Min "daglige" sav når jeg skover er en Stihl MS441 ( jeg kører udelukkende Stihl, efter min mening er de svenske mærker sakket voldsomt bagud, siden de blev købt op af Electrolux ( som iøvrigt osse ejer Poulan)).
Den er på 70cc og monteret med et 18" sværd.
Til at fælde større træer med bruger jeg en MS660 monteret med 24" sværd. Den er på 90 cc.
90cc er normalt det største man har brug for. Den trækker let et 30-40" sværd, specielt hvis man går en størrelse ned i kædehjul. Det vil normalt være fra et 8 tands, til et 7 tands ( det modsatte af hvad vi gjorde, når vi lavede vores knallerter ulovlige for 40 år siden)
Min bemærkning til Alan var møntet på at han har købt en MS880 på 125 cc magen til den, jeg har .
Der er kun en lille håndfuld af dem i landet.
Det er MEGET sjældent at jeg bruger den store sav til blanks. Undtagelsen var de to askeblanks på 120x120 og 250 kg stykket, jeg skar til Alan for et par år siden på Ledreborg slot ( det vat nok der, han fik et ulykkeligt kærlighedsforhold til mega save).
Det er meget nemmere at skære fra begge sider, end at kaste rundt med sådan en monstersav.
Men den er god at have til de RIGTIG store træer, selvom herr. Freud sikkert ville have haft et par dumme kommentarer til den.
En væsentlig grund til at save har svært ved at trække kæden, er at kæden ikke er skarp.
Ordentlig kædefiling er en kunst som tager laaaang tid at lære.
Farmersave, eller som de kaldes af os professionelle savbrugere: "Bondesave" er lavet af billigere dele, så de har en forventet levetid på måske 1000 timer, højst.
Derfor er det tit en bedre løsning at købe en brugt pro-sav. De holder typisk 2-3000 timer, så en pro-sav, som har kørt 1500 timer har ligeså langt til kirkegården som en ny "Bondesav".
Så får man bedre afvibrering, bedre luftrensning, karburatorvarme og opvarmede håndtag med i købet.
Hvis du drømmer om en stor sav, så sig til. Jeg har en MS660, som skal på pension ( sælges til en person, som max skærer 200 timer om året, så har vedkommende nemlig sav til 5 år i den) om et års tid. Før hvis nogen vil give lidt mere for den.
En løsning for dem, som gerne vil køre lange sværd på små save, er at køre med skip-tooth kæde.
Der er længere mellem skæretænderne, så de kræver mindre kraft, og fjerner iøvrigt spånerne bedre i lange snit. Derfor kører jeg skip på mit 60" sværd.
De forhandles kun i USA, men jeg skal have en palle varer hjem derovrefra indenfor et par måneder.
Så hvis nogen vil prøve skip tooth, så giv mig et praj inden der er gået en uge ( der går bestillingen afsted.
Det samme gælder, hvis nogen mangler sværd, kæder eller andre løsdele. Det er ca ½ pris at hente det i USA.
Her er firmaet, jeg handler med.
http://www.baileysonline.com