jeg kan hverken synge eller spille - eller skrive bøger for den sags skyld, men jeg syntes at ideen med at lave et eller andet på forum - på nette i tilknytning til forum er rigtig god.
jeg har i dag forsøgt at tage nogle billeder af processen som jeg foretrækker det. Her er det er stykke Hickory planke med en fugtighed på ca 20-22 %. Træet er lidt frønnet, og det hele består af følgende trin.
1: formen rådrejes,
2: overfladen skrabes, først med et "tungt jern, slebet i ca. 15 grader,
3: Finskrabning sker med en håndholdt skraber hvior jeg så kan opnå en meget "skarp" skærevingel mod træet, og dermed få en så jævn overflade som mulig - uden vibrationer.
4: Sandingsealer påføres med pensel,
5: Pudsning med A: korn 240, B: korn 400 (hver sin vej).
5.1: Jeg pudser IKKE på træet før der er påført sandingsealer
6: mellemslibning med korn 240/400,
7: Da træet er så frønnet som det nu engang er tilfældet, får det endnu engang sandingsealer,
8: slutpudsning med korn 240/400,
9: Pollervox påføres 2 gange med mellempollering.
Nu er foto (heller)ikke min stærke side, men jeg syntes dog man kan se forskellen mellem den halvdel som har fået sandingsealer og det ubehandlede træ, som bare er pudset - men som stadig "stritter" med fibrene.
Hvis der er stemning for det vil jeg gerne forsøge at sætte noget op - sammen med pollervoxrecepterne og sandingsealermetoden, + hvad der ellers kan finde anvendelse for en hobbydrejer - uden at det dog kommer til at ligne en afhandling.
jeg har planer om at lave lidt forskelligt de næste uger, og vil gerne tage fotos efterhånden som jeg kommer igennem forskelligt træsorter. Måske kan andre have lidt fornøjelse af det hen ad vejen.