Uha, nu be'r I om et længere spindeteknisk foredrag....jeg skal prøve at fatte mig i korthed.
Steffen, jeg kender godt spoler med plastpropper, det er også sådan Ashfords originale spoler er lavet, inklusive den jeg har afbildet. De spoler jeg skal lave skal bruges til konkurrence spinding af supertynde fibre, og skal være i en helt anden klasse hvad angår præcision. De skal passe nøjagtigt på tenen så der er nærmest nultolerance, og der kommer plast dupperne til kort, de bliver hurtigt slidt, også fordi de har en relativ stor flade der er i kontakt med tenen. Derfor kuglelejer på spolerne, der skal sidde så fast som muligt, men kunne dreje med så lidt modstand som muligt. Helst skal de også være smørefrie, for når man kører med de hastigheder har man en sort stribe oliestænk rundt i hele stuen....
Når man spinder supertynde garner er det nødvendigt med en spole med stor diameter, for at mindske forholdet mellem dens diameter og den bane (diameter) som tenen fører tråden rundt om spolen med. I praksis betyder det at en spole med alm lille diameter trækker for meget i garnet når spolen bremses. Med en stor spole kan dette altafgørende træk finjusteres i langt højere grad.
Samtidig har vægten af spolen betydning, jo tungere den er, jo mere kraft skal der til at bremse den, og så springer garnet.
Den elektriske rok jeg har lavet kører med op til 2400 rpm når jeg spinder tyndt, og det vil sige at alle unøjagtigheder som kan forårsage rystelser og mislyde forstærkes betragteligt i forhold til en alm rok. Den skal derfor have en temmelig stabil konstruktion, og det almindelige system hvor man har et drejeligt blødt leje af plast eller læder dur slet ikke.
Ten og spole sidder fast mellem to plader, der desuden er forbundet både over og under tenen. Når man så skal skifte spole, vipper man den bagerste plade ned , ligesom på denne model:
Vedhæftet fil:
mS_Top_view_cropped_640.jpg
Min prototype, som jeg har arbejdet med i en del år, og som nu er slidt op ser sådan her ud:
Vedhæftet fil:
prototype 1.jpg
Det er et gammelt billede fra før jeg monterede en lille lydløs DC-motor.
Mine krav til sådan en el-rok var, at den skulle kunne bruges til alt, både meget tykke og meget fine garner, så den skulle kunne køre temmelig hurtigt. Det er der desværre ikke nogen af dem der er på markedet der gør.
Desuden skulle indtrækket (det træk som gør at garnet rulles op på spolen) kunne finjusteres.
Endelig skulle den være stort set lydløs, og ikke alt for dyr at lave.
Og helst ville jeg kunne bruge en ten fra en eksisterende rok, den kunne det ikke betale sig at lave fra bunden, og jeg tror ikke jeg kunne lave den præcis nok. Derfor det åndssvage mål på 1/4" på akslen.
Nu har jeg fint valnøddetræ liggende, den elektriske indmad og betjeningspanel er klar, lejer til spoler og det forreste ende af tenen har jeg, så det er sådan set kun "vippelejet" bagpå jeg mangler...
Den kommer til at stå i poleret valnød med blanke messingfittings, når engang jeg bliver færdig!
Nåh ja, hvorfor i det hele taget en elrok?
Fordi man kan ligge ned eller sidde tilbagelænet og spinde, når ryg eller ben driller - og så for at få nogen flere omdrejninger på.
Hilsen Kathe