www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 16:45

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: spånsuger
Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
ja enmet har sikkert været oppe får men hvis i vil hjælpe mig med at træffe den rigitge beslutning ville det være super

mit problem er at når jeg sliber skåle kommer støvet ud i rummet og luften bliver nærmeste helt tæt i støv.. og det har givet mig nogle problemer her på det sidste hvor jeg har nogle problemer med halsen efter jeg har været der ude...

så nu tror jeg nok jeg bliver nød til at have noget udsugning og har tænk på en spånsuger ikke for at fjerne spåner med for at få lufte ud og rense det meste af det den behøver ikke at rense alt luft (finstøv) da den kommer til at stå uden for mit værksted så finstøvet kommer ud i luften

jeg har kigget på: http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... 27&n=20100 ved godt kvalitiet ikke er den bedste men ville den ikke godt kunne klare jobbet??

eller sådan en her http://www.nettobuild.dk/scheppach-span ... -1000.html da jeg ikke skal bruge den til spåner
og ja ved godt at man kan købe en luft renser med den koster.... og jeg er 16 år uden arebejde og skal på efterskole så det er mit buget ikke til og har hellere ikke brug for det

er der andre bedre ideer eller maskiner til mit problem???

tak på forhånd

slid, men vid at ting tager tid

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
jakob kristensen skrev:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=5727&n=20100 ved godt kvalitiet ikke er den bedste men ville den ikke godt kunne klare jobbet??

Nej - jeg har smidt sådan en fætter ud efter al for kort tids brug.
Citat:
... det er mit buget ikke til

BjørnA har en smart løsning:
En plasttønde med hul i låget, hvor der er monteret en støvsugermotor og et andet hul til en slange.
Kan du finde en gammel støvsuger, kan du spare en del penge (og få lidt sjov mens du bygger den).
Prøv også at læse denne tråd:
viewtopic.php?f=4&t=810

Senest rettet af ErlingSj 20 jul 2011, 21:22, rettet i alt 1 gang.

spånbunke

Geografisk sted: Øster Brønderslev
Hej Jakob.
Problemet med spånsugeren fra Harald er at posen ikke kan filtrere det helt fine(og farlige )støv fra, det vil hænge i rummet i flere timer efter endt arbejde. Det kan afhjælpes hvis man har mulighed for at stille sugeren udenfor værkstedet, det kræver lidt elarbejde p.g.a. sikkerhedsrelæet. Maskinen fra Nettobuild har muligvis et bedre filter, det burde fremgå af specifikationerne for maskinen. En løsning (ikke den bedste, men relativ billig): En lille spånsuger som den fra Harald og en god støvmaske, som bruges under pudsningen. Et alternativ, der ind imellem kan bruges er at vådslibe i olie, det kræver bare at maskinen kan gå ret langt ned i omdrejninger. Det meste slibepapir-lærred fungerer også vådt.
Fremfor alt: Det kan blive dyrt for helbredet, hvis man ikke tager støvproblemet alvorligt. :roll:

Venlig hilsen
Jens J.

Bjerg af spåner

jøjøjø:
hvis du læser mener jeg at jeg har skrevet at spånsuger skal stå uden for dvs suge luften ud og rense dvs at de fin støv kommer ud og blæser væk med luften :D

men kan den holde???

spånbunke

Geografisk sted: Øster Brønderslev
Jeg har haft en posesuger som den fra HN i ca 10 år, den er i brug næsten daglig og viser ingen tegn på svaghed. Dog har jeg måttet vaske stofposen en gang, da den var blevet så tæt at sugeevnen blev nedsat. Den skal nok holde. 8-)

VH
Jens J.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
En ting man kan være tilbøjelig til at glemme i sommerens hede: En simpel spånsuger, som f.eks. den fra Harald Nyborg suger ca. 20 M3 luft fra værkstedet ud i den blå luft - I MINUTTET. De dyrere spånsugere suger både 2,3 og 4 gange mere. Det vil sige at et værksted der er 3m*3*2½m får suget al luften ud i løbet af 1 minut.
Det betyder ikke noget om sommeren hvor det er varmt nok, men om vinteren bliver det en kold fornøjelse, da selv det bedste opvarmningssystem ikke kan følge med der. Og så lukker man døre og tætner sprækker, men så fungerer spånsugeren ikke/næsten ikke.

MICROCLENES luftrensere er både kompakte og fås til en fornuftig pris. Billigst hos: http://www.turners-retreat.co.uk/acatal ... clene.html

Jeg har model 760, som har den fordel at den kan hænge lige bag drejebænken, uden at puste luften tilbage i hovedet på en selv. Jeg tror at jeg gav ca. 2500,- for den hos SMINGE, hvorimod den koster ca. 1800,- i UK, altså ikke meget mere end en spånsuger.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Bjerg af spåner

Bjørn B
det er ikke noget problem med varmen og om hvor mange gange den tømmer mit værksted da vi ikke rigtig har varme på selv ikke om vinter jeg er mere interseret i om maskinen virker og kan fjerne mit støv kan da godt se at sådan en luft renser måsker er bedre men det er nok ikke lige det min penge pung er til plus i siger selv at den ikke kan rense det farlige svæve støv væk??? så er det derfor ikke bedre men noget der suger luften helt ud?

tank på forhånd

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
BjørnB:
Den Microclene model ser godt kompakt ud ... tror lige jeg skal se lidt nærmere på den.

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jakob:
Hvis du skal gardere dig mod det farlige støv, er der kun en vej: Tag en maske på med P3 filter før du går ind i værkstedet, og tag den først af når du er ude af værkstedet igen. Dette er den billigste og sikreste måde at tage hensyn til sit helbred.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
en fuld ABC dragt med dertilhørende ABC maske, kan sikkert fåes i et velassorteret overskudslager, så er du mere end 100% sikker på at intet kommer ind i dit system.
Vedhæftet fil:
abc-dragt.jpg

Men om du så kan arbejde ved bænken er nok tvivlsomt ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Da jeg for mange år siden fik en spånsuger, stod der i vejledningen, at den skulle forsynes med et papirfilter, hvis den skulle bruges til støvfjerning. Jeg købte filteret, selv om det var forholdsvis dyrt, og har ikke fortrudt det et øjeblik. Man skal jævnligt banke på det, for at støvet kan falde ned i posen, og det skal en gang imellem afmonteres for at blive renset, men det er overkommeligt.

Ny bruger

Geografisk sted: Stilling ved Skanderborg
man kan hos Harald Nyborg købe en støvsuger med to slanger (en til at suge og en til at blæse) og en fjernbetjening på
håndtaget til ca 600kr. Jeg har selv en hvor jeg har lavet en cyklon imellem sugestedet og støvsugeren og det fungerer helt
fantastisk. Billeder kan følge senere.
jan

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ballerup
Billeder vil jeg rigtig gerne se!

Stratus FU180 svinger mit træ rundt

aktiv bruger af narko gasser!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
Jo støvsugere kan som sagtens bruges som spånsugere.

Jeg lavede en af fire af de billige fra Onkel Harald og en afstivet regnvandstønde. Den fungerer udmærket, meen det fineste støv ender dog i støvsugerposerne og den er ikke særlig stille når den kører. :D

Jeg tror ikke jeg havde valgt samme løsning i dag. Den er lidt uhåndterlig.

Jeg skal lige granske lidt i det med at uploade billeder, så der kan komme et billede af dyret med :)

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hmmm - den er vist mere kuriøs end praktisk. Jo den suger fint, men støvet/spånerne skal også ud af tønden igen. Det bliver som regel noget royalistisk svineri :shock:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Hej Jørgen, du må have et plus for din opfindsomhed, og jeg KAN ikke lade være med at spørge, om du er lidt i slægtskab med ham Georg Gearløs :lol:

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Kaj

Altså jeg har slægtsforsket lidt . . . men jeg er ikke rigtig stødt på Georg Gearløs :D Måske jeg skal gå længere tilbage i tiden :)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Jamen Kaj, den lidt specielle konstruktion muliggør jo, at luftstrømmen kan vendes og så kan den bruges som Hovercraft :D

Hatten af for et gennemført projekt - men LARMER den ikke også royalistisk????

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jo - den er kun stille når den ikke kører :D

Jeg kan faktisk kun anbefale nogen at prøve at lave en magen til, hvis de gør det for sjov :)

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Falster
Hej Jørgen

Kan det ikke lade sig gøre at lave en "låge" i bunden (lidt lige som på en kompostbeholder), så kan du skovle støv og spåner ud.

Hilsen
Vibeke

Vibeke
Man skal lære så længe man lever.
Smil og verden smiler med, græd og du græder alene

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Vibeke

Jo det kunne det muligvis :D Det har jeg ikke helt tænkt på. Spørgsmålet er om den så stadig er tæt nok. Det er godt nok en almindelig regnvandstønde, men den er afstivet indeni og udenpå. Det vakuum støvsugerne skaber indeni er simpelthen så stort at tønden krølles sammen til en sommerhat i løbet af ganske få sekunder uden afstivningen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
En låge eller lem der er større end det hul du laver i tønden. Lågen sidder uden på tønden og har en form for gummipakning. Vaacum suger lågen ind mod tønden og tætner med hjælp af pakning.
Det er godt nok en fin opsætning du har fået lavet der. 10 point for den kunstneriske udførelse ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Her er et foto af min "filterløsning", velvilligt efter ide af Steffen. beholderen er en olietønde på 60 l, hvor bunden er skåret ud, og en gammel Nilfisk støvsuger, som har fået skåret bunden ud også, så er sat i, så den suger direkte i tønden.

Det er en rigtig god løsning for mig, og den bruges til så at sige alt: Båndsav, drejebænk, håndhøvl etc.

selvfølgelig ville det være rart med mere sugekraft, men den er fuldt tilstrækkelig til mit brug.

Den gamle Nilfisk fik jeg foræret af Max - og den er jo af den gode gammeldavs kvalitet som så at sige ikke larmer, og så har den en rigtig god filterpose, som Max også har lært mig at vaske korrekt.

Tøndens mål betyder at jeg, når den skal tømmes, bare tager Nilfisken af toppen, trækker en plastsæk ned over tønden, og vender den på hovedet - ingen støvstorm og andet "svineri". ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Bjørn

Det er en rigtig flot spånsuger du har fået lavet :!: :)

Den ser væsentlig mere færdig (positivt ment) end min.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Jeg kan forstå at det var småt med pengene,derfor var man ude efter en billig løsning. jeg har selv en gammel kornblæser som er monteret til en stor plasttønde ,der har jeg lavet nogle huller i men så har jeg trukket en fin lærredssæk ned over tønden,tønden er gemt væk under bordet som er afgrænset af kraftig plastik,men jeg bruger en ansigtsmaske også. I værkstedet har jeg afgrænset området hvor drejebænken står med plast med tråd i ,fra loft til gulv,det virker ganske udmærket og man er fri for at hele værkstedet flyder med støv, er man intreseret i at se hvordan jeg har lavet det er man velkommen.

hobbyhans.

ps.er ny her på siden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej og velkommen til. Hvis du udfylder din profil så vi alle kan se hvilken landsdel du bor i, e jeg sikker på der dukker en trædrejer op på et tidspunkt. :) :) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

Her er lige et billede af min cyklon. Den er lavet af en papirkurv fra Ikea til 15 kr.Støvsugeren har både en slange til at suge og en til at blæse med så jeg kan blæse den smule som cyklonen ikke sorterer fra ud gennem væggen.

Jan

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
jan vilstrup skrev:
Her er lige et billede af min cyklon.

Den kan jeg ikke gennemskue. Vil du vise et billede af den adskilt?

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Jan, har du ikke byttet om på slangerne?
Så vidt jeg ved, skal en cyklon have skidet ind i siden, og udsugning i toppen.

Finn

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

Ny bruger

Selvfølgelig skal den have skidtet ind i siden. Jeg havde bare fået byttet slangerne om i skyndingen :?
Jan

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 40 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]