hej Stig,
Brinell eller Rockwell gør det vel næsten ud på et, det er næsten kun størrelsen på kuglen som gør forskellen (såvidt jeg husker).
Mht shearscraping - og andre metoder vil jeg gerne foreslå - om Kaj/du vil/syntes det er en god ide, at han måske optager sekvenser med alle de spændende metoder som findes/du kender og får dem med ind på "Woodturnings Videotek".
Jeg har selv aldrig fået shearscraping til at fungere ved indvendig drejning, på udvendig side virker det ok. jeg bruger sædvanligvis en 25 x 5 mm HSS som er slebet i en vinkel på ca. 45 Grader, men som også er slebet ind fra begge sider således at den kan "lægges"mod træet et stykke over centerlinien, og sådan at jeg kun sletdrejer med den nederste halvdel af skæret.
dermed vil den vinkel skæret har betyde at det er nemt at styre tykkelsen af spånen, ingen "hakker"-"spor" etc, og meget begrænset pudsning.
Netop værktøjsbrug/behandling er jo noget alle gerne vil lære om/se, og bortset fra direkte kurser er videos noget som kan vise metoder kort og præcist, og give et grundlag for "hjemmetræning".
Jeg har måtte aflyse turen næste uge, som jeg havde glædet mig meget til, men der kommer vel andre mulighedder.