Så kom der liv i den gamle JMG trykbænk.
Jeg besluttede mig til at få drejet det 1½" UK gevind der var på spindlen ned til M33*3.5.
Selv om min metalbænk på papiret godt kan, så koster en platte til fuldt gevind samt en holder til samme langt over 1.000 kr, så jeg fik en proffer til at lave det for et par hundrede.
Desværre skulle han en tur til Spanien i 10 dage, og han nåede ikke min aksel inden.
Da jeg nu havde fået pillet spindlen ud, og alligevel ikke kunne komme til at bruge bænken, gik jeg i gang med at renovere resten.
Alt blev skilt ad og slebet ned med en stålbørste på vinkelsliberen. Diverse overflødige skruehuller og støbefejl blev spartlet ud, og bænken malet.
Vedhæftet fil:
BigMamma.JPG
Vedhæftet fil:
BigMamma2.JPG
Der manglede forskellige dele til bænken.
Vedhæftet fil:
BigMamma3.JPG
De to firkantede stænger med bolte gennem er til at spænde hhv. pinol og anlæg fast til vangerne. Den venstre til pinolen har fået en ny 5/8" bolt, som passer op i excentrikken i pinolen, den højre en Ø20 mm bolt, som er drejet ned til Ø16 mm fingevind. Dimsen med det røde håndtag stikkende ud har indvendigt et Ø16 mm fingevind, og i toppen 3 stk Ø8 mm huller, som den løse stang fra en Barracuda patron kan stikkes ind i. Toppen passer ned i en udfræsning i anlægges.
Jeg valgte fingevind dels fordi det ikke er så dybt - det giver mere gods i halsens væg - og dels fordi det giver et større moment for de samme (af mine) kræfter.
En planskive fra den helt gamle bænk har fået halsen afkortet til 12 mm, og diameteren er nu de ideelle 55 mm i en vinkel på ~70°, som passer i den VersaChuck jeg har købt til bænken.
Jeg foretrækker at spænde en planskive med 4 skruer fast på en rå klods frem for at bruge en enkelt, hærdet skrue. Planen er at lave en med tre huller, så jeg kan også dreje ting med en trekantet yderside.
Pinolen har MK3 tap, to almindelige kuglelejer og et trykleje i bunden. De tre skruer i kanten holder det yderste leje fast i huset - jeg kan ikke det der med at sætte en låsering i endnu.
Lejerne har indvendig diameter på 15 mm, tryklejet 12 mm. Spidsen er drejet ud af en 16 mm stang som derefter er blevet hærdet (meterstål). Den er drejet ned til de 15 mm gennem lejerne og har en 12 mm tap for enden, som den hviler på tryklejet med. Mellem de to lejer er der en bøsning, som sikrer at de holder den ønskede afstand.
Jeg har både land med 25 og 30 mm stamme. Anlægget på bænken har et 40 mm hul - den er beregnet til hårdt arbejde.
Stangen til venstre er bare drejet ned til 40 mm med et 25 mm hul. Det giver en vægtykkelse på 7.5 mm, hvilket er nok til at jeg ikke behøver andet end et hul med gevind i siden.
Stangen til højre er 40 mm i bunden og 45 mm i toppen. Ned gennem toppen er der så boret et 30 mm hul.
Den nederste skrue kan bruges, når jeg vil dreje anlægget uden
at ændre højden, den øverste når der skal ændres på højden. Det system fungerer rigtigt godt.
Alt i alt står bænken mig i omkring 4.000 kr. og når jeg igen får begge ben ned på jorden skal der drejes store ting - jeg glæder mig allerede.