prismeskruestik og en søjleboremaskine, men igen - en god søjleboremaskine koster også en del. Ikke dermed sagt at jeg ikke vil bruge penge på projektet, men de maskiner man kan få til under 2K i f.eks. HH virker som noget der kan falde fra hinanden til hver en tid
Umiddelbart tænker jeg den nemmeste løsning ville være, hvis der fandtes et sæt kæber man kunne spændes i en boremaskine med 13mm kæber hvor der kunne fæstnes f.eks. et 20mm emne. Lidt ala et sæt kæber til en metaldrejebænk som kunne sættes på en boremaskine. Jeg ved godt det ikke er den optimale løsning, men jeg skal kun kunne bore et ca. 100mm langt hul med en diameter på 10-15mm.
Giver det mening?
Har I nogen forslag?
På forhånd tak!
EDIT: Glemte lige det jeg egentlig ville spørge om først - hvad hedder en Barrel Trimmer på dansk?
mvh
Thomas Schreiber
mayfly.dk