www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 23:23

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Hej ... hvilke save benytter I til at forberede træet til drejebænken?

Jeg benytter mest en fukssvans og en kap/geringssav, men overvejer en mindre båndsav og så en elkædesav til det der er større end båndsaven kan klare;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

Hvis du kigger lidt i tråden 'vis mig din drejebænk', så har der været lidt snak om det der. woodturnerbenner (pokkers langt navn) har vist et billed af sin båndsav, jeg har en magen til. Jeg har også lagt et link ind i den tråd, hvor jeg har købt den.

Hilsen Bjørn

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg har lidt forskelligt jeg bruger. Jeg benytter helt klart mest min store DeWalt cap sav. den er super til det meste, men den tager ret meget træ med sig når man skærer op til eks kuglepenne. Derudover har jeg diverse håndsave fra små til meget store model sløjdlokale med snort og det hele. Dem bruger jeg ikke ret meget men det sker.

Jeg har en elkædesav jeg kommer til at bruge når jeg skal grovsave grønt træ til skåle mm. men det har jeg ikke haft tid til endnu.

jeg har desuden en stor rundsav spændt op under et mobilt arbejdsbord der kan klappes sammen. super til at lave fladt arbejde med.

Jeg har adgang til en båndsav på aftenskolen, men vil meget gerne have en selv....

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
jeg har en del håndsave i forskellige størrelser , en el kædesav til det grove og en
båndsav Kity 612 ,klingelængde 212 cm, det er den jeg bruger mest, klingerne filer jeg selv ,
da en slibning koster det samme som en ny klinge.
jeg har lagt et gummiunderlag på gulvet, da et betongulv er hårdt at stå på .

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

det ser lækkert ud.. hvor stor er skærehøjden på saven ?

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Bjørn B
Du har ret i to ting. Det er en god sav vi har. Den skal ikke presses, men have lov til at arbejde i sit eget tempo, så kan den save lige så stor en klods som den kan rumme, og med lidt forsigtighed kan den save rundt. Et cirkelslag på 15-16 cm i diameter går fint.
Det andet du har ret i Bjørn er, at det er et forbandet langt navn. Det er nu rettet til Bent K :D

BjørnB skrev:
Hvis du kigger lidt i tråden 'vis mig din drejebænk', så har der været lidt snak om det der. woodturnerbenner (pokkers langt navn) har vist et billed af sin båndsav, jeg har en magen til. Jeg har også lagt et link ind i den tråd, hvor jeg har købt den.

Hilsen Bjørn

Til Steffen: Du skriver at klingelængden på din båndsav er 2120 mm. Det er da ikke en standardlængde, vel? Promat har klinger på 2100 og 2240. Mener du virkelig at du selv sliber en så lang klinge?, en ny koster trods alt ikke mere end ca. 175,-

Til woodturnerbenner (Bent K): Det var selvfølgelig ikke for at genere dig, det var da et sjovt navn.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Bjørn B
Næ, du der skal mere til for at bringe mit nordjyske pis i kog. Jeg syntes at det er ok at få et bette puf af og til :lol:
BjørnB skrev:
Til Steffen: Du skriver at klingelængden på din båndsav er 2120 mm. Det er da ikke en standardlængde, vel? Promat har klinger på 2100 og 2240. Mener du virkelig at du selv sliber en så lang klinge?, en ny koster trods alt ikke mere end ca. 175,-

Til woodturnerbenner (Bent K): Det var selvfølgelig ikke for at genere dig, det var da et sjovt navn.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Jesper.
Til det grove bruger jeg kædesav. Kædesaven har dog den ulempe at den "stjæler" næsten en cm. af det dyre/sjældne/specielle træ. Jeg bruger min båndsav til det meste. Den er også god til at save rundt hvis man er lidt forsigtig. Så har jeg en lille bøjlesav jeg fandt i Silvans 10 kr. marked ( se billede ) Den er god at bruge på ting der er spændt op i drejebænken. Klingen er en halv nedstrygerklinge.

JesperOK skrev:
Hej ... hvilke save benytter I til at forberede træet til drejebænken?

Jeg benytter mest en fukssvans og en kap/geringssav, men overvejer en mindre båndsav og så en elkædesav til det der er større end båndsaven kan klare;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Min sav har en skærehøjde på 13 cm
med en smal klinge laver jeg et sirkelslag på 8 cm i diameter.

Rasmus skrev:
det ser lækkert ud.. hvor stor er skærehøjden på saven ?

Senest rettet af steffen 01 mar 2008, 20:32, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Da jeg købte saven brugt fulgte der nogle klinger med som havde
den længde.
jeg havde en klinge som var tandhærdet sendte den til slibning,
det var ikke nogen succes,
derefter købte jeg klinger u hærdet og filer dem selv, det tager ca 1/2 time
en håndfilet klinge skær og holder bedre end en sleben klinge
der er en metalsliber i nærheden hvor jeg bor som også laver klinger
efter længde og svejser knækkede klinger sammen.
når det er til privat hobby er prisen lav.

BjørnB skrev:

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg har som jer andre div. håndsave. Til det grove har jeg en motorsav og en el-kædesav. Jeg bor midt i Risskov og om aftnen er naboerne mest glade for at jeg bruger el-kædesaven. :D :D :D
Jeg er, som nogen af jer andre, på jagt efter en fornuftig båndsav. Det er dog lidt svært at beslutte sig for hvad det skal være for en.

Jeg overvejer nogle håndsave med omvendt skær, såkaldt japansk eller kinesisk skær, det skulle være rigtig godt hvis man kan vende sig til det og det skulle være mere naturligt. Er der nogen af jer der har erfaring med dem?

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Så fandt jeg en båndsav :lol: :D :lol: :D :lol: :D
- den er brugt og der skal lige gøres lidt ved den. Morteren der følger med er ikke sat fast og jeg skal have lavet en andorning til fastgørelsen.
Jeg har prøvet den af og den kører fantastisk. Morteret er lidt for lille så jeg prøver at finde en lidt kraftigere.

Savbåndet er lidt sløj men jeg er sikker på at der er en her på forummet der kan komme med gode tips til et nyt savblad og/eller slibning af det gamle.
Der var også et ekstra savblad med, men jeg skal lige have fundet en der kan svejse det for mig.

Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Den er mega lækker !! simpel men fornuftigt bygget må man sige...
Hvad med bremse og styr og den slags er der det på den ??

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg bruge mest en båndsav - Agazzani 500 - men har også en ældre mindre Delta 14". Båndsaven er stor nok til at flække emner på en 300+ mm diameter. Råemnerne skæres runde (til skåle) med et hjemmelavet drejeaggregat til båndsaven, eller det gøres i hånden.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Velkommen til Jesper.

Hmmm lyder som et godt setup til skålsavning... og 300mm er ret meget... er det født størrelse eller er det med noget udbygning "riser Block"

En komentar til båndsaven på billedet ovenfor. Jeg har en magen til dog med stål bord og metal afskærmning. Saven er bygget af en værktøjsmager i Hammel.

Senest rettet af dc-olduser 02 maj 2008, 08:24, rettet i alt 2 gange.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ok ... hvor bestiller jeg sådan en !! til den pris tager jeg den med det samme... ... jeg har længe villet have en men har ikke kunnet finde en der passede i størrelse og pris.... men det gør den da helt sikkert...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det lyder spændende med det der drejeagragat til båndsaven. kan du ikke lige sætte et par billeder på så vi kan se hvordan den fidus virker :?: :)
Agerbundsen skrev:
Jeg bruge mest en båndsav - Agazzani 500 - men har også en ældre mindre Delta 14". Båndsaven er stor nok til at flække emner på en 300+ mm diameter. Råemnerne skæres runde (til skåle) med et hjemmelavet drejeaggregat til båndsaven, eller det gøres i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Anders Petersen skrev:

Jeg overvejer nogle håndsave med omvendt skær, såkaldt japansk eller kinesisk skær, det skulle være rigtig godt hvis man kan vende sig til det og det skulle være mere naturligt. Er der nogen af jer der har erfaring med dem?

De er rigtig gode, jeg har brugt dem i mange år, især til at skære emner løs fra bænken. Når man har brugt en time på at kopiere en dims til et antikt møbel, er det sikrere at save den den sidste lille bid af, istedet for at bruge stikstålet og at sende stumpen i kredsløb i lokalet.
Jeg bruger mest kædesav til udskæringer, da jeg lever af at slå træer ihjel, er jeg selvsagt i øvelse med at bruge dem.
Jeg har 8 stk. fra en lille enhånds klatresav til en 125 kubik urskovsdræber med 70 tommer sværd.
Til småskærerier bruger jeg båndsav, har en gammel junget med skærehøjde på 40 cm og dybde på 70, det er en stor sag, man helst ikke skal flytte for ofte.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

HEhehehe mototrsav er godt....

Urskovsdræber er er rigtig godt udtryk hihi....

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Halløj Agerbundsen.
Jeg har ikke glemt dig ;) du må virkelig sende et par billeder af det der drejeagregat til båndsaven du skriver om, og en lille beskrivelse af hvordan det virker.

Agerbundsen skrev:

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Nu er båndsaven ved at være klar.
Har lige bestilt et par nye klinger ved Promat, og håber de dukker op en dag.

Jeg måtte lige måle en af de gamle klinger - 5100mm... ja den er god nok - 5,10 meter... lidt længere end jeg regnede med.

Men på den anden side kan skidtet vel skære.

Venlig hilsen
Kaj

håbløs træ krammer
Brugeravatar

I princippet er det en plade med et savspor og en række huller vinkelret på klingen.

Der bores et hul i midten af emnet og der sættes en tap (dyvel, skrue eller andet) i hullet på emnet, som så placeres i et af hullerne i pladen med den bedst mulige radius til klingen.

Pladen sættes på båndsavens bord og skubbes ind i klingen. Herved skæres der en tangent til en cirkel i emnet. Emnet drejes rundt om tappen, og der bliver så skåret enet rundt emne.

Båndsaven stoppes og emnet lirkes tilbage gennem det tangentiale spor.

Jeg prøver med billederne. Hvis det ikke lykkes, må jeg have besked om hvordan de uploades og vises:

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg ved ikke hvor de billeder blev af, men her er de så igen

Jesper

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Se det er en fremragende "Jig"... helt sikker noget der skal laves når jeg render en båndsav til mig :-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Anders Petersen skrev:
Så fandt jeg en båndsav :lol: :D :lol: :D :lol: :D
- den er brugt og der skal lige gøres lidt ved den. Morteren der følger med er ikke sat fast og jeg skal have lavet en andorning til fastgørelsen.
Jeg har prøvet den af og den kører fantastisk. Morteret er lidt for lille så jeg prøver at finde en lidt kraftigere.

Savbåndet er lidt sløj men jeg er sikker på at der er en her på forummet der kan komme med gode tips til et nyt savblad og/eller slibning af det gamle.
Der var også et ekstra savblad med, men jeg skal lige have fundet en der kan svejse det for mig.

Hallo Hallo Anders.
Hvordan gik det hele med din båndsav ?? Har den fundet sin plads i værkstedet, har du fundet en anden motor, har du fundet en der kan svejse din klinge :?: :?: :?: :?: fortæl fortæl og send billeder

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Hareskovby
Anders Petersen skrev:
Jeg har som jer andre div. håndsave. Til det grove har jeg en motorsav og en el-kædesav. Jeg bor midt i Risskov og om aftnen er naboerne mest glade for at jeg bruger el-kædesaven. :D :D :D
Jeg er, som nogen af jer andre, på jagt efter en fornuftig båndsav. Det er dog lidt svært at beslutte sig for hvad det skal være for en.

Hej Anders Petersen
Jeg har kendskab til den omtalte japanersav hvor "udlægget" er lagt indad. det medfører at saven kun skærer når du trækker saven, altså du kan kun skærer lige med den og skæret er RENT(kort fortalt forklaringen på tysk ( http://www.dick.biz/isroot/dick/Files/InfoDatei1/Japansaegen.pdf) savens kendskab her i Danmark er ikke stort, Skovfolket og gartnere har brugt savene egenskaber længe og hvis du ønsker at erhverve den "rigtige" skal du syd for grænsen til http://www.dick.biz/ hvor der er udvalg! jeg har handlet en del med dem det tager hurtigst 2 døgn.

vh Multi HC

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ja, saven er kommet op i værkstedet og jeg har fået sat en 2,5 hk motor på med omkring 2500 omdr. Den kører fantastisk, der sidder træklodser i top og bånd der stabilisere båndet, dem skifter jeg måske ud til en anden anordning engang. Jeg har ikke fået samlet en ny klinge endnu, men jeg har da slebet lidt på den der sad der i forvejen og det hele køre som i smør nu.
Desværre kniber det lidt med at komme derud fortiden da jeg døjer lidt med ryggen, der sidder nogle nerver i klemme i lænden, :cry: Så jeg ligger mest fladt på stuegulvet når jeg kommer fra arbejde og jeg er hamrende træt.
Jeg har ellers ca. en milliard kreative idér jeg ellers gerne vil igang med, (dejlig savant evne jeg har tilegnet mig) men det kommer nok snart. Noget af det første bliver at lave en sikkerhedsafbryder og derefter et ny plade på båndsaven da den der sidder på er lidt vakkel og mør.
Jeg ved ikke helt om jeg vil lave en stålplade eller bruge "tralierplade" hvad er jeres holdning?

Mhs. til savbåndet regner jeg med at indlevere den ved CarlF og få dem til at samle for mig, der er nok det sikreste.
;) Jeg skal nok få lagt nogle billeder ind lidt senere, håber i har lidt tålmodighed med mig :)

Multi HC:
Tusind tak for links og skribleriet jeg må have købt mig nogle stykker af de save, det ligger helt fast.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

eller anders.. tjek længden på de klinger.. så tager vi nogen hjem fra england.. der koster de ikke alverden.. ellers glæder jeg mig meget til at se den i drift... tro da lige jeg skal have noget med der skal saves i eftermiddag når jeg dropper ind forbi

PS : de der blokke... tjek dem her hos axminster...
http://www.axminster.co.uk/product.asp? ... e=1&jump=0

der har de også blade til rimelige priser...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 47 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]