www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 13 aug 2026, 22:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Skål i kirsebær (fået fra Allan)
Dia. 26 cm, højde 11 cm
Der ER skønhedsfejl, og disse barkkantskåle har gerne drillet mig. Måske fordi jeg har misforstået (gør jeg jævnligt), jeg havde fået ind i hovedet, at de helst skulle laves færdige med det samme, derfor har jeg selvfølgelig problemer med en pæn slibning.
Næste gang vil jeg prøve at dreje den færdig, lade den tørre og SÅ pudse den :D

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

lille spån

Geografisk sted: Vest-sjælland
Smuk facon og aftegninger, den gad jeg godt ha' stående - finishen vil jeg lade andre om at afgøre (jeg er jo ikke drejer :lol: )

spånbunke

Geografisk sted: Struer-Lemvig
Hej Kaj!
Skal det forstås således at du har drejet skålen i vådt træ?
Den er forøvrig meget smuk!
Hilsen
Gunnar.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Jeg tror da også det er den flotteste skål du har vist til dato Kai.Det Per Sepstrup gjorde da vi var derovre var at han drejede en våd skål og lod den tørre i ikke mere end 8 dage og så pudsede den og lavede finish. Men jeg tror den skal drejes færdig på en gang, når den er våd, ellers slår den sig og så får du problemer når du skal dreje igen.

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
jeg syntes det er en flot skål, men det er svært at få en pæn overflade når den laves færdig som rå.

Et forslag kunne være at du dykker den i en spand sprit (med låg på), og lader den ligge der i ca. et døgn. Tag den op, og lad den tørre (dampe spritten af. Spritten binder vandet, som bliver trukket ud af træet sammen med spritten).

Efter ca. en uge ved ca. 20C, er træet så tørt at du kan pudse den færdigt og også lave den overfladebehandling du ønsker.

Det er nok at anbefale at give den en gang sandingsealer, pudse den til f.eks korn 400, og så færdiggøre med olie vox etc.

På fotoet kunne det se ud som om du har en gevaldig tyk overfladebehandling (husk lige at jeg er en klovn til det der med foto), men hvis det er rigtigt at overfladen ser så "tyk" ud, og samtidig ujævn, er "spritturen" en god løsning på en våd kirsebærskål.
;) ;) ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det er faktisk ikke noget problem at få en god finish på en våd skål.

Bare brug Ron Kent's sulfoopfindelse.

Drej ydersiden og shearskrab den så fint som muligt. Tag så en balje med lunkent vand oc ca 1/3-1/4 opvaskemiddel og stil under emnet. Så pladrer man løbende vandet over emnet med en svamp, mens man pudser det. Det holder papiret rent og gør at man uden problemer kan pudse op til de fineste kornstørrelser.

Når ydersiden er færdig, drejer man indersiden færdig, med skrabning og hele pivtøjet ca 1/3 ned ( dog skal man helst under hele barkkanten.

Vand og slib som før.

Drej 2/3 ned, vand og slib.

Drej færdigt, vand og slib.

Derved undgår man at der slibes for meget af kanterne på de to sider, som trækker sig indad under tørringen.

Så tørrer man skålen, efterpudser på lave omdrejninger med korn 400 eller hvad man nu har sluttet på, giver olie, og fixer foden.

Færdigt arbejde!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Husk lige svømmefødder, regnfrakke, dykkerbriller og evt. snorkel, samt diverse gummiskrabere til at få vandet af væggen igen.
:D :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fjelsø, Vesthimmerland
Tak for de gode inputs.
Det er korrekt, at skålen er drejet færdig i vådt træ, og derfor er det svært (næsten umuligt) at få den rigtig jævn.
Bjørn A.: Den har fået Danish oil et par gange med et døgns mellemrum, og til sidst har jeg givet den et tyndt lag uden at polere det, og så lige eet til lag, da det første var tørt :)

Det er vist kun grundet min tålmodighed, jeg vil have tingene færdige :lol: , at jeg har gjort sådan. Næste gang prøver jeg, efter at have (næsten) færdigdrejet skålen, at lægge den i en papirspose sammen med spånerne, som stadig rummer en del af den samme fugt, og så venter med at færdiggøre den, til den er helt tør. DET må være en del af MIN læreproces :lol:

Flere har tidligere spurgt om, hvordan jeg får lavet bunden færdig: jeg har netop fundet en video, som viser det på samme måde, og han (Carl Jacobsen) bruger også det med papirsposen og spånerne: http://www.thewoodshop.tv/index.html

Kai Ingemann

Der står Axminster AWVSWL 1200 på min drejebænk :-)
https://www.facebook.com/kai.i.kristiansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej kaj,

En god ting, når man bruger Danish Oil er at man sædvanligvis bør tørrer grundigt af efter at man har påført sidste lag. Gør man ikke det, er der en rimelig stor risiko for at olien lægger sig "ujævnt" på overfladen, men også, da de fleste DO'er indeholder temmelig meget Linolie, at oliedelen "krymper", og dermed giver et tykt- og ujævnt udseende når den tørrer.

jeg foretrækker at tørre al overskydende Danish Oil af, ca. et par timer efter sidste påføring, og, hvis overfladen ikke ser "jævn nok" ud, at tørre efter endnu engang med en fortyndet Danish Oil (fortyndet 50/50 med terpentin).

Jeg har også oplevet at det var nødvendigt at "polerer" efter en gang til med ståluld 0000 for at fjerne de ujævnhedder(krympninger) som Linolien tit og ofte giver anledning til.

(jeg bruger så at sige aldrig Linoliebaserede produkter mere. I min verden er de ikke gode nok - men , det er jo, som så meget andet, et spørgsmål om "smag" og "behag") ;)

Tørring af skålen med spåner: Læg skålen i en papirspose med TØRRE SPÅNER - ikke de våde. Våde spåner giver næsten altid mugdannelse på overfladen - som igen giver sorte pletter som er næsten umulige at pudse renet senere.

Der skal være ventilationshuller i papirsposen - det er vigtigt, og man bør opbevare posen i skygge og ikke for varmet.

Tørringen vil normalt være overstået på ca. 1 måneds tid hvis vægtykkelsen ikke er for stor, men, prøv dig frem. ;)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]