Så er det dagen derpå, hvor man kan få sine tanker til at gå på langfart til igår. Vi var 9 kursister hos Per Sepstrup. Gudumdrejeren lå med lungebetændelse - håber at du snart bliver frisk igen
Per begyndte med at fortælle og vise os hvordan man grovdrejer en skål i vådt træ, så man minimerer chancen for at den revner. Godstykkelse 8-10% af diameteren på skålen skulle være det optimale.
Vedhæftet fil:
Billede242.jpg
Vedhæftet fil:
Billede241.jpg
Efterfølgende tog Per et Valnøddefad under kærlig behandling.
Vedhæftet fil:
Billede245.jpg
Her suger Quebec, PoulMByg, Kai, Niels Erik Og Finn Niemann viden til sig.
Vedhæftet fil:
Billede244.jpg
Interessen var stor, da BjørnA's H-olie skulle prøves på valnøddefadet. Per syntes godt om konsistensen. Vi andre glædede os især over det der gemte sig indeni et valnøddetræ, og det var olien bestemt med til at fremhæve.
Vedhæftet fil:
Billede246.jpg
Per viste også hvordan man kunne dreje en skål med vinger og barkkant. Her skal koncentrationen altså være 110%.
Åbenbart havde vi ikke været spørgelystne nok, fordi der var noget tid til overs. Og da Per spurgte om der var noget ekstra vi kunne tænke os at se eller snakke om, spurgte Bjarne om han kunne vise os hvordan man drejede den firkantovalkugletumlingdåse vi havde set ude i galleriet.
Det var interessant. Men jeg var desværre ikke vågen for at tage nogen billeder af projektet. Men Bjarne gjorde en masse notater, så jeg håber at han eller Per vil vise nogle billeder af sådan en ka'l.
Kort fortalt gik det ud på at man drejede 2 kuglehalvdele som blev udhulet. Så drejede man dem en kvart omgang, så træretningen ikke passede overens mere. Kuglen blev sat ½ ind i en træpatron så samlingen af kuglen var parallel med længderetningen af bænken. Herefter blev først den ene side, så den anden side drejet ned til en kegle. Når man så drejer de to halvdele tilbage, så træretningen igen passer, får man en 'firkantovalkugletumlingdåse'.
Lyder det simpelt? - Det var det ikke, det var præcision på højt plan.
Tak for en god dag, med masser af inspiration, garneret med formiddagskaffe med hjemmebagte boller. Om eftermiddagen fik vi lun æblekage. Tak til Per og frue for en vellykket dag, skal lyde fra Claus og mig.