www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 00:08

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikshavn
Så er Bjørns H-olie flydt helt op til det Nordjyske. Jeg har brugt den på nogle sjalspænder.
Jeg påførte et tyndt lag mens bænken kørte, og polerede umiddelbart efter. Det gav en dejlig silkeblank glans og en dejlig glød. Jeg prøvede også at påføre et lag, og lade det hærde, det blev 2 dage, fordi der ikke blev tid til værkstedet dagen efter. Det var tydeligt, at olien var hædet. Da jeg sleb i den, produceredes der fint støv nærmest, som når man sliber i lak. Jeg synes ikke der skete noget videre med glans og glød, men jeg regner med en bedre slidstyrke, hvis tingen bruges meget, f.eks pen eller armbånd. Jeg skal i gang med en oppolerering af nogle armbånd, så får vi se, hvad det giver.
Jeg har ikke prøvet olien på frønnet træ. Alt i alt er jeg godt tilfreds men H-olien.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Dejligt resultat. det svarer godt til mine egne oplevelser, efterhånden som jeg kommer "ud i krogene" med H-olien.

netop det du peger på :Jeg synes ikke der skete noget videre med glans og glød, men jeg regner med en bedre slidstyrke, hvis tingen bruges meget, f.eks pen eller armbånd. har jeg også oplevet, og er efterhånden kommet derhen at man å sige:

1: Påføres H-olien som et tyndt toplag. D.v.s sige at man har lagt en bund med H-olien, ladet den hærde, og så efterføgende pudset den op til det færdige resultat man ønsker, og så påfører endnu et tyndt lag H-olie, og lader det hærde
(det sker på ca. 6 timer v/20C), så tror jeg man kan glemme alt om at pollere en højere glans frem - uden at bruge polervoxen.

2:Uden polering ser det ud til at glansen havner på omkring 80-90, men det vigtigste for mig er at træets glød fremhæves rigtigt flot. Giver man tilsidst en gang polervox (eller friction polish etc) ja, så er grunden lagt til en glød og glans som vist ikke er helt almindelig uden at man med f.eks Danish oil må bruge ca. 8-10 påføringer med mellemliggende polering/pudsning med f.eks ståluld 0000 eller pudse korn 1000-1200.

Hvis Kajesor's oplevelser holder stik, ser det jo så ud til at formålet med at udvikle H-olien er godt på vej til at være lykkedes.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Tørring
Hej Kaj S.

Meget flotte spænder. Jeg undrer mig over hvordan du gør? Er det muligt at få lidt om fremgangsmåden?

Svend Aage.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg har selv lige brugt Holien til 50-60 sjalringe. og de skal en tur omkring et polerhjul når de er hærdede så skinner de som små spejle.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rasmus: hvad er et polerhjul for en størrelse??

Svend Åge: Jeg starter med at tegne en ring med en passer, eller tegne en anden form med markeret centrum i træ af passende tykkelse, gerne ca. 1cm, så er der til tilpasningen senere, bore et hul (jeg bruger 35mm forstnerbor) Derefter udsavning.

Jeg har til min spændepatron et par korte, små bakker. Til dem har jeg lavet et par ringe af henholdsvis 4mm og 6mm krydsfiner, som kan gå ind over bakkerne og danne bagvæg for træet. Så drejes den ene side , hvorefter der vendes og den anden side drejes.

Jeg fortsætter så med påføreing af H-olien mens bænken kører, eller er stoppet, alt efter hvordan det falder. Polering umiddelbart efter.

Håber, at det er forståeligt.

Bjørn: jeg fortsætter
selvfølgelig med at lave forsøg med olien. Dejligt, at den hærder så hurtigt. Det passer godt til min tålmodighed.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Tørring
Hej Kaj.
Tak for informationen. Jeg ved det er svært at skitsere så det forstås :roll: , Jeg tror jeg har forstået det bare nogenlunde?? :D .
Ærgerligt at du ikke viste disse i juli / august, for så havde jeg besøgt dig for at se hvordan du gør. Vi var nemlig på campingtur på Tolne Camping i 16 dage i august. Så et kort visit ville have været mulig.
Svend Aage

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hvis der er nogen der er frisk på at vise hvordan de laver sjalsspænder, vil jeg da lige huske på, at vi har et videoactionkamera i forummet. Det er ikke kun købt med tanke for seminarer, men også som en situation som denne. :idea: :idea:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Svens Aage: (og alle I andre) En anden gang, så giv blot et praj, alle er velkomne til at se mit værksted og få en sludder.

Bjørn B: God ide med video, men jeg tror nu nok, at jeg afstår.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Møn
Ang. hvordan man laver sjal ringe. Jeg drejer en sylender i den ønskede diameter, bore et huld i en diameter der passer på en klo. Så drejer jeg forsiden sliber og polere, skærer med en nedstryger ringen af i ønskede tykkelse og så den næste. når sylenderen er skåret op tager jeg og drejer dem på bagsiden, en efter en. det er mit bud på sjal ringe, håber det kan bruges til noget. Det tager tid hver gang man skal have fat i en skive og bore huld, her er alle hulder boret på en gang og ingen flosset træ når man borer i gennem en skive træ
Hilsen Bageren

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Bageren har fat i den lange ende.

jeg laver rigtig mange af dem. min måde er :

Klods op i bænken, trimmes rund.
Bor 35 mm hul hele vejen igennen.
med 10mm skåljern pullcut/shearscrape forsiden
puds til min 600
h-olie
vent lidt
holie igen frictions varme den ind.
stikkes af med et 1/16 " ultra small stikstål.
Næste forside.

jeg spænder ikke mine op jeg bruger limklodser med M33 gevind i. det gør det meget meget nemmere at lave mange og man spilder ikke så meget træ i processen.

bagsiden trimmes med et sæt hjemmelavede kæber i mdf der klemmer om ydersiden af ringen med en meget lille kant.
der er understøtning på ringen. pas på ikke at klemme ret meget da ringe så buer og springer.
shearscrape, puds (husk hullet i midten så det ikke er skarpt)

sidst med en limklods med hul i og en smule skridsikker måtte limet på kanten og den store næsekegle til OneWay livecenter holdes ringen i centerhullet og den ydereste kant (bagereste hjørne) slibes hurtigt blødt med en 400 eller 600.

de køres gennem polering, Tripoli og måske et rent kludehjul.

samlet tid pr ring ikke mange minutter. men så skal de også laves en 50-60 stk af gangen.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
"50-60 stykker ad gangen." Hvis man skal lægge sin 'sjæl' i hvert enkel man laver, kan du ikke have meget 'sjæl' tilbage Rasmus ;) :D

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

:mrgreen: :D :D :D :D

hihihihi det er derfor jeg er den store stygge admin :)

den var god bjørn..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er spændende at høre om andre måder at arbejde på. I Rasmus's udgave bliver de alle runde (hvilket der ikke er noget i vejen med), men det er da en hurtig måde at lave dem på. Måske skulle jeg prøve det en dag.
Jeg har nu ikke så travlt, og måske heller ikke så meget sjæl :D :D :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 13 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]