spændende tråd.
Jeg har lavet rigtig mange værktøjer til guldsmederiet af gamle file, det er efter min mening supergodt til både skærende værktøj, polérstål og andet der skal være holdbart.
jeg bruger sådan set samme metode som Bjørn A beskriver, bortset fra at jeg bruger rapsolie til hærdning i stedet for vand, en dygtig smed jeg kender har givet mig det råd, da stålet bliver knap så sprødt, og heller ikke slår sig så meget. Det glødende stål køles en lille smule langsommere i olie end vand.
Nogen bruger gammel motorolie, men den stank kan jeg godt undvære.
I øvrigt bruger jeg en kul-esse til opvarmning, men jeg kan da ikke se at man ikke kan gøre det samme med en webergrill og en kompressor...

- der går dog en del kul til.
Jeg plejer at forme værktøjet og grovslibe det bedst muligt før jeg hærder det, så er det nemmest. Ved hærdningen dannes der en sort skællende belægning, som skal slibes væk før stålet anløbes, som beskrevet i en bageovn, eller med en gasflamme (svært!) hvor man forsigtigt varmer stålet til det får et svagt messingfarvet skær.
Denne sidste proces gør stålet mere sejt og får skær til at holde rigtig godt.
Men, man skal passe på når man sliber værktøj lavet af dette, det må aldrig blive så varmt at det blåfarves (heller ikke når man drejer med det), så der skal vand til når man sliber, og der må heller ikke komme for meget gnidningsmodstand når man bruger det.
Jeg plejer at slibe mine ting på en en båndsliber af den slags med flad plade under, og så med en pot vand ved siden af til hele tiden at dyppe i. Jeg kan godt lide at jeg på den måde kan få jernene rasende skarpe, så jeg ikke skal bruge kræfter ved brugen.
En 40 mm bred og 8 mm tyk fladfil har jeg aldrig set - hvis nogen skulle ligge inde med sådan en og ikke selv skal bruge den, så må den gerne få et nyt hjem hos mig....Vi har en stor ankeklods til at banke den slags hule med, som f.eks. til skrubstål...
Hilsen Kathe