Om det er helt rigtigt ved jeg egenligt ikke, men jeg tror at jeg, ved at gøre følgende, fik "has" på den farveforurening som kom fra det mørke træ:
1: pudsning MEGET let, og kun til k 240. dermed er pudsestøvet trods alt så "groft" at det er til at få ud af træet, og ikke "smelter fast". (jeg kan dog fortælle at støvet "sætter sig fast" hvis man trykker bare en lille smule for hårdt)
2: Påfør olie med en HELT ren klud, og tør ALT den olie som ligger på ovefladen af igen med det samme.
3: gentag olie/tør af et par gange mere, indtil du kan se at der ikke sidder noget støv tilbage, og at kluden ikke viser tegn på at "Suge" mere støv op.
4: Lad olien hærde i min. 6 timer/20C, helst til næste dag.
5: Nu kan træet pudses som om det er behandlet med sanding sealer, MEN, på grunde af oliens evne til at trænge dybt ned i træet, opnår man at man kan pudse "i bund", og få de sidste pudsriller væk som var tilbage i træet hvis man var stoppet ved k 240 inden olie blev påført.
5.1: Nu ser det ud til at man har "frihed" til at færdiggøre den overflade man ønsker, men kan enda pudse til k 1200 (eks) UDEN at pudsestøvet "brænder fast i træstrukturen, men umiddelbart kan "vaskes af" med en renklud med H-olie på.
6: Når man er tilfreds med "fyldningen af tæet" kan man give det en afsluttende polering direkte på den hærdede H-olie, og påføre et TYNDT lag olie, og lade den hærde op. Så kommer glansen op som det ses på fotoet af Spidslønskålen.
6.1 Man opnår også, på grund af oliens evne til at trænge dybt ind i træet, at man ikke får problemer med variationer i glød og farve, som man kan se hvis man bruger sandingsealer.
Ovenstående er hvad jeg syntes jeg har lært af den Spidslønskål, og jeg håber at andre har/får erfaringer som de vil dele med forum.
Ps: jeg er ved at færdiggøre en skål i Ahorn, som så uendelig kedelig ud, men som nu ser utrolig spændende ud (Den blev færdigdrejet tilbage i Maj måned af et stykke helt frisk fældet Ahorn. En solsort har brugt den som rede i sommer, så den var godt nok beskidt da jeg skulle til at gøre den færdig, derfor tager det nok nogle dage endnu, men jeg bruger samme ide som er nævnt ovenfor for at få renset træet.