www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 10:17

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Fæstet til denne Frost/mora fiskekniv er lavet af det flotte stykke egeknude jeg fik af Stig på træffet i Vordingborg.

Holken er lavet af Bøffelhorn, og mellemlæget er opbygget af 4 stykker 0,6 mm Kirsebærfiner som er limet som "krydsfiner".

Klingen er "genbrug", og er lamineret.

Da jeg tog fotoet, opdagede jeg at den nok skal have en tur mere med pudsningen, men den har kun fået 1 x HIII-olie og 1 x HIII polervox.

Selv denne simple behandling var nok til at fylde knudetræet pænt ud, og glansen og dybden i træet er da kommet pænt frem.

jeg har valgt at vise kniven allerede nu, da Erling_j rejste spørgsmålet om hvad en "god" overfladebehandling egenligt omfattede, og selv om dette knivfæste ikke er færdigt, viser det da meget pænt hvad man kan forvente, ik :?:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Pæn kniv, dårligt billede.
Prøv om ikke du kan tage et, der er lidt skarpere.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Jeg ved ikke om det er billedet, men for mig ser træet ud til at være ret ujævnt og der er endda "hakker" et par steder. Overgangen fra klingen til "håndtaget" ser også ujævnt ud, der er ikke en "ren linie"?

Hvad er det, der efter din mening "fylder træt ud" her, olien eller polervoksen?

hilsen

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Alan Christoffersen skrev:
Jeg ved ikke om det er billedet, men for mig ser træet ud til at være ret ujævnt og der er endda "hakker" et par steder. Overgangen fra klingen til "håndtaget" ser også ujævnt ud, der er ikke en "ren linie"?

Hvad er det, der efter din mening "fylder træt ud" her, olien eller polervoksen?

hilsen

Alan

Træet er et stykke Egeknude, som jo, af natur er meget ujævnt og også "hullet", og vel også nærmest "strukturløst" generelt.

For at styrke knudetræet, og delvist også at "fylde" træet op, fik det, i løbet af ca. 20 minutter, gentagne gange HIII-olie påført, indtil der ikke længere opstod "matte" områder. dermed er træets strukturer fyldt op, dog uden at gennemimprægnerer træet.

Olien har så hærdet i ca. 6 timer, hvorefter der er påført 1 x HIII-polervox, som efter et par minutter er poleret op på en kuldeskive.

Det var først da jeg fik poleret den op, at jeg så at der stadig var lidt pudsemærker som skal væk.

Ujævnhedderne- og indfald i træet skal være en del af knivens udtryk, og skal ikke fyldes/fjernes, men HIII-olien "Låser" den lidt løse træstruktur godt, og man kan direkte polerer på dem.

Overgangen fra klinge - via holken - til fæstet er netop tænkt til at skulle danne en vinkel lidt over 90 grader, således at klingens krumning på ryggen, danner en modsvarende krumning på ryggen af fæstet. Og så er den jo lavet med et "fingerstop" på undersiden, som igen passer med kurverne.

Men, (Suk), den skal have en god omgang pudsning igen. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så fik den en gang pudsning igen, og mon ikke det hjalp.

den grundlæggende HIII-olie og HIII polervox behandling er faktisk hård nok til at man kan pudse direkte på overfladen, uden at pudselærredet lukker til. Et par slag mod bordpladen engang imellem, og pudsefladen ver ren igen.

Slutbehandling blev, korn 400, en tur med grøn slibepad og 1 x HIII- polervox. En let polering og så vente ca. 6 timer til en gang polering på polerskiven.

jeg er ikke sikker på om glansen skal højere op, men det kan gøres blot ved at give den 1 x HIII olie om et par dage - uden polering.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Igen, pæn kniv, skident billede.

Jeg tror, du skal prøve at flytte lyskilden til siden, så genspejlet ikke umuliggør at man kan se strukturen i træet. ( Det er der helt sikkert fotofolk her på forum, som ved mere om!)

Det var jo trods alt et rimelig flot struktureret stykke træ.

Historien er at jeg fandt en egeknude i skuret som jeg engang havde forsøgt at lave en MEGET stor skål ud af. Den var så meget i ubalance, at den knækkede alle skruerne i planskiven og røg af h...... til.
Så smed jeg den bagest i knudeskuret( knudeskur #2 for dem, som har været her) og glemte alt om den.
Det er ca 20 år siden.
Da jeg rodede rundt i skuret for at finde nogen mase'rklodser til præmier i Vordingborg, dukkede den op.
Bare for sjov smed jeg den i båndsaven og det viste sig at den havde en fantastisk flot struktur, slet ikke hvad man forventer af eg.
Jeg skar nogle knivblokke og den flotteste gemte jeg, for at tage røven på Bjørn.

Bjørn ved en fandens masse om træ, det gør jeg osse, så der er lidt venskabelig konkurrence.

For at han ikke skulle kunne snuse sig frem, smurte jeg klodsen med pebermynteolie.

Så gav jeg den til ham, med beskeden at hvis han kunne bestemme træsorten, var klodsen hans.

Det, at han nu har lavet en kniv af den, siger vist alt om, hvordan det gik!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg prøver igen i morgen, men det der med lyskilden er nok lidt svært. Solen er ikke lige sådan at flytte rundt på, vel ;) ;) ;)

Hvis det ikke lykkedes for mig at få lavet et ordentligt foto, tager jeg både kamera OG kniven med til træffet i Rømersgade, Kbh på tirsdag. Der ved jeg er gode mennesker som ved noget om det der med foto. ;)

Knudeegestykket er bare så flot at jeg syntes fæstet skulle fremstå så "rent" som muligt. Den er "silkeblød" i gløden, og strukturen bare utrolig. Godt du gemte den, Stig :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Fik så prøvet lidt igen. Ikke noget med RAW format og alt det der, men på .jgp auto uden flash samt på "p" med lidt forskellige indstillinger.

Her til morgen ligner Egeknudefæstet nærmest et kostbart stykke Buyererod som mange pipefolk nok gerne vil have fat i. :D

(Det skal man nok ikke prøve. Smagen er ikke just som man forventer. jeg lavede en pipe i Eg for en del år siden, men det er nok ikke at anbefale - tungen fik næsten syreforbrændinger :( )

Nu får kniven lov til at ligge en uges tid, og så må tiden vise om glasen skal op på "pipe højder" ;)

Gæt engang hvad det er for træsort fadet/skålen er drejet af :?:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Meget bedre billeder!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hej Bjørn
Nu har jeg lige siddet i over en halve time over skrevet et inlæg til dig og wupti så da jeg skulle gem den, var den væk :oops: :oops:
Nu prøver jeg igen :)
Jeg synes det en en rigtig flot fiskekniv du har lavet og en super brugskniv.

Jeg prøvet før at skrive om de ting du er mester i. Overfladsbehandling og finish ;)
Som knivmager har jeg lært rigtig meget af dig siden jeg besøgt dig i Vordinborg for første gang.
Da jeg så din fiskekniv i din første inlæg tænkt jeg bare "hvad sker der".
Ja.... billederne var dårlig :oops: :oops:
Jeg tænkt at du havde fået et af de flotteste stykker træ jeg har set læng, fundet en god robust kling, men dit grundarbejde har du smidt ud af vinduet. Det er en skam for jeg har et billede af dig når jeg går sammen med dig på dit værksted som den flittig og struktureret geni.
Jeg savner i denne kniv med så flot et stykke træ at du havde startet efter groveformning af din kniv med at pudse fra korn 150 til 240, 400, 600, 800 og slutte af med korn 1200. Ikke gå videre til den næste korn størrelse FØR ALLE ridserne er væk fra den forrige korn størrelse.
Jeg ved at du synes det er noget pjat at pudse over korn 400 men tænk på mig næste gang du laver en kniv og gå op til korn 1200. Du vil kun se en kæmpe forskel. Ingen ujevnhedder eller huller der bare er fyldt op med olie og voks ;)
Jeg kun godt tænk mig du prøver det
Glæder mig til at se meget mere fra dig.

Knivehilsner
Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Stuart,

jeg er helt enig med dig, langt hen ad vejen, men, jeg syntes også det var nødvendigt at "beslutte" hvordan egeknudens overflade skulle fremtræde på den færdige kniv.

jeg syntes ikke der var så mange muligheder, faktisk kun 3.

1: At lave en glatpoleret overflade med meget høj glans, og hvor alle knudens naturlige "tyller", overgroninger osv var fyldt op med lim og pudsestøv, eller

2: En pænt pudset - og poleret overflade, hvor knudens naturlige konturer/huller/tyller/farver etc, fremtræder som det er naturligt for sådan en stykke knude, og hvor glansen/ fyldigheden holdes "nede".

3: En færdig overflade, med meget høj glans, extrem fin pudsning, overfladen totalt fyldt op, og hvor træet er grundigt poleret inden færdigbehandling.
Færdigbehandlingen ville her betyde:

A: Alle huller etc. blev fyldt op med lim/slibestøv,
B: Overfladen bejdset,
C: Sandingsealer - 2 gange med mellemslibning, slutslibning til korn 1200,
D: 2- 3 x H-olie, med mellemslibning korn 800-1200, og slutpolering,
E: HIII-polervox (1-2 gange med mellempolering)

OG - så ligner det plastik Buyere rod, syntes jeg. :o

Det er nr. 2 jeg har valgt, og det vil vise sig om der er brug for lidt højere fyldighed/glans i løbet af en uges tid.

Det ville være skønt at høre hvad andre knivfolk syntes :D :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Puha..... den med plastik var ikke god.

Jeg mener ikke jeg har nævnt noget form for stablisering, imprægnering eller plastifesering i min beskrivelse.
Det var grundligende arbejde jeg prøvet at forklar lidt om. Det som jeg også har lært af andre

Det var ment som en venlig hjælp

Ris og ros

Stuart

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Stuart,

No offence at all, jeg har bare beskrevet mine tanker om hvordan jeg syntes jeg fik noget "specielt" ud af det flotte Egeknudetræ. Måske er det lykkedes, måske ikke, men det er jo ikke værre end at overfladen kan laves om.

Du har 100 % ret i at det grundlæggende arbejde er "alfa & Omega" for det færdige resultat, og det viser du jo suverænt på Alans Kniv. Forskellen på den overflade og Egeknudefiskeknivens overflade er (i min verden) netop begrundet i træets specielle struktur.

jeg har en klinge mere af nogenlunde sammel design. Den havde jeg egenligt tænkt på at lave et fæste med Guldregn til (frønnet, men en million farver), men det skal nok tørre lidt endnu ;)

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Hej
Stuart har helt ret, og jeg forstår ikke Bjørns forklaring: den holder jo ikke! Når man har fat i så smukt et stykke eg, skal man også gøre sig umage med at give det den pleje det skal have. Jeg kunne ikke forestille mig at man som trædrejer tager sit ringere drejejern, der ikke er skarpt og ok, når man vil lave noget der skal bruges... Og her er der tale om træ i 100 % klassen, som ikke kommer til sin ret, da det kun slibes op i 400 og pensles til i olier. Det bliver ikke godt nok. Det er ikke godt nok. Om i gen Bjørn! Og su kan jo godt og det kan være at olierne giver endnu finere resultater på noget der er endnu bedre. Rent win-win!

Vedr. fotos: Der burde være en markering af det der er i fokus, når du tager billedet. Oftest vælger kameraet det der er forrest, men i flere af vedhæftede fotos, er der stillet fokus på baggrunden, der heldigvis er interessant, men så heller ikke mere... Et lille skridt tilbage ville måske have hjulpet.
Det er som regel en god ide, hvis der er tele på kameraet, at zoome så langt ud som muligt, og derefterbevæge sig så tæt på emnet som muligt, til der er fokus. Det er desuden ofte en hjælp i dårligt belyste omgivelser at støtte kameraet: en pind under, eller et stativ er sagen :-)

I øvrigt en fin brugskniv, der ville have vundet meget ved at have været gennemtegnet inden samling og udarbejdelse ;-)

Med venlig hilsen

Mikael

PS: håber ikke du tager dette indlæg negativt - det er venligt ment!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Michael,

Jeg bøjer mig for jeres indlæg (Stuart og dit). Det er dejligt at få tingene fra andre vinkler end man måske selv har forestillet sig hvordan slutresultatet faldt ud.

jeg vil pudse den om i morgen. hele vejen fra korn 240 til 1200, og så give den "the royal treatment", men, jeg vil dog undlade at tage knudens særpræg fra den, d.v.s at der stadig væk vil være lidt overgroning, tyller og enkelte revner som ikke fyldes helt ud. :D

Bjørn B har anbefalet mig at prøve kameraets "portræt" indstilling, og Poul M har fortalt at jeg nok med fordel kan bruge min 70/200 mm Sigma linse, og så anvende zoom funktionen bedre (tage fotos fra "længere væk", og dermed få bedre dybdeskarphed)

Der er s-- så meget at lære :D :D :D

det bliver sjovt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har lige fået et syn i hovedet ;)

Hullerne i knuder er bestemt en charme og når der er pudset til korn 1200 der hvor det kan lade sige gøre på skæftet, derefter står den flotteste kontrast mellem det finpudset og hullerne i knuden.
Det ser fantastisk ud.

Det var nok det billede jeg havde i hovedet af din kniv ;)

Du må s...... :) ikke fjern det ;)

Stuart

PS. jeg er glad for at du har taget det som positivt kritik som det var ment

"No knife...... No life"

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Hej Bjørn
Igen er jeg enig med Stuart. Det er flot at du tager kritikken på denne måde, som er positiv og udviklende. Så jeg glæder mig også til at se resultaterne. Det er så vanskeligt at skrive kritik så det forstås positivt, og det er også derfor jeg er herinde igen for at følge med :-) Og det er sikkert at også dette er skrevet med forsigtige anslag på tastaturet, så det ikke skal virke stødenden :P

Du skal naturligvis lade tyller og huller komme til sin ret i træet. Selv har jeg lavet flere knive med masser af huller (særligt i elm), men nogle gange har jeg fyldt dem med 10sekunderlim og slebet godt ned igen, så limen kun ligger i hullet og ikke som en glasklar plamage på kniven, når den er pudset færdig.

Og tilbage til fotograferingen: hvis du har sådan en linse, har du ingen undskyldning for at lave fine billeder! Og så holder min forklaring stadig. Jeg har et ældre digitalspejlrefleks, som kun har tre fokusfelter, men det kan sagtens tage fine billeder. Om automatikken står på portræt eller makro .... hmmm.... bare kniven er i fokus....

Jeg glæder mig til at se den kongeligt behandlede kniv ...:-)

Med venlig hilsen

Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg håber da bestemt at alle er helt med på at den væsentligste grund til at turde vise hvad det er man går og "roder" med her på forum jo netop er at få en solid response/hvordan andre oplever tingene.

Når man "tør" vise tingene her på forum, løber man jo altid en "risiko" for at andre har en anden oplevelse af tingene end man selv - men det skal ALTID opleves positivt - syntes jeg. :D :D :D

Den danske sprog er en svær en, men det lykkedes alligevel - som regel da, ikk :D :D :D

Jeg vil så, i løbet af en uges tid, forsøge mig med endnu nogle "portræt" fotos, taget på en bedre afstand med min Sigma 70/200 mm linse på kameraet.

Alle I fotointeresserede : Er der andre "fif" en ældre gentleman fra den "sort-hvide" tidsalder kan have glæde af at lære.

(Kamera canon EOS 400D, Et godt stativ, Sigma linse 70/200 mm zoom - og hvis det går helt galt også en 150/400 Sigma linse som jeg mest bruger til astrofoto af månen, solens pletter osv.)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nå, det er da endt med at være et af de mest interessante stykker træ, jeg har givet væk.
Evnen til hos brugerne at give og modtage kritik i en god ånd er altafgørende for et forums succes.
Godt gået alle tre.

Der ligger en 50 kilos blok af den samme knude i knuderum #1. Når jeg engang får den fundet frem, bliver der noget for knivbyggerne at glæde sig over.

Stuart, jeg har et par blokke til dig i ca. samme kvalitet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Og han skal ikke engang gætte rigtigt, suk ;) ;) ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stig du har ret ;) Det er en fantastisk måde at få snakket om tingene på.

Jeg glæder mig til at få de par klodser fra dig ;)

BjørnA... Jeg kan ikke gæt træet alligevel så det er godt du gjord det for mig. Altid godt med lidt hjælp 8-)

"No knife...... No life"

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]