phnpen skrev:
Ja det var altså mig, der købte "Den lille grå", og nu har jeg fået den hjem.. Efter en nærmere undersøgelse kan jeg se, at der sidder et links-gevind over vangen som der normalt gør, og et rechts-gevind på den anden side.. Meget logisk, når den kører begge veje, men F**K det kan give mig store problemer.. For det første ved jeg ikke, om man kan få rechts 1½" til links M33, og hvis jeg kan, så ligger der stadig en risikofaktor i at gøre det, for hvis den nu falder af.. Derudover havde jeg overvejet, at få elektrikeren til at gøre et eller andet, så den kunne køre den anden vej i stedet, men det vej jeg heller ikke om er ladsiggørligt, og hvis jeg gør det, så skal jeg ud og købe nye anlæg osv.. Jeg har ikke prøvet den endnu, men hvor er det da bare en fed bænk.. Den er virkelig flot.. en rigtig gammel traver (faktisk ikke mere end 22 år gammel) og den ser bestemt ikke ældre ud.
Men hvad gør jeg?? Kan jeg få et links-gevind i, og så spænde min patron fast, og håbe på, at den bliver siddende eller kan man få udstyr til den? Det er faktisk kun en planskive af de tre der er med, der passer på bagsiden..
hej peter,
Tillykke med "uhyret", den får du stor glæde af, og den vil holde din tid ud.
bare sørg for at du får den rettet ordentligt op så centerlinien fra pinoldokken igennem spindelen er HELT på plads, og brug et par gode bolte i gulvet.
vedr. Chuck: Jeg har selv en Myford ML8 bænk, god gammel englænder, designed til at holde mange generationer.
Foran har spindelen 1" x 12 og på "bagsiden" har 7/16"(L) x 12, og jeg troede dengang at det var umuligt at finde "stumper" som passede.
jeg købte mig en Vicmak 100 (Australsk) chuck med 4 klør. I købesprisen var indregnet en gevindbøsning som laves til hver enkelt ordre/bænk, så det var nemt at bare bestliie en extra - i dette tilfælde den med 7/16"(L) x 12. D.c'v.s at jeg kun behøver at skifte bøsning alt efter om jeg arbejder foran eller bagpå maskinen.
7/16" (L) x 12 bøsningen er forsynet med en "spærring/spæreskrue" som låser bøsningen i chucken så man kan "køre modsat"uden at chucken kan gå løs.
Jeg købte dengang igennem en forhandler, men bøsningerne kom direkte fra Promat på fyn, så mon ikke de kan hjælpe dig med den/de rigtige bøsninger som du har behov for. (Bøsningerne koste ca. 200 kr stykket (dengang i 2004)
ps. bare et lille råd: Når du stiller bænken op, sørg for at afstanden til væggen er lang nok til at du kan stå bekvemt for at dreje i den "modsatte side" af hvad du gør når du drejer på "forsiden". jeg har selv flyttet min bænk ud så der er ca. 1 m fra væggen til center på bænken.
god fornøjelse, og ser frem til at se nogle flottet ting