www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 31 jul 2026, 15:26

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Stig,

Brinell eller Rockwell gør det vel næsten ud på et, det er næsten kun størrelsen på kuglen som gør forskellen (såvidt jeg husker).

Mht shearscraping - og andre metoder vil jeg gerne foreslå - om Kaj/du vil/syntes det er en god ide, at han måske optager sekvenser med alle de spændende metoder som findes/du kender og får dem med ind på "Woodturnings Videotek".

Jeg har selv aldrig fået shearscraping til at fungere ved indvendig drejning, på udvendig side virker det ok. jeg bruger sædvanligvis en 25 x 5 mm HSS som er slebet i en vinkel på ca. 45 Grader, men som også er slebet ind fra begge sider således at den kan "lægges"mod træet et stykke over centerlinien, og sådan at jeg kun sletdrejer med den nederste halvdel af skæret.
dermed vil den vinkel skæret har betyde at det er nemt at styre tykkelsen af spånen, ingen "hakker"-"spor" etc, og meget begrænset pudsning. :)

Netop værktøjsbrug/behandling er jo noget alle gerne vil lære om/se, og bortset fra direkte kurser er videos noget som kan vise metoder kort og præcist, og give et grundlag for "hjemmetræning".

Jeg har måtte aflyse turen næste uge, som jeg havde glædet mig meget til, men der kommer vel andre mulighedder. :(

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg ved godt det er svært, at tage et billede, samtidig med at du selv drejer, men kan du vise nogle billeder, hvor det ikke snurrer rundt? Spørgsmålet er nemlig om det ikke er lige så godt..kører du fra centrum og ud?

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Hej
Uden at

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Uden at?? Kan du uddybe? Jeg tror desværre den har spist det meste af dit indlæg Erik.. Er det rigtigt??

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Her er et billede, Peter.
Jeg har lige færdigdrejet en ret stor skål i noget så sjældent som mase'r af nobilisgran (Abies Procera), jeg er kun stødt på det 2 gange i mit liv.
Under drejningen af indersiden begyndte skålen at vibrere og der opstod de typiske riller ( ridges) De kan nemt fjernes ved shearscraping, så kunne jeg samtidig få min kone til at tage et billede.
Som du kan se, skraber man indefra og ud, ellers er der ikke plads til skaftet, det betyder at man kører mod åreretningen, hvad der ellers er fy-fy, men da spånen er så fin, har det ingen betydning.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Mange tak for det.. Det må jeg afprøve engang ved lejlighed.. Du kan da ikke gøre det samme med et rør kan du?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Med den rette slibning, jo. Men det er meget nemmere at dumme sig med et rør.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det tror jeg gerne.. Bang!! AV for S****!!! og skålen bliver pulveriseret inden den bliver sendt i kredsløb i værkstedet eller hvad?? jeg tror bare jeg holder mig til det vante i første omgang, og så må vi se, om det ikke bliver muligt at lære det på et andet tidspunkt.. eller eksperimentere med det i sommerferien i noget halvvådt ahorn.. det er så taknemmeligt..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Peter,

bare til information.

I england er der p.t en Union Graduate magen til den du nu har købt til salg. pris £ 1250,00 ++
Sådu kan da være glad for den du nu har ;) ;) ;) Det er en god bænk

link til siden hvor der sælges/tilbydes mange drejebænke:http://www.lathes.co.uk/page9.html

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Glæder mig sådan til at få den i svingninger, men i øjeblikket er værkstedet på den anden ende.. jeg har bedt min elektriker skaffe en frekvensomformer, så nu må vi se.. bliver godt at komme i gang igen.. håber sådan en frekvensomformer også giver mulighed for at køre balgæns, for ellers skal jeg til at lære konsekvent at køre baglæns, og det er vidst ikke så lige til..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]