|
Der findes faktisk en fremgangsmåde, hvor der bliver drejet en reces indvendig i den fordrejede skål - den må ikke være for dyb. Når den fordrejede skål er tør, bliver den spændt op mellem den indvendige reces og et "pinolhul" lavet ved fordrejningen i den udvendige, derved sikres at skålen centrerer så godt som muligt.
Ved fordrejning anvender jeg selv en planskive til de store skåle og en skruepatron til de små skåle, og uden anvendelse af pinolen. Den udvendige skål drejes færdig på planskiven, og der laves en reces med et "pinolhul" i, dernæst vender jeg skålen, spænder den fast i min spændpatron, og drejer den færdig indvendig. Tykkelse sådan ca. 10 procent af diameteren på skålen. Mine tørreforhold er så gode, at jeg ikke forsegler dem, hvis de skal forsegles, vil jeg kun forsegle dem udvendigt og specielt endetræet. Den tørre fordrejede skål bliver ved hjælp af "pinolhullet" i den udvendige reces spændt op mod en krydsfinersplade sat i min spændpatron, og jeg drejer den noget ovale reces rund, derved får jeg en sikker opspænding.
Skulle du komme til Fyn er du velkommen til at kikke ind, men giv mig et ring i forvejen. Jeg planlægger at lægge anvisningen ind på min hjemmeside med billeder, men hvornår?
Hilsen
Per
_________________ Per Meget kan lade sig gøre, når man prøver! http://www.kreativtraedrejning.dk
|