www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 04:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Falster
Hej

Så er der brug for eksperternes hjælp ;)

Jeg har lige købt denne spændeklo, men kan selv med hjælp fra en trædrejer jeg kende ikke finde ud af, hvordan den virker, og der er ingen brugsanvisning med eller et navn der kunne søges.

Dette er hvad firmaet skrev om den:

Universal spændesæt til trædrejebænk, både til indvendig og udvendig fastspænding, små og størrer emner.
Et uundværlig stykke tilbehør til trædrejebænken.

Jeg prøver at vedlægge nogle billeder af den.

Venlig hilsen og god sommer

Vibeke

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Vibeke
Man skal lære så længe man lever.
Smil og verden smiler med, græd og du græder alene

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej, og velkommen til forum,

kan du fortælle hvor du har købt dette udstyr. Det er meget svært at se tingene, men mon ikke alt som skal til er leveret.

Hvis du har lyst, er du velkommen til at komme en tur til Ørslev/Vordingborg, så kan vi kigge nærmere på stumperne (Det er ikke sikkert jeg kan hjælpe dig ;) - men jeg er også blevet nysgerrig ;) )

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Tak for tilbuddet, det vil jeg helt sikkert gerne tage imod.

Den er købt hos AJ Engros, og da jeg ringede og spurgte til den, for det var jo ikke meget de skrev, fik jeg af vide, at den kunne spænde helt små emner op, men vi kan ikke finde ud af, hvordan den skal sættes sammen.

Hilsen
Vibeke

Vibeke

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej,

jeg var lige inde og kigge hos AJ Engros. Hvis du har købt den "spændeklo" (AJS --- som passer til MC 100) SKAL de levere komplet instruktion til hvordan den anvendes.

Hvis AJ Engros IKKE kan/Vil leverer de nødvndige data, vil mit foreslag være at du ophæver handlen - der findes masser af andre - seriøse forhandlere som kan leverer præcis den klo/patron du har brug for.

Kan du fortælle hvad gevind din drejebænk har. (M33 ?)

Hvis jeg gætter rigtigt, er denne klo begrænset til at du ALTID må beregne et fast mål til opspænding. Jeg anvende selv en hjemmelavet klo med næsten samme metode, og skal altid sørge for at recessen er præcist 50 mm- men jeg er utrolig glad for den, og bruger den meget selv om jeg også han en anden - justerbar patron)

spånbunke
Brugeravatar

Hej

Det er den som er som demomodel her http://www.ajengros.dk/shop/spaendesaet ... 1781p.html

Jeg har ærlig talt ikke spurgt dem idag, da jeg ikke har tænkt på det, når nu det er en demo, men vil da prøve at ringe til dem imorgen.

Hilsen
Vibeke

Vibeke

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Demo elle ej - der SKAL medfølge brugsanvisning.

Bortset fra det, er det et ganske brugbart stykke værktøj. Det er helt fint at starte med, og er særdeles robust i brug.

Fordelen er at ringen klemmer særdeles præcist om den recess du drejer i træet, og du kan derfor ret let også lave - f.eks en fod på en skål uden at skulle lave en extra opstilling.

Som jeg syntes det ser ud har du 2 stk forskellige diametre du kan arbejde med, og det rækker langt hen ad vejen.

Før eller siden vil du nok syntes at sådan en klo har sine begrænsninger, og så er det tid til at spare sammen til en Vicmac WM 100 - eller noget i den retning (tag et kig på http://www.sminge.dk, der er masser at kigge på)

Bjerg af spåner

Geografisk sted: AARHUS
hvis du leder efter en spænde patron ville jeg hvis jeg skulle have en ny købe sådan et sæt fra axminister: http://www.axminster.co.uk/woodturners- ... 15214_pg1/
jeg ville gerne havde haft købt denne men var ikke klar over hvor billige de er: http://www.axminster.co.uk/axminster-ke ... rod807388/

det er nemt at handle med axminster og portoen er billigere end i dk kun hvad jeg ville :D

slid, men vid at ting tager tid

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Ballerup
Hej Vibeke!
Jeg kender den pågældende spændepatron. Man har et par stykker i Værløse, hvor jeg går til drejning om vinteren. Jeg er ikke bekendt med at nogen har fundet ud af samle den uden hjælp, jeg bruger normalt min egen BarrAcuda med et overgangsstykke, men jeg var da istand til at hjælpe en nybegynder sidste vinter.
Der er desværre ret langt fra Falster til Ballerup, det nemmeste er hvis man har stumperne i hånden.
Jeg skal prøve at strikke en anvisning sammen, men det tager nok nogen tid, jeg skal rekonstruere det i hovedet, da sløjdsalen ikke er tilgængelig førend til efteråret.
Jeg har lige været tilbage på tråden, og det virker som om BjørnA også kender den pågældende patron, er det korrekt?
Patronen har den ulempe, at den kun passer til en bestemt diameter, men den holder til gengæld godt fast.
Jeg går ud fra, at du kun har givet ca. 250 kr for den. og til den pris får man ellers ikke noget som helst patron.
For øvrigt, det du har købt, er det det samme som vist på AJ Engross´ hjemmeside? det ligger lidt hulter til bulter på dine fotos.
Hilsen Erling_j

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Hej Vibeke.
Sådan en patron var min første til min mc900.
Jeg har drejet mange ting med den.
Den er lidt bøvlet at tilpasse, men ellers OK.
Jeg har købt min hos Clas Ohlson i Sverige.
Med den lave opløsning vi kan bruge til billeder her på forum bliver en indscanning af den 12 siders brugsanvisning nærmest ulæselig.
Send mig din e-mailadresse så får du hele brugsanvisningen i læselig tilstand. ( forudsat du kan læse svensk :o )
Hilsen Birger

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Hej Vibeke!
Jeg har haft en magen til , en engelsk model , var glad for den i starten , men den er bare for bøvlet at samle og skifte med udvendig og indvendig, og da aj ikke kan levere en dansk brugsanvisning, så skynd dig at sende den tilbage igen og så brug lidt mere på en af de andre spændepatroner der er på markedet, pengene er givet bedre ud, du bliver sur på den fra aj inden ret længe.

spånbunke
Brugeravatar

Tak for hjælpen alle sammen

Erling: Faktisk er der ikke så langt fra Falster til Ballerup (kun ca. 120 km), for jeg skal til Ballerup og holde min fødselsdag imorgen. Hvis du har tid kan det være vi kan finde ud af noget der.

Hilsen
Vibeke

Vibeke

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvis du har tid og lyst, er det vist planen at der bliver en hyggelig stund i Rømersgade i København den 14 juni.

Kig engang på dette link fra stidste hyggestund i Rømersgade, hvor ca. 10 trædrejere mødets til lidt råhygge og fælles oplevelser.

viewtopic.php?f=7&t=2133

Der kommer drejere med en skøn blanding af viden som de gladeligt deler ud af.

Her fra det Sydsjællandske er vi nok 2 (lidt grå) gutter som tager toget til Nørreport. Hvis du har lyst kan du følges med os.

Vi kan snakke sammen når dagen nærmer sig :)

Bjerg af spåner

Hej Vibeke!
Det er O.K.
Har sendt dig en PB med adresse m.m.
Hilsen Erling

Bjerg af spåner

Indlægget er slettet, da alt er i orden.
Erling

Senest rettet af erling_j 01 jun 2011, 16:57, rettet i alt 1 gang.

spånbunke
Brugeravatar

Hej Alle

Tusind tak for hjælpen.

AJ havde "ingen brugsanvisning, og det var bl.a. derfor de solgte den så billigt", men det kunne de jo godt lige have nævnt i annoncen!

Erling: Tak for tilbuddet om et besøg, Birger: tak for brugsanvisningen. Den viser at vi ikke var helt galt på den igår, da vi forsøgte at samle den. Nu tror jeg det kommer til at virke.

God Kristi Himmelfarts ferie
Vibeke

Vibeke

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]