Agerbundsen skrev:
OK, Bjørn, så hvilke ting lavede du om på i forhold til Torbens version? Jeg formoder at pinden til at spænde i patronen ikke er fyr, men et eller andet hårdt, og måske lidt bredere???
Min gode gamle Myford ML8 er jo ikke den "stiveste" bænk i landet, så jeg har lavet lidt "kontravægte til formen.
Styrestykket som spændes ind i patronen er lavet af Ask b= 20 mm, dybde så den passer til min patron (Vicmac VM 100).
D.v.s at formen trykker stabilt mod patronen, og sidder godt fast på hele dybden.
Der er drejet en recess på 70 mm på forsiden, med en dybde på 8 mm, således at det rå-drejede emne passer i hullet, og kan skrues fast med 4 stk 30 mm sktuer. Formen er 30 mm tyk limtræsplade.
Den store kontravægt vejer 700 g og er støbt af bly (Tak Max). De to modsatte har en samlet vægt på 245 g, og bruges til at justere balancen nogenlunde. (Jeg skal have støbt nogle mere regulære vægte som ikke stritter helt så meget)
med kontravægtene nogenlunde på plads kunne jeg holde ca 500 o/min og det var ok.
Fordelen ved at spænde emnet ind i centerhullet er at man valgfrit kan dreje emnet - og dermed placerer uddrejningerne forskellige steder, alt efter hva man lyster.