www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 10:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Første kniv
Ny bruger

Hej Knivfolk.

Jeg er ny her på woodturning, og har efterhånden fået læst/kigget mig igennem de mange gode indlæg omkring knive og det er jo spændende.
I starten af det her nye år spurgte en ven mig om jeg var interesseret i at lave en kniv selv var jeg hurtig til at sige ja. Jeg fik købt mig en klinge og troppede op på hans værksted hvor vi fik tegnet, boret og limet. Efter en god gang mad fra grillen skulle der slibes, olieres og til sidst poleres og kl sent om aftenen havde jeg mig en kniv. Der skal jo en skede til før sådan en kniv er færdig og det kunne vi ikke nå men vi skulle finde en dato, det gik sådan at inden vi fik aftalt en dato havde Stuart fra skotteknive snakket med ham om et kursus på fyn og om jeg ikke ville være med der, igen et hurtigt ja :-D. Men glæden varede lige til 1 uge før kursuset i febuar hvor et uheld på arbejde gav mig 4 uger med gips. Jeg tog alligevel med og fik tips og råd. Her i weekenden har jeg så været med i sidste del af kursuset hvor det har stået på læderarbejde som har været meget spændende. Så her er billeder af den første kniv, og må gi ret det er meget vanedannende, har købt alle dele til næste kniv :-D
Skæftet er af mig ukendt træ, kamelben som frontholk og en Poul Strande klinge

P.S.
Tak til Stuart for et god og velafholdt kursus

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Hi Mr. Willysteel

Tak for sidst.
Selfølgelig skal du have nogen kommentarer til din kniv. Jeg har haft fornøjelsen af at hold den i hånden og kan sige at kvaliteten for en første kniv er helt i toppen. Der er altid nogen man kan lave om på den næste og du har sikker haft nogen tanker til den næste du skal lave med bøffelhorn.
Du har lavet en god form til kniven og den ligger godt i hånden. Træet er også super flot samt de farver ;) du valgt til skeden passer godt sammen med resten.

Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

Ny bruger

Der er helt sikkert noget med formgivningen man først blir klar over når man har prøvet at lave sin første skede :-D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det ligner grangiveligt et stykke sortkærne ask.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]