www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 09 aug 2026, 11:42

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 
Forfatter besked
Ny bruger

Hej Forum
Spændende forum. Emnet har sikkert været oppe at vende før, men jeg er på udkig efter en bordrundsav så håber på at I kan hjælpe.
Mit behov er god præcision (bl.a. reoler, paneler) ikke for meget larm.
Mit budget er ca. 2000 kr så jeg vil gerne høre hvad I anbefaler.
Har kigget på flere, Metabo, Electra B. m. fl.
Har haft en Bosch pts-10 på hånden til 2000 kr - dog uden garanti,
men har set en ny JET JTS-10 også til 2000 kr. Den lyder god, tung, med børstemotor, Boschen har vist induktionsmotor.
Er noget I tvivl om hvilken maskine jeg bør vælge.

Kan I anbefale mig en sav - gerne andre mærke hvis I har gode forslag - evt. god brugt?
På forhånd mange tak.
Mvh
Rasmus

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hvis du har behov "klasse" til retskærring, større paneler etc. har du jo brug for en sav med "forridserklinge", bevægeligt bord, og en størrelse som kan håndtere en bogreolside etc. SÅ rækker dit budget ikke engang til en god kvalitetsklinge.

bare saven vil nok koste i omegnen af 40-60,000, og du skal nok afse omkring 20 m2 gulvareal - sådan cirka.

Ikke for at tage modet fra dig, men alligevel :(

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Ny bruger

Hej Bjørn
tak for dit svar, men mindre kan vist gøre det.
Jeg er mest til det enkle - reoler a la "Kubik" tror jeg ikke er helt så krævende.
Det primære er at saven er rimelig præcis, og at det er muligt at lave præcise gentagelser.
Kender du JET/Bosch saven jeg nævner. Kan se at de er meget benyttet af - måske kun af mindre seriøse hobbybrugere:-), som godt vil have en rimelig sav.
Tak for evt. svar.
Mvh
Rasmus

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nej, jeg skal nok lade være med at drille for meget, men det der med at få en rundsav til at skære helt lige er ikke altid den letteste ting i denne verden. jeg kender godt det gamle Cubic reolsystem, hvis jeg husker ret blev det designet engang i 1970/80'erne, og var dengang tiltænkt en rolle til at konkurrerer mod Montana, idet de første modeller var lavet af MDF som blev malet.

Nå, men rundsav: For at en rundsav skal kunne save ret/lige, må dens klinge være stor nok, f.eks til en 18 mm MDF plade bør klingen være omkring 400 mm i diameter, så snittet er så tæt på vinkelret på skæret som muligt.
Desuden må saven nødvendigvis have et solidt land,så man kan holde retningen og snittet lige.

bare på disse to grundlæggende emner kan du jo se at det nok ikke er helt så ligetil, med mindre du har andre mulighedder for at rette snitfladen efterfølgende (Kantpudser/bordfræser)

Hvis du omvendt er parat til at acceptere tolerancerne som de nu engang optræder, er både Jet som Bosch maskinerne ganske gode, jeg selv bruger den billigste jeg har kunnet finde (kun til massivtræ), og har sat en hårdmetalklinge på den som kostede mere end selve maskinen ;)

God fornøjelse

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
RasmusRM :
Det er ikke nødvendig at leje rådhuspladsen for bruge en rundsav.

en sav som er lavet i bukket plader er somregl også der efter.
en sav der er lavet i støbejern ( bosch ) er bedre.
du må ikke købe en sav som har en hastighed under 4500 omd.
og klingen må ikke være under 3 mm i tykkelsen, så kan den slinger under skæringen

hårtmetalklinger:
til masivt træ skal du bruge en klinge med 40 tænde, længdeskæring
til X finer og plader skal du bruge en klinge med 60 tænder og der over.
også når du laver en tværsnit i masivt træ
klingens diameter afhænger af hvilken sav du køber

når du skal skære i X finer skal klingen akurat lige gå i gennem træet
således at du får et så langt snit som muligt for at det ikke skal flosse op.

Uanset hvilket matriale du skær i, skal klingen ikke være mere end 3 -5 mm i gennem emnet.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Senest rettet af steffen 15 nov 2010, 13:21, rettet i alt 2 gange.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Dette spørgsmål åbner jo en sand Pandoras æske.

Der er én ting jeg er helt enig med: For at få et kvalitetsskær, er du nødt til at bruge mere end 2000 kr på klingen. Vægt, stabilitet og støbejern er absolut at foretrække.

Min 10" DELTA rundsav kan sgtens skære lige og pæne flader - men det kræver et langt og lige land at holde emnet imod.

Hvis dit budget ikke rækker til noget ordentligt, så kan der gøres meget med lidt forsigtighed og en fastspændt lære til at styre din hånd-rundsav - men den skal stadig have en ordentlig klinge.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
skal du kunne skære plader med den sav, er der kunne en "dykke sav med skin" som duer til dine buget.

Ny bruger

Tak for svarene.
Jeg bliver klogere, men også mere forvirret.
1. Siger I at en Jet JTS-10 eller eks.vis Bosch pts-10 ikke dur til f.eks. at skære flere plader med samme dimension - f.eks. hylder til reoler? Og hvis ikke kan I så give mig nogle model forslag der kan klare det- hvad med en gammel INCA f.eks.?

Jeg acceptere selv. noget spartling mm. Hvis det er finer/massivt træ kan jeg se at der er større udfordringer mht. snits renhed osv. Men helt konkret er usikkerheden så for stor på ovennævnte save til nævnte formål?

2. Med en dyksav og skinne /håndrundsav med land ville jeg da gætte på, at hver gang jeg flytter saven hen til ny blyantsstreg - ja så ville der indgå en betragtelig usikkerhed som jeg undgår ved brug af bordrundsaven.

Ser frem til et par konkrete forslag. Har forøvrigt oprettet en tråd med køb af bordrundsav og Køb, salg, bytte hvis der er nogler der har en god af slagsen til salg?
Mange tak.
Mvh
Rasmus

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tag en god snak med Steffen, han har pøvet alt det der igennem mange år. Han ved nok mere end de fleste af os.

;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Med respekt for individ :D , vi bruger maskiner i være dagen enten på grund af tid/penge hensyn eller til dæk over manglende evner, de gamle håndværker kunne lave en møbler af en fantastik klasse med en håndsav, høvle og helt simple værktøj som i mange tilfælde de selv fremstilled til formålet. Hvis det er en enkelt reol du skal lave, tage ned til Silvan og få dine plader tilskåret. De kan skære plader til dig, til en hel hus, nøjagtige, for det du skal betale for en "ordenlig" bord eller dyk sav:D :D

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
Hej Rasmus
Du kan rolig købe den Bosch, det er en fin sav. Den er meget stabil i klingen, det er vigtig :)
den vil du blive glad for, det med rundsavsklinger er et kapitel for sig selv :roll: det er nermest religion :lol:

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Gør det selv bladet har testet Bosch pts-10 og har den som testvinder - jeg er selv en lykkelig ejer af en. Tjek det selv på http://goerdetselv.dk/vaerktoej/test-af-bordrundsave

Det er ikke en 10.000,- kr´ers maskine men den er stabil og præcis.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ringsted
En dyksav med styreskinne er slet ikke noget dårlig alternativ til en stor bordrundsav. Jeg har haft den lille Festool i nogle år og den laver nogle fine præcise snit. De nyere maskiner af samme mærke har både stærkere motor og elektronik som holder klingehastigheden konstant under varierende belastning, så de er endnu nemmere at lave et pænt snit med end den maskine jeg har. Min lille maskine har lavet mange snit i 22mm krydsfiner.
Er den lige så præcis som en bordrundsav? Det ved jeg ikke. Jeg ville dog ikke betænke mig på at gå i gang med at skære plader til reoler med min dyksav. Mål omhyggeligt, mærk op omhyggeligt og placer styreskinnen omhyggeligt.

Synes jeg du skal købe en Festool? Næh - jeg fortæller dig bare, at jeg er rigtig glad ved min. I mit værksted er der ikke plads til en stor bordrundsav.

Noget andet er så at dyksaven uegnet, hvis man f.eks. vil lave fingersamlinger, tappe eller udklinkninger.

Det er vigtigere at være i gang end at blive færdig

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Hej Rasmus :
Når der skal skæres plader til væg og loftbeklædning er en dyksav perfekt.
Når der skal skæres fodpaneler, plader til reoler, er en stasonær sav det bedste,
en fastspændt bordrundsav kan også bruges, mærket er ikke så vigtigt, men
stabilitet og kvalitet er vigtiger, jeg vil tro at en Inka er god til smalt arbejde op til 150 mm
i breden, til reoler hvor breden er oppe på 3 - 500 mm i breden kræver en mere
stabil sav med større bordflade.
brug et langt stabilt sidestyr ca 1000 mm langt
for at få så rent snit som muligt skal klingen ikke gå mere end 5 mm gennem emnet
og klingen skal have mange tænder , en klinge diameter på 160 mm med 36 tænder er perfekt.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Ny bruger

Geografisk sted: København
RasmusRM skrev:
Og hvis ikke kan I så give mig nogle model forslag der kan klare det- hvad med en gammel INCA f.eks.?

En INCA er en særdeles kompetent sav, den er lille (og derfor begrænset) men i professionel kvalitet, den eneste hage, ud over størrelsen, er at de er hulens svære at skaffe nye klinger til.
At man skal bruge kr. 2.000,- på en klinge for at få fine og nøjagtige snit må bero på en misforståelse - med anvendelse af klinger med negativ tandstilling (beregnet til kunststof), kan man i træ opnå nogle snitflader, som nærmer sig høvlet kvalitet.

Hvis du kan finde en INCA (de fås kun brugt) med et godt sortiment af klinger og du selv er i stand til at file dem (eller kan få det gjort til en rimelig penge), er du særdeles godt kørende (den kan både køre med fræsekutter og slingresav).

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Gislev
Michael, du har set at det er en fire år gammel tråd, ikke?

VH, Lars

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
DenKedelige skrev:
VH, Lars

Jamen RasmusRM har jo tilsyneladende ikke fået fat i en sav endnu ;)

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Bjerringbro - Det mørke midtjylland
prøv at google festool tracksaw på youtube, der er MANGE der lave møbler og mange andre spændende ting med den, det er slet ikke så skidt....

Et andet alternativ er at holde øje med dba og gog gennem lang tid, ind i mellem kommer der en gammel støbejerns ting til salg til ok penge.. har selv givet 3500 for min Rapid PK100, som jeg bagefter har sat et moderne biesemeyer lan på.. det er en fed sav..

Tror ikke det er lang tid siden der var en Wadkin 10AGS på en af siderne.. .. den er også fed..

Ny bruger

DenKedelige skrev:

VH, Lars

Jo ;) og med hensyn til Festool er jeg helt enig, jeg har lavet dette bord med en Festool dybsav (til dels).
Billede

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Det' da et spisebord der vil noget. Her kan man slå i bordet uden der er noget der rasler.

Kan du fortælle hvilken slags træ det er?

Du har ikke bedt om kritik, men her er den alligevel:

Jeg er meget glad for fodstøtten mellem de to sæt ben, det gør det meget komfortabelt at hvile fusserne på. På den anden side, så ser sargen alt for dyb ud - det er ikke til at krydse benene uden at ramle på sargen.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Ny bruger

Træet er egetræ - jeg købte et helt egetræ i 1997 som blev skåret op og har ligget til tørre siden (bordet er lavet sidste år).
Det er korrekt at sargen er lidt høj (dyb?), men jeg lavede bordet efter et billede af et gammelt træsnit, som jeg lagde "ind under" AutoCad'en og forholdsmålte og det var sådan det så ud. Vi er relativt tynd-lårede her i familien så det er ikke noget reelt problem, men vi har dog haft gæster som var en smule generet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 21 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]