|
Stig, har bunden, kanten og kuglen samme mål? (billeder er ikke altid målfaste) Hvis skandinavisk design betyder tydelige kurver, skarpe overgange og klare funktionsbestemte former, så har du ramt. Indsatsen formoder jeg er CrushGrind.
Hvis det skal være skandinavisk design, så synes jeg, at udsmykninger uden funktion skal undgås. Så jeg tror, at rilleløs er bedst. Selv om det ville være pænt.
Venlig og nysgerrig hilsen Jens
(Jeg kiggedelige efter, hvad man får, når man googler "hvad er skandinavisk design?" Herunder et par eksempler.)
Widar Halén: Art Deco, Funkis, Scandinavian design: Det var på den store vandreudstilling, "Design in Scandinavia", der turnerede i USA og Canada i årene 1954 - 57, hvor fænomenet fik sin betegnelse. Det blev altså en international betegnelse for, hvad man ønskede, skandinavisk design skulle forbindes med: "Kunstindustrielle kvalitetsprodukter i moderne formsprog". Møblerne var de snedkerfremstillede, og altså den dyre luksus.
Håkon Matre Aasarød, Fantastic Norway Architects, Oslo (moelven.com) har skrevet om arkitektur: Skandinavisk Design er et begreb, der betegner et enkelt og rendyrket udtryk. Vi mener, at Skandinavien med vore veludviklede, sociale demokratier bør blive foregangslande, der viser, at arkitektur ikke bare er overflade, men først og fremmest rammer om indhold. Skandinavisk Design bør derfor i fremtiden give associationer til humane, sociale og miljørigtige boligformer.
Mette Strømgaard Dalby, udviklingschef, Designskolen Kolding, 01.11.10 på jp.dk/opinion: Tænk, hvis dansk design var mere end en gammel stol . . . Dansk design er et midaldrende møbel. Dette er naturligvis en provokerende udtalelse, men begrebet Danish Design forbindes internationalt med en høj kvalitet, naturlige materialer og organiske, hensigtsmæssige former, der korresponderer med menneskekroppen. Med andre ord, refererer Danish Design primært til formgivningens guldalder i 1940'erne og 1950'erne, hvor særligt danske møbeldesignere gjorde sig gældende internationalt.
|