www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 10:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Blev færdig med denne kniv i tirsdags, der er dog ikke lavet en sked til den.
Klingen er lavet af PO Søderstrøm i sverige og er 90x25x3mm.
Skæftet er svampet bøg (vacuum imprægneret af BjørnA), rentak, aluminium og sort micarta spacers.
Jeg har pudset korn 150, 230, 400, 600,800 og 1200. Sandingsealer fra korn 600 og opefter.
Til sidste har jeg givet den H-olien 4 gange med kludskiven så den bliver varmet godt op.
Kniven er ikke poleret men det kommer ;) ;)

Jeg vil fortæl lidt om det vacuum imprægneret træ fra BjørnA.
Det er nemt at bor, slibe, pudse og arbejde med og er en smule mere hård end hvis det ikke var imprægneret.
MEEEEN..................... det stinker af r.... til under arbejdet :cry:
Ellers synes jeg det er et fantastisk stykke træ.

Forskel mellem denne her stykke bøg og stabiliseret træ som jeg kender normal fra min knivmageri er :-
Træet her er stadig meget blødt i forhold til stabiliseret træ jeg normal bruger og det gøre at det skal styrkkes noget ind i midten. Det skal stabiliseret træ ikke.
Træt her har sin helt nutulig farve som den vokset ud af jorden. Det er bare dejlig :)

Se billederne for jer selv og kom med noget kommentarer
Stuart

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det der med lugten må man bare leve med, det er jo lidt som med hjemmebrændt snaps " det stinker af rævepis og terpentin, men det er billigt og så -----------".

Det er dejligt at se hvor flot træets naturlige glød og farver kommer frem, og allerede nu ser glansen jo flot ud, og man kan jo også se at det er træ - ikke plastik.

Det er en rigtig flot kniv, og det du har lavet med rensdyrtakken indsat ser rigtigt godt ud. :D :D :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjørnA
Glad for din mening og din hjælp med træet
Ved ikke rigtig hvor du har det fra med at stabiliseret træ er bare plastik. Jeg kan ikke se det selv ;)
Alle de klodser jeg har lavet træ af har bare lignede rigtig træ. Der er selfølgelig nogen af dem der får farver i sammetid.
Men for mig er det ikke være end hvis træ bliver bejset eller farvet. Det bliver brugt meget i møbel industrien.

Det var kun lige en tanke jeg har gået med i hovedet da jeg syndes ikke det er plastik.

Håber ikke nogen bliver fornærmet med mit inlæg da det bestemt ikke er meningen med det.

Knivehilsner
Stuart

PS her er et link til det jeg synes er meget lækkert træ.
download/file.php?id=3087&mode=view

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Smag og behag er heldigvis aldrig det samme, uanset hvor få mennsker der ser på den samme ting, og jo flere der kigger desto flere meninger er der - og kun godt for det. :lol:

Den kniv du viser(ikke din egen), syntes jeg ligner lige det den er = plastik. Og det siger jeg uden at anfægte andres mening.

Bortset fra dette, er de imprægnerede stykker jeg har liggende til dig imprægneret på en hel anden måde, så det bliver spændende at høre din mening om den metode til at gøre det på. Disse stykker vil nok ligne det du søger lidt mere (d.v.s plastikagtige), men det vil tiden jo vise.

Hyg dig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Plastik..... tak skal du have. Det er min egen kniv jeg har vist i et tidligere indlæg

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Skotteknive skrev:
Plastik..... tak skal du have. Det er min egen kniv jeg har vist i et tidligere indlæg

bare min mening, sorry - kan ikke gøre for det ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det er et yderst velforarbejdet stykke plastik!

Var det bedre?

Jeg hader også det stabiliserede l... af et godt hjerte. Der er da nok dejligt træ i verden, hvorfor forfalde til at plastificere det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Der er desvær noget af vores l.... træ hvis ikke stabiliseret kan ikke bruges til vores kunst.

men da vi putter alle mulig slags kemikalier i vores træ under forarbejdnig efter min meneing går det nok alligevel.

Det stabiliseret træ jeg har brugt er stadig træ... der er bare fyldt noget i.... om vi fylder noget i eller udenpå er det lige fedt for mig.

Vi kan snak om rigtig træ når det ligger eller står ud i skoven.

Men nu gider jeg ikke diskuterer plastik knive mere og da jeg kommer noget form for skidt på ALLE mine knive må jeg nok lade være med at vise dem her fremmover.

SURT SHOW

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Gu ska du da ej!

Plastik eller ej, så er de vildt flotte.

Jeg er personligt vild med den måde, Du formgiver knive på, så vis endelig frem.

En så dygtig knivbygger som dig, kan vel nok leve med at vi tar lidt pis på ham, ikke?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Stuart, ingen sætter en finger på dit arbejde. Nogen nævner, at de ikke bryder sig om visse materialer men roser arbejdet.
Der stod: "bare min mening, sorry"
De har altså en anden smag end dig, so what?
Jeg har læst stort set alle kommentarar til alle de ting, du har vist på forum, og du er vel en af dem, der (med god grund) får mest ros for dit arbejde.
Lad dig ikke irritere af at nogen siger deres ærlige mening - hvis folk er høflige og kun siger noget pænt, kan du ikke buge kritikken til en pind.
Tyg på det, ryst hovedet og bliv så ved med at vise os det ene pragtsykke efter det andet.
Og så tak for tippet om lugten, jeg har et stykke af Bjørns hjemmesyltede træ liggende hos ham. Det ser helt forrygende ud og jeg glæder mig vildt til at få det i hænderne. Og nu ved jeg, at jeg skal tage en tøjklemme på næsen FØR jeg starter bænken :mrgreen:
VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er så en vedtaget kendsgerning at man ikke må have en mening - som måske - måske ikke danner den korrekte skole her på forum. Jeg er egenlig lidt ked af det, men vil da respektere at man kun må give udtryk for lidt forundring, men, jeg kan dog ikke lade være med at have en mening om træ og alle dets skønne aspekter, og respekterer også at andre syntes det er ok at lave det om til plastik. Det gør jeg jo egenlig osså selv ved at imprægnere på frønnet træ - forskellen er bare at jeg forsøger på at det stadig skal ligne/være træ. Om det så lykkes - det må andre beslutte.

Til sidst: jeg troede vi sammen forsøgte at udvikle noget brugbart/sjovt, som måske kunne blive brugbart, og dertil har man brug for input, nogen som forsøger/prøver/tester - og som har en oplevelse/mening - positiv eller negativ - det er en læreprocess.

Det kommer så ikke flere recepter fra mig. Det kunne jo være at der var nogen som ikke syntes det jeg laver er godt nok, og så ville jeg jo få kritik. UHA-UHA. :shock: :shock: :shock: :shock:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg tror jeg er blevet misforsået.
Kritik af mit arbejde kan jeg sagtens tåle. Jeg mener heller ikke at jeg eller mit arbejde er blevet kritiseret. Så pyt ;)

Personlig mener jeg stabiliseret træ er stadig træ ellers vil det jo nok ikke hedder træ. Der flytter jeg ikke synspunktet.

Jeg er totalt lige glad hvad vi dopper/pumper vores træ men, Bare det ikke går udover vores helbred.

Så lader jeg den ligge her.

BjørnA... du ved at jeg er rigtig glad for dig og vores venskab, det vi har bygget op sammen.
Jeg hygger mig sammen med dig og vil fortsat gøre det ;)

:shock: Måske har jeg bare en dårlig hår dag ;)
Stuart

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Stuart

Træ, plastik, metal ???? Pyt med det.
Vi mener alle alt muligt mærkeligt fordi vi går op i det vi laver.

Personligt vil jeg blive ked af hvis dine smukke knive ikke kommer på forum.

Vi vil gerne se dem!!!!!

God jul og godt nytår.

Mvh

Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
I marts måned var der lidt fnidder på forum'et, og da prøvede jeg at opstille en tese for dette forum:

Et hold af trædrejere der er ligeglade om man er 10 eller 99 år.
Et hold der ønsker at dele sin glæde med andre.
Et hold der ønsker at hjælpe andre.
Et hold der ønsker at dele sin erfaring med andre.
Et hold der kan bære over med hinandens særheder.

Ordet 'trædrejere' kunne erstattes med 'træmænd', men meningen er den samme.

Så vær søde at ryste det af Jer og lad os komme videre.

Jeg vil fremover daglig glæde mig over at vi får udviklet hjælpemidler (kemikalier eller andet der kan hjælpe os i vor dagligdag). Og jeg håber stadig at se en kniv med Bubingaskaft ;)

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hehe ;)
BjørnB.. du er en kloge og rar mand.

Det kommer snart en med bubinga.

Jeg har en ide til noget vi kunne lave her på forum( håber det er ok med chef redaktøren ) ;) ;) ;)

Jeg finder en klinge til en kniv ( jagt,fiskeri eller køkken). Jeg har fået et stykke Bubinga fra BjørnB.
Vi kun lave lidt afstemning til hvad det skulle være.
Jeg laver kniven og sætter det til auktion her på en ny tråd.

Pengene går til driften af www. woodturning.dk

Hvad siger i andre....... skal jeg lave en ny tråd

Stuart

"No knife...... No life"

Senest rettet af Skotteknive 17 dec 2010, 18:50, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Jep.
go' ide.

og du har ret - hen er en klog mand ham Bjørn. Har ikke mødt ham endnu, men han LYDER flink :D

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Kongens Lyngby
Rigtig godt initiativ Stuart.
Det er sådan man holder et godt forum igang.
Lav endelig en ny tråd.

Denne tråd startede jo med at du viste en fantastisk flot kniv.
Den måde rentakken er indrammet af aluminium og sort micarta, synes jeg er utrolig flot.
Det samme design kunne også bruges til penne.
Det første jeg tænkte på da jeg så kniven, var noget så hyggeligt som fisken Nemo :)

Lad spånerne flyve, men hold styr på støvet.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Et rent teknisk spørgsmål:
Når du bruger metal sammen med træ, hvordan undgår du så at metallet kommer til at" stikke ud" når du har pudset færdig, siden det er hårdere end træet og derfor slibes mindre?

Det samme ses sommetider ved f.ex. Douglas eller lærk, hvor der er stor hårdhedsforskel på høst og vårved. Det kan ligne et vaskebræt.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Stig
Ved at brug helt frisk sand/slibe papir gøre at det ikke stikker ud. En gammel tricks jeg lært på mit allerførste knivkursus.
Jeg har gjort fejlen en gang ved at brug genbrugs papir og det blev noget møg.

Selv en skotte sparer ikke på sand/slibe papir mere ;)

Stuart

"No knife...... No life"

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Hej alle
Med håb i at provokere alle økofreaks: hvorfor skal vi nøjes med kedeligt træ, der ikke kan stoles på, der kan blive skævt og lugter af træ, og ikke vejer så man kan fornemme kvalitet?
Der er så mange muligheder i stabiliserede emner, at det er håbløst at udelukke det med et argument om at det er plastik.

Jeg har arbejdet meget med almindeligt træ. Det er fint og godt, men har altså også begrænsninger. Omvendt er der også begrænsninger i det stabiliserede. Men når jeg ser den varme diskussion om H-oliens lyksaligheder, der på mange måder eftergør hvad stabiliseringen blot laver, forstår jeg ikke rigtigt perspektivet i at sige at stabilering er fyfy...

Trædrejere har ikke rigtigt muligheden for at afprøve stabiliserede materialer. Emnerne bliver stor og især dyre. Hvis de kunne fås billigt og i god kvalitet, ville jeg tro at de blev brugt. Om det ligner plastik eller ej. En skål der ikke slår sig efter drejning. En skål der kan holde til våde og fedtede sager uden at tage skade, ville være en våd drøm for mange. Vis mig et fad på 30 cm i diameter i stabiliseret trøske bøgetræ, der kan holde til en tur i opvasken og en tur på gulvet...

Jeg vil fortsætte med at bruge stabiliserede materialer. Og alm træ, når det er det jeg har lyst til.

Iøvrigt er det rigtigt fine knive Stuart har lavet. Keep coming up!

Med venlig hilsen

Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Michael,

Du har da helt ret i at det - alt andet lige er både billigere og uendeligt nemmere at købe sig en skål i plastik - også selv om den ligner træ, men , igen smag og behag er heldigvis uendelig og forskellig.

Omkring det der med knive, har du jo også helt ret, man vælger selv om man vil bruge en mindre formue på en klods Acryltræ, eller f. et stykke naturtræ, eller for den skyld et stykke H-polymer imprægneret træ .

Jeg skriver helt bevist dette fordi det dog er særdeles meget billiger at imprægnere et stykke frønnet træ end at putte det ind i noget acryl, og ideen er sådan set ikke rettet mod knivfolket, men folk som migselv som gerne vil lave f.eks penne, mindre stabile trædimser - små skåle, æsker ect.

Målet for mig har hele tiden været at kunne lave den endelige overfladebehandling sådan at man kunne undgå alle de "efterbehandlingskrævende" metoder som har været anvendt generelt, men , det ved jeg jo heller ikke om det er lykkedes fuldt ud - før der kommr nogle tilbagemeldinger fra f.els pennefolket, knivfolket , vinstopperfolket etc.

Jeg er selv blevet godt overrasket over hvor meget polymer det er muligt at "tvinge ind" i et stykke frønnet træ. I nogle tilfælde er vægten mere end fordoblet. :o

Indtil nu har jeg nok afprøvet ca. 20 forskellige polymertyper, og lige efter jul vil jeg lege med nogle vandbaserede polymerer, det bliver morsomt - om det så virker som jeg ønsker, det vil tiden vise ;) - men det giver ihverfald muligheden for at kontrollere farverne i træet på en lys- og venlig måde.

Det der med knivfæsterne kom op fordi Stuart gerne ville lege med det, og fordi min egen nysgerrighed også pegede næsen i retning af at "finde grænser" - og det har s-- været en sjov process.

Der er ikke noget specielt i dette, bare det sjove at man har muligheden for at prøve. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
@ Knivmichael
Du skriver
>Vis mig et fad på 30 cm i diameter i stabiliseret trøske bøgetræ, der kan holde til en tur i opvasken og en tur på gulvet

Skal der ligefrem spilles frisbee med en fad, så skal man nok hellere købe en opvaskebalje og male trøske på den med acrylfarver :twisted:

Når du gerne vil (citat) "provokere", så vælger jeg at forstå det positivt og går ud fra, der er noget, du gerne vil FREMprovokere?

Nu er jeg ret svær at provokere:
Det ligger lidt tungt med at få mig til at begynde at synes at det er uhumsk at træ "lugter af træ" ;)

Som 110-kilos-mand synes jeg også også selv, jeg "vejer så man kan fornemme kvalitet" :lol:

Men bortset fra pjat, så vælger jeg at forstå dit indlæg sådan, at du ønsker at sådan en gammel, vissen øko-hippie som mig skal få øjnene op for noget nyt. Det vil jeg *helt seriøst* gerne.

Du tager fat om noget med at man kan arbejde med spinklere former, der stadig er solide som brugsgenstande.
Er der nogen andre aspekter af det, som du synes er vigtige?

Smag bliver vi da Thorskelov aldrig enige om alle sammen, men som nybegynder lærer jeg gerne nyt.
Er det faktisk muligt at få emner, der egner sig til lidt større ting end kuglepenne og knivskæfter?
Er der nye langs-/tværdrejereemner, som du synes skriger på at blive afprøvet i stabiliseret materiale?

Har du (og evt. andre) ikke lyst at tage stafetten op i en ny tråd, måske: "Træ og/eller kunststof"?

Så undgår vi at hijack'e tråden om Stuarts kniv.

VH,
Lars

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stuart:
Jeg synes det er et flot initiativ med en auktion på en kniv. Jeg kan heller ikke se at Rasmus skulle have noget imod lidt flere penge i kassen.
MEN medmindre at du har glemt at notere det, så har du ikke fået solgt de to knive du i forvejen har til salg her på forum'et.
Hvis du går igang med projektet, synes jeg at du skal sætte en minimum pris på kniven. Jeg er f.eks temmelig vild med damask klinger, men de koster jo kassen:
http://www.laederiet.dk/produkter/Vispr ... ge=5&id=28
Se forneden på siden.

Det vil med lidt hovedregning give materialeudgifter på ca. 500-600,-. Hvilket igen vil sige et færdigt projekt burde vel koste på den anden side af 1500,-

Hvis jeg må komme med et forsigtigt forslag: Der har før været tale om at arrangere et knivkursus på Fyn. Det kunne også give et afkast til forum'et. Brian har sagt at det kan afholdes ude hos Leif's trædrejeri.

Hvad du end beslutter, synes jeg det fortjener opbakning fra os her på forum.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg er helt med på ideen. Altid nyt at lære, ikk ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Citat:
MEN medmindre at du har glemt at notere det, så har du ikke fået solgt de to knive du i forvejen har til salg her på forum'et.

Jeg kan se at det er lidt tåget, hvad jeg mente med den sætning.
Jeg mente at det kunne være svært at få folks mulvarpeskind frem i dagslyset, selv med så flotte ting som 'skotteknive' præsterer. ;)
Jeg ved nu hvad Stuart har besluttet sig for, men det skal han selv have lov til at fortælle om. 8-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

BjørnB har ret.

Jeg har besluttet mig for at lave en køkkenkniv som skal donereres til vores forum.
Jeg går i gang her i løbet af ferien.
Kniven kommer på auktion her på forum.
Der kommer en mindste pris på og når auktionen er slut vil ALLE pengene gå til drift her på forum.

Jeg håber i syndes om ideen.

Stuart

"No knife...... No life"

spånbunke

Hej Stuart

Jeg vil gerne donere en klods til skæftet.
Send mig en PM, så kommer der en stabiliseret klods :-)
med venlig hilsen
Mikael

spånbunke

Geografisk sted: København 2200 N
Stuart

God ide

Poul M

spånbunke

Hej Stuart
klods afsendt.
så må du se om du kan bruge den. De andre jeg havde var i sjovere farver...
med venlig hilsen
Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Michael
Tak ;)
God Jul

"No knife...... No life"

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 38 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste