Hej der
Nu er jeg på hjemmebane igen. Når jeg kommer på uni sender jeg lige en kopi af cyklon design - det er meget nemt. Indtil da kan i muntre jer med disse billeder.
Jeg drejede en til min ven som skære på dekupørsav da han var træt af at skifte "tomme" poser hele tiden. Så jeg lavede denne her og wupti - han har ikke skiftet pose i 2 år nu (og ja han skære meget og hele tiden) se denne her:
http://www.henningandersen.com/traeur.aspJeg vil ikke påstå at den fjerne mikro-støvet, men pudse støv er væk/fanget af den. Jeg har ikke bragt det tideliger da jeg ikke tror at den lever op til de skrappe krav som der oftest stilles her på foraet. Jeg har selv gået med holdningen om at det som ligger i cyklonen det indånder jeg da ikke.
Har en på min båndsav også - virker perfekt. Den er drevet af en støvsuger og det giver rigeligt sug (faktisk kan man ikke støvsuge med den for så inploderer flasken og beholderen hvis man lukker helt for luften ved et tilfælde hæ hæ hæ). Jeg har også en som virker aktivt til askeskuffen (uden problemer - asken ligger i bøtten).
Nå men hvis i vil igang med en så:
1) Bor et 45 mm hul i en firkantet klods således at hullet ligger tangtialt med den forventet lysning (som passer til rebena flasken) og lidt længere ud.
2) Bor 45mm hul i toppen af klodsen.
3) Spænd en klods (15-20 cm lang og 50-55mm bred) op i bænken drej rund (udvendig 45mmØ lav evt. en lille reses til anlæg), bor midten ud med et fostnerbor - lav 2 af dem
4) Spænd moderklodsen (den med de to huller i) op i bænken drej den rund (cylinder), udhul bunden (tilpas med flaske engang imellem). Lad flasken passe stramt i hullet.
5) Lim nu røret (fra punkt 3) ned i det tangtiale hul og lad lime tørre.
6) Drej (forsigtigt som pinsvin parre sig) den del af studsen som sidder inde i moder klodsen til så den løber glat med hullet til flasken.
7) giv hele moderklodsen lim indvendig (tætning så der ikke kommer for meget falsk luft igennem træet)
8) "spænd" flasken op og drej bunden af der hvor den er tykkest.
9) Pas bunden af flasken ind i modet klodsen. forbor og isæt en holde skrue eller to udefra.
10) lim det sidste rør fra punkt 3 ned i toppen så den ses nede i flasken.
40mm Ø passer på min støvsuger - ergo jeg bruger 40 mmØ uvendig mål på toprøret til mintering af slange.
Prøv det - hvis det ikke virker så er det idet mindste da sjovt.
Ups jeg glemte bor hul i låget på en gammel spand (jeg vil anbefale en maler spand af plast). lav en bøsning som limes på flaskens krave (den har en fordybning så ikke bekymret om limen bindet til flasken den bliver mekanisk låst (opskumendene pu lim er fint) lav en lille skive til skrier til bagsiden af låget. Skru det hele sammen med lidt lim hist og pist.
Tænd støvsugeren og nyd at en rebenaflaske har (på nær 1 cm forkort ved bunden) de perfekte cyklon mål.
With love
Mogens