www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 14:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Jeg skal bruge en god bordrundsav, og lige nu står valget mellem:

- Kity 419 (omtales generelt positivt)
- Scheppach ts 2010 (kraftig motor, forhandles i DK)
- Axminster TS200 (en del billigere, bord i støbegods)

Hvad villle folk vælge, hvorfor og er der andre modeller jeg også bør overveje?

Jeg har læst det meste på nettet, og for alle tre er der både folk der er glade og mindre glade for dem. Derudover er de flestes erfaringer med Kity typisk baseret på maskiner der er 10 år eller ældre, så det er svært at vurdere om kvaliteten i dag stadig er på samme niveau (til den pris må den være bygget i østen nu til dags).

Scheppach TS2010 ligner Kity 419 meget, men har en kraftigere motor og forhandles bredere i DK (Kity skal helt sikkert hentes hjem fra UK, med de priser den ligger til i DK). Modellen fra Axminster er væsentligt billigere end de to øvrige, men til gengæld har den bord i støbegods, og jeg forventer alligevel at skulle opgradere/forbedre diverse land, klinger, mv. på alle tre modeller, så hvis blot kvaliteten i grundenheden er ok, så betyder resten ikke så meget. Derudover tror jeg man får mere for pengene med modellen fra Axminster - og så vil jeg alt andet lige helst have en model med bord i støbejern :-)

Jeg har desværre ikke plads til noget større, og den skal ned i en kælder, så den må heller ikke være meget tungere. Derfor er køb af en større brugt model ikke en mulighed.

spånbunke

Fin lille sav til billig penge.
http://www.tilbudsugen.dk/show_paper_ne ... 99744a2404

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Du har absolut ret i fordelen ved et bord af støbejern. Alt efter hvor det er lavet og hvor hurtigt det er forarbejdet efter støbningen, kan du dog ikke regne med at det er helt plant.

Du skal også passe på at få en rigtig vekselstrømsmotor - ikke en universalmotor med kommutator, ligesom en boremaskine eller lignende håndværktøj. Du vil simpelthen ikke kunne holde larmen ud.

Til sidst skal du regne med at smide den leverede klinge ud og købe en ordentlig klinge med hårdmetal platter - nøjagtig hvilken type afhænger af dit "normale" brug.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Gad vide om Bjarne har smidt sin Kity på genbrugspladsen, som han truede med engang i 2009, hvis han ikke kunne få 1200,- for den :?:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Er der nogen, som har den billige fra Aldi? Kan den bruges til noget?
Sagen er, at jeg har købt en sav, som jeg ikke er glad for, men jeg har kun lidt plads at gøre godt med, så "småt og godt" er interessant for mig.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Amager København
Jeg har købt en hos Jern og Fix, den skærer 65 mm i dybten, så har jeg monteret den in kasse lavet af møbelplade der 15 mm tyk så jeg kan vende den på hovedet saven har kostet 399 kr den har virket i flere år

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
jeg købte på opfording herinde den parkside der på et tidspunkt var til salg i lidl. den er jeg glad for. fungere som det snal fylder ikke så meget.

men . faktisk er den til salg. jeg får den stort set ikke brugt, og vil hellere bruge pengene på at købe nogen vilde platte kliner til min båndsav. så jeg har en god sav til salg for 700.

hvis du ender med at bestille hos axminster sig lige til jeg skal have en sliber fra dem så kan vi lave samsending

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Ny bruger

Agerbundsen skrev:
Du har absolut ret i fordelen ved et bord af støbejern. Alt efter hvor det er lavet og hvor hurtigt det er forarbejdet efter støbningen, kan du dog ikke regne med at det er helt plant.
Det med bordet er faktisk den væsentligste grund til at jeg ikke allerede har bestilt den fra Axminster. Jeg er lidt i tvivl om jeg tør løbe risikoen for en model hvor bordet er [for] skævt, og det er jo ikke lige sådan at sende den retur (i hvert fald bliver den så noget dyrere). Jeg har fundet flere der beskriver, at bordet afviger 1,5mm fra ret over diagonalen.

Agerbundsen skrev:
Du skal også passe på at få en rigtig vekselstrømsmotor - ikke en universalmotor med kommutator, ligesom en boremaskine eller lignende håndværktøj. Du vil simpelthen ikke kunne holde larmen ud.
Alle tre modeller er med induktionsmotor. Det er et ufravigeligt krav :-)

Agerbundsen skrev:
Til sidst skal du regne med at smide den leverede klinge ud og købe en ordentlig klinge med hårdmetal platter - nøjagtig hvilken type afhænger af dit "normale" brug.
Klingen ryger nok ikke i skraldespanden, men der ryger helt sikkert et par ordentlige klinger med i bestillingen

Ny bruger

Rasmus skrev:
jeg købte på opfording herinde den parkside der på et tidspunkt var til salg i lidl. den er jeg glad for. fungere som det snal fylder ikke så meget.

men . faktisk er den til salg. jeg får den stort set ikke brugt, og vil hellere bruge pengene på at købe nogen vilde platte kliner til min båndsav. så jeg har en god sav til salg for 700.

hvis du ender med at bestille hos axminster sig lige til jeg skal have en sliber fra dem så kan vi lave samsending

Det kan vi sagtens. Der går dog nok en måneds tid eller to inden jeg bestiller (hvis det ender med Axminster modellen). Forsendelse for saven er 100 pund.

Vær dog opmærksom på at DLPD sender en pakke op til 32kg i hele EU for omkring 15 euro (det plejer i hvert fald at være normalen hos Axminster, Rutlands, m.fl.), så hvis sliberen vejer mindre end det, er det helt sikkert den billigste løsning (desværre koster 2x32kg ikke bare 2x15 euro ...)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
.[/quote] Det med bordet er faktisk den væsentligste grund til at jeg ikke allerede har bestilt den fra Axminster. Jeg er lidt i tvivl om jeg tør løbe risikoen for en model hvor bordet er [for] skævt, og det er jo ikke lige sådan at sende den retur (i hvert fald bliver den så noget dyrere). Jeg har fundet flere der beskriver, at bordet afviger 1,5mm fra ret over diagonalen.[/quote]

Du kunne jo skrive til dem og stille spørgsmålet og evet. et krav - <0,1 mm over diagonalen ville ikke være urimeligt.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Ny bruger

Agerbundsen skrev:
Du kunne jo skrive til dem og stille spørgsmålet og evt. et krav - <0,1 mm over diagonalen ville ikke være urimeligt.

Jep, jeg håber jeg kan få dem til at sende et billede med en retteskinne på bordet, men det giver jo desværre ikke nogen garantier for at det så også er den der ender i min indkørsel ...

Efter sigende er det meget villige til at ombytte en evt. skæv model, men jeg hænger desværre selv på forsendelsen retur.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]