www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 10:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Egentlig burde jeg slet ikke lave dette indlæg. For jeg laver ikke knive. Men jeg har i tidens løb "pyntet" på nogle stykker, og det er det, jeg gerne vil vise. Måske kan andre bruge ideen. Så tilgiv mig alle I rigtige knivmagere.

Lad mig lige tilføje, at jeg tilhører den generation, som har gået med en kniv i lommen så længe jeg kan huske.

Det startede med, at jeg en dag for år tilbage fandt en billig lommekniv i Silvan. Den var beklædt med noget billig plastik, som gav sig ud for at være noget, det ikke var, så en dag trak jeg frakken af den og beklædte den med træ. Det er så længe siden, at den forlængst er gået til de evige knives jagtmarker. Flere fulgte, for ind imellem mister man jo en lommekniv (jeg gør). Et par stykker har vi også mistet i lufthavne, den seneste her for nylig. Jeg har derfor været nødt til at beklæde en ny lommekniv til dagligbrug. Heldigvis havde jeg en liggende, som jeg kunne bruge. Den er købt i udlandet en gang og har den fordel, at klingen er indenfor den tilladte grænse for lommeknive, men til gengæld kunne den låses. Det kunne min lille Proxson dog råde bod på.

På det første billede ses kniven inden den blev beklædt, og på andet billede efter. Træet er mørk palisander og redhard, og den hvide stribe har engang været en del af en tangent på et taffelklaver.

Det tredje billede viser en billig kineserkniv, og en lignende som er beklædt, efter at den gamle beklædning er fjernet. Den tilhører min kone, som kun bruger den til at skrælle frugt med, når vi er udenlands.

Det sidste billede er en lille kniv som jeg fandt på en udstilling og straks faldt for. Den var i børstet stål, ligesom den på det første billede. Den er nu beklædt med ibenholt og et stykke fra det gamle taffelklaver. Den har jeg kun i lommen, når jeg har det fine tøj på - jo, jeg har skam osse fint tøj :lol: :lol:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er rigtigt morsomt at se. jeg har også lavet mig sådanne knive igennem tiden, sædvanligvis af kedelige (undskyld lars) reklameknive, som man dengang nærmest fik i "bundter".

Kniven til hjøre er lavet om med fæste af Zebrano og dyvler af okseben.
knive til venstre er stadig i sit kedelige plastikdress, og den lille flaske i midten er håndmalet INDVENDIGT. Jeg stod og så den blive malet. Det var i en lille landsby udenfor Shanghai, og det var en fasinerende process at se på.
Da hun var færdig med at male den, spurgte hun om jeg ville købe (Fingersprog), og skrev tallet 10 på en lap papir. Det svarede nogenlunde til 8 kr.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Dejligt at se, at andre også pynter sine knive. Jeg synes det er et hyggeligt arbejde.
Den malede flaske er sikkert et godt minde, og et vidnesbyr om arbejdslønnen på stedet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 3 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]