www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 20:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Peter : Så kaster vi det lige rundt i en ny tråd.

Jeg ved godt det er en helt anden prisklasse (noget over endda) men har du set på Jet maskinerne ?? deres Drejebænk JWL-1642 ?
det er lillebroren til den 3520 jeg har kig på. Men skulle have samme standart setup. Kraftig og meget meget stille maskine frekvensomformer og alle de trimmings der skal være på en lækker bænk... jeg skriver flere andre steder på kloden og der får den meget meget gode anmeldelser, jeg ved at amerikanerne er meget glade for den.

Den ligger standart udsalg i danmark omkring 18 kilo. men kan jo nok forhandles ret meget ned. eller hentes fra england til en noget bedere pris
den ligger omkring 12.5 i uk, + forsendelse... vel 1500-2000 kr.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Det var da en mulighed.. eventuelt tage den med sammen med 5-6 Trend-masker.. hehe.. Nu må jeg lige have fat i Leif..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Helt sikkert !! jeg ved af erfaring at leif er til at handle med hvad prise andgår. han er meget hyggelig, og har et større arsenal af sager man kan gå på opdagelse i :-)

Ja det vatr en mulighed, eller få den sammen med det jeg måske ender med at hente min bænk og sav hjem fra england, hvis ikke jeg kan få den pris jeg vil betale her i landet...

Hvad har du ellers set på af bænke ?? eller er du bare total 100% helt og aldeles solgt på den 800

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har lige snakket med Leif, og han siger, at han aldrig har oplevet, at den går i stå, så der er nok ikke så meget at betænke sig over. Jeg har prøvet Froholdts kursusbænke (variomodel med frekvensomformer) lækker bænk, men 18.000 er lige i overkanten af, hvad jeg vil give tror jeg..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

ok jet vario modellen eller promaten ?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

jeg syntes det har været lidt morsomt at følge denne tråd om drejebænk, men mangler egenlig at se hvordan andre som er "i markedet" og gerne vil anskaffe en "ny/Brugt" bænk deffinere den bænk de har behov for.

Da jeg købte min (nu, nok omkring 30-35 år) gamle Myford ML8 var det ud fra nogle helt skarpe kreterier:

1: Bænkens maximale drejediameter (I dette tilfælde både foran og bagpå)
2: Antal hastighedsindstillinger: Skulle gerne kunne køre meget langsomt og meget hurtigt
( 400 til 4000 o/min)
3: Have god længde (Balustre længde min 800 mm)
4: Være vibrationsfri,
5: Være "Stiv" nok til at kunne køre med stor ubalance,
6: Have tilstrækkelig store kuglelejer (akse diameter/Gevind min 25 mm - (Min 1"))
7: Have hærdet aksel,
8: Have samme morsekonus i pinoldok og spindel (så man kan skifte frit (F.eks borepatron))
9: Være nem at vedligeholde, og have hurtigindstilling på landet (mulighed for forskellige længder/vinkler etc.)

10: Motorstørrelsen er selvfølgelig vigtig, men endnu vigtigere er det om motoren er 240 V m/kondensator ( 380 V i stjerneopsætning (3 x 220V, eller 1 x 200V)) eller 3 x 380 V i trekantmontering.

En 3 faset motor i stjerne montering har et meget lavere moment (1/3 i forhold til trekant montering), selv om motoren teoretisk har kræfter nok, og netop momentet er det som jeg kigger på. Det er afgørende i hele bænkens hastighedsområde, men specielt ved lave omdrejninger , hvor den gamle læresætning : Kraft x Arm kommer stærkt til udtryk.
her bliver det afgørende om man har valgt dem rigtige motor opsætning, og evt om man har 3 x 380 V i sit værksted.

Og, sidst, men ikke mindst: Hvad ønsker man at bruge bænken til. det smutter jo ligsom lidt, hvis man på købstidspunktet kun regner med at lave penne, for så, et halvt år senere at begynde at interessere sig for at lave skåle med en diameter på 40-50 cm etc.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Jeg er af den opfattelse at et af de vigtigste kriterier for en ny bænk,
er stabilitet, stivhed, stabilitet, stivhed og igen og igen. Har en fornemmelse af at når bænken
er designet med stabilitet for øje, følger mange af de andre ting næsten med som en sidegevinst.
Når jeg læser at folk brækker deres værktøjsanlæg... kommer jeg altså til at tænke på at det er
noget der er lavet af sammenfoldede øldåser.

Selvfølgelig er de stærke kraftige bænke dyrere, men hvis man vil dreje er det altså surt når
det hele vrider og vender sig, bare man skal lave en lille skål eller et bordben. Det med momentet i motoren
kan jeg kun tilslutte... og at der er frekvensomformer 380 volt. Det bliver til at for meget skiften
remme rundt, hvis der ikke er frekvensomformer... specielt hvis man drejer lidt større ting.

At få maskinen monteret på et stabilt underlag, og at den står fuldstændig lige er en anden vigtigt forudsætning.
Jeg tror ikke der er mange bænke der kan tale at stå på et ujævnt betongulv i det lange løb, og hoppe hen over gulvet når der kommer en ordentlig klods op at køre. Der er måske nogen af de allerstørste støbejernsmodeller der bedre kan hold til det, end andre men alligevel. Også vigtigt i mine øjne at få noget træ/tømmer spændt fast i gulvet, og spænde bænken fast ovenpå det. Udover at det er med til at fjerne de uheldige følger af metal mod beton, giver det også mulighed for at justere højden på bænken så den passer præcist til den enkelte. Jeg tror at nogle af de billige kineserbænke ville have fået et anderledes liv, og ejerne mere tilfredse hvis de var monteret ordentligt op fra starten.
Mange af dem lider af dårlig centrering, og det tror jeg kunne være forhindret ved nivelering og fastgørelse.

Da jeg startede med at dreje for mange år siden var det nogle gamle bænke af støbejern, tunge som den onde selv, men alligevel boltet fast i noget tømmer der var boltet i betongulvet.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

de ting jeg har lagt valg på inden jeg valgte at forelske mig i den jeg køber.

1) bearbejdning. er det en maskine der er vel udført er der tænk over detaljerne
2) Størrelse, stor tung stiv. styrke af konstruktion.
3) Anmeldelser af modellen, spurgt alle jeg kan komme i nærheden af
4) Motorstørrelse stor nok til at kunne klare alt fra småting ved høj hastighed til meget store ved lav.
5) inverter som must, fra 0-1 i minuttet til min 3000
6) revers så den kan køre begge veje
7) indexserings mulighed fra starten.
8) ikke drejbart hoved, ide´en til det er meget god men jeg har endnu ikke set det udført så det kan bruges i det lange løb, for mange problemer med at indstille
9) Hoved der kan glides til enden for store udenbors ting.
10) kvalitet !! jeg er så træt af dårlig finish. ting der rasler og går løs.
11) størrelse. jeg ville godt have en stor bænk der ikke er helt så lang som den anden.

det er noget af det jeg har med i mine overvejelser...

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rasmus - jeg mener både jet og promat er for dyr i forhold til de 11000 jeg skal give.
Bjørn - jeg drejer penne ja, men det har jeg en drejebænk til, og jeg bruger den næsten ikke til andet.. Min lille axminster performance kører som en drøm
WivaMac har 25 cm over vangerne, og kan drejes og flyttes hen for enden. Den har en stabil motor, men ikke frekvensomformer. Jeg skal have fat i en. har kig på nogle fra ebay.de, men de er så store.. Danfoss laver vidst en, der ikke er så stor, men den koster næsten 2000 kr. Skal man bare affinde sig med, at sådan en fylder? og er der nogen, der kan montere sådan en?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Peter,

Den fysiske størrelse på en frekvensomformer betyder faktisk ikke noget. Jeg vil tro du ønsker at styre hastigheden via et potentiometer(drejeknap) og den kan monteres via en ledning selv om omformeren er et stykke væk.

Husk lige at du faktisk ikke må montere sådan en selv, og husk også at checke grundigt inden du køber om den svarer til din motor størrelse etc.

jeg kender ikke VivaMacén, men det vigtigste er til hver en tid at du føler dig konfortabel med det maskinen (enhver maskine :) ) giver sin bruger. jeg er sikker på at mange vil more sig lidt over min gamle Myford, men for mig er det MASKINEN som kan al det jeg kan lide at lave - og jeg har så absolut ikke behov for at "smide rundt" med 100 kg træ hængt op i 3 stk træskruer. Sådan er vi jo alle heldigvis forskellige. Trædrejning er heldigvis universal. ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så jeg skal snakke med en elektriker inden jeg køber sådan en, eller er det nok, at jeg ved, at det er en 380V og at den bruger 0.75 kWh, for man kan jo få nogen, der er til 0.5-7kWh, og så ville jeg da mene, at jeg var dækket ind. Måske noget i stil med sådan en: http://cgi.ebay.de/Danfoss-Frequenzumri ... dZViewItem

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

fåes den ikke med frekvens omformer fra fødslen af ??

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej

VLT 5004:
175Z002200 VLT5004 ST, D IP20 2,2 kW 10 420,00

Som du kan se vil den kunne dække din motortype. Du skal kigge på hvad din motor står til i AMP ved 3 x 380V.

De angivne 10.420 kr er svendske kr, ex. moms i Sverige - nypris. Så den pris du nu ser på ebay D er usædvanlig billig, faktisk så billig at jeg ikke turde købe den selv, med mindre jeg kunne få den testet inden betaling sker.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rasmus - jo det gør den, men nu er den ikke ny..

Det kunne der være noget om, men der er altså nogle ting man bare altid kan finde billigt på ebay. Det gælder også kameraoptik. Der er ofte over 50 % at spare, men jeg kan godt se, at det ser mistænkeligt ud. Dog er der ingen, der har noget negativt at sige om ham.

Ang. hvad motoren står til i AMP ved 3x380V mener du der ampere, for så er det jo bare Ampere = Watt/Volt eller hvad? for ellers er jeg ikke helt med eller står det på motoren?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

phnpen skrev:
Rasmus - jo det gør den, men nu er den ikke ny..

Det kunne der være noget om, men der er altså nogle ting man bare altid kan finde billigt på ebay. Det gælder også kameraoptik. Der er ofte over 50 % at spare, men jeg kan godt se, at det ser mistænkeligt ud. Dog er der ingen, der har noget negativt at sige om ham.

Ang. hvad motoren står til i AMP ved 3x380V mener du der ampere, for så er det jo bare Ampere = Watt/Volt eller hvad? for ellers er jeg ikke helt med eller står det på motoren?

hej Peter,

Der sidder et metalskilt på motoren som angiver præcist - alle de parametre du skal bruge. En af dem er "mærkestrøm" d.v.s den strøm i Ampere motoren optager ved normal 100%belastning, og som den er lavet til at kunne køre med kontunuerligt. den angivne AMP er angivet ved 3 x 380 V (400 V) men betyder også at det er den strøm man kan "påtrykke" pr. Vikling, hvilket igen betyder at hvis du skal omstille motoren fra 3 x 380 V til f.eks 1 x 240V(1 faset frekvensomformer) skal motoren omlægges fra trekant til stjerne, men det betyder også at motorens Normalstrøm stadig ikke bør overskride den på skiltet angivne værdi.

Jeg vil stadig anbefale at du får en elektrikker med expertise udi frekvensomformere til at installere den for dig (det er faktisk et lovkrav).

moderator
Brugeravatar

Hej.

Godt at man har en tidligere kolega der er el-ingeniør, der ved alt om frekvensomformere.

BjørnA... alle tiders med alle dine input, men med hensyn til strøm og hvordan og hvorledes... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: DANGER - take care out there.
Mit bedste råd til alle der vil have eftermonteret en frekvensomformer... pyt om den er stor eller lille... den kan for den sag skyld sidde på vægen, men få fat i en autoriseret installatør... hvis han ikke ved hvordan det skal forbindes og fungere er han ikke elinstallatør, og så skal man finde en anden. Jeg har set en frekvensomformer der eksploderede, og det var ikke noget kønt syn bagefter. :o :o :o :o

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Kaj,

Bare til orientering så er jeg faktisk elinstallatør selv om jeg ikke har brugt det i en del år. Der hænger dog små bidder fast, og det ændre ikke på at man skal følge landets love.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Så kan jeg ikke købe en inden jeg får min bænk eller hvad? Det er ikke noget problem, for jeg kan nok nøjes med 4 hastigheder i starten, men i længden er det nok lige i underkanten. Skal jeg i øvrigt så også få elinstallatøren til at skaffe frekvensomformeren, eller kan jeg selv gøre det, hvis jeg ved, hvad jeg skal have? Jeg må indrømme, at jeg heller ikke havde i sinde selv at montere sådan en. Strøm er ikke min stærke side.. Eller generelt bare ikke fysik.. Jeg kan på et eller andet plan godt finde ud af det, men det interesserer mig ikke nok..

moderator
Brugeravatar

Hej.

Tror vi lader spørgsmålet gå videre til BjørnA...

Tror nu nok du kan skaffe frekvensomformeren mange steder fra, hvis du oplyser specifikationer på motoren.

Fra nu af kalder jeg den lille dippedut der ændre hastighed på vores drejebænk for "FO". Det andet er et frygteligt langt ord at skrive... med tungen lige i munden. :ugeek: :ugeek: :ugeek:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Kaj Petersen skrev:

Fra nu af kalder jeg den lille dippedut der ændre hastighed på vores drejebænk for "FO".

"FO" har en lidt uheldig mening på Engelsk, som er ved at blive en del af ret almindelig sprogbrug her i Danmark. Hvis det skal skæres ud, så F**k Off.

Jeg har ikke noget umiddelbart bedre udtryk som kommer til overfladen. VFD forstås mange steder (Variable Frequency Drive)

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

phnpen skrev:
Så kan jeg ikke købe en inden jeg får min bænk eller hvad? Det er ikke noget problem, for jeg kan nok nøjes med 4 hastigheder i starten, men i længden er det nok lige i underkanten. Skal jeg i øvrigt så også få elinstallatøren til at skaffe frekvensomformeren, eller kan jeg selv gøre det, hvis jeg ved, hvad jeg skal have? Jeg må indrømme, at jeg heller ikke havde i sinde selv at montere sådan en. Strøm er ikke min stærke side.. Eller generelt bare ikke fysik.. Jeg kan på et eller andet plan godt finde ud af det, men det interesserer mig ikke nok..

hej,

Det er helt korrekt som Kaj skriver, overhovedet ikke anbefalelsesværdigt selv at begynde at rode med stærkstøm - og ikke mindst så kompliserede ting som frekvensomformere, men når ingen af os kender din baggrund, er det jo lidt svært, bortset fra lige at henvise til hvad lovgivningen siger.

Kort sagt: gør lige præcis hvad du selv indikere: Kontakt en installatør som har forstand på disse ting og bed ham skaffe de korrekte dele og montere det hele

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ja peter brug en der ved noget om det :-) hvis det kniber har jeg kontakter ud i den del af verdenen.. Men ikke for noget var det mig der skulle handle ville jeg se på hvad det skulle koste af få bænken med det fra starten, evt hvad den koster i udlandet, eller direkte i belgien hvor den bliver lavet... kunne være du kunne få en helt ny med det du vil have til den pris du vil betale.. bare en tanke

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hmm Bjørn - jeg er 2.g'er med matematik kemi som liniefalg, og derudover har jeg fysik på b-niveau. Det er mere eller mindre min baggrund. I øvrigt har jeg ikke en kæft forstand på el i praksis - det er kun teori, så bare rolig.. jeg går ikke selv i gang med at rode med noget. Når det kommer til stykket, så er jeg faktisk lidt bange for strøm hehe men det er nok meget godt..

Rasmus selvom det er en belgisk bænk, så kan den vidst ikke fås billigere i Belgien end i Danmark. 17000 for vario-modellen det er 500 + fragt dyrere end i Danmark og så kommer understellet oveni, hvis jeg køber den ny. Jeg tror lige så godt bare jeg kan holde fast. Jeg tror jeg får en ganske god bænk.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Klart... jeg prikker også bare til læsset... jeg har selv kigget på 1000 modellen men blev enig med mig selv om den var alt for dyr i forhold til hvad den kan og ikke kan og i forhold til at den har nogen ting jeg ikke bryder mig om...

Jeg syntes stadig 11 kilo er meget for en bænk af den type men sådan er jeg jo bare (pisse nærig)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hvad mener du med en bænk af den type? WivaMac ser faktisk ud til at lave et nogenlunde stabilt land til skåledrejning med vippet dok. http://www.willyvanhoutte.be/en/catalog/show_cat/94 I øvrigt er det en mega lækker bænk. Jeg tror faktisk ikke du kan finde noget, der er lige så godt til 11 kilo, men du er da velkommen til at prøve.. jeg faldt i øvrigt over en bænk med 60 cm over vangen, og en længde på 70 cm. lækker "lille" bænk.. sådan en må jeg have, når jeg bliver rig og berømt.. eller noget..

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Iden om det med at hovedet kan drejes er super, den er bare ikke nemt at lave i praksis så det bliver godt.... det er nok mest det jeg piver over.. og hvis det er en udfordring skal jeg gerne finde en til dig til 11 kilo :-) men det er jo ikke mig der skal dreje på den men dig derfor skal den helt sikkert også passe til dig.. det er trods alt vigtigts at den passer til den person der skal bruge den mest... men jeg kommer da forbi når den er blevet stillet op og ser den grå dame køre :-)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Må manden med panelets mindste drejebænk komme med nogle betragtninger/kommentarer?:

Da jeg var ca. 20 år stiftede jeg første gang bekendtskab med en drejebænk. Dette gik dog i glemmebogen, da jeg fik familie og et krævende arbejde. I 2005 begyndte jeg igen at lege med drejning, da var jeg 49.
Jeg har tidligere lavet et link til 'Jespers sider om træ': http://www.lignars.dk/Traedrejning/. Denne unge mand har også været superengageret udi trædrejning. Men nu har han stiftet familie med barn og hus. Han kender vort forum, men føler ikke at tiden slår til at deltage i det.

Hvor vil jeg nu hen med dette? - Jo, Peter (phnpen) er en ung mand på 17 år der givetvis nu har fundet en særdeles udemærket drejebænk, der vil dække han behov langt ud i fremtiden. Så vidt jeg husker Rasmus, så mente du at Leif fra Leif's trædrejeri var en ganske fornuftig mand. Hvorfor skulle han så ikke have givet Peter en fornuftig vejledning? Hvem ved hvad Peters situation er om 2-5 år, og om hans drejebænk skal gemmes væk i 20 år, hvor han så helst vil have en ny drejebænk til 30.000?

Man kan ALTID købe noget der er større/bedre/stærkere/frækkere/kønnere/dyrere end det man lige kigger på nu. Og ellers kommer det til næste år.

Skal der frekvensomformer på eller ej: Så I den video der lå på You Tube, med ham der drejede den flotteste skål på en fodbetjent drejebænk??

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rasmus du skal være velkommen. Jeg satser på at hente den omkring 9. juli (dagen efter min fødselsdag)

Vel talt Bjørn. Jeg kunne ikke selv have formuleret det bedre. I øvrigt har jeg klaret mig med kineseren i 4 år.. det er på tide at gå op i gear, men jeg tror springet er stort nok til mig.. som i begge er inde på, så virker Leif som en fornuftig person, og jeg tror ærlig talt ikke selv han gad bruge WivaMac, hvis det ikke var godt nok. Husk på at han selv står ved sådan en bænk meget af tiden. Han har ikke længere promat til sig selv - han har WivaMac.

Hvad var det i øvrigt du ville give for din Rasmus? for du har vel ikke bestil den endnu? jeg faldt tilfældigvis over en masse sider i tyskland, der forhandlede WivaMac, og sjovt nok havde de næsten alle den der Jet 3520. var det ikke den du ville have?
I øvrigt er det, at de "små" (1236 1442 og 1642) ligner den kineser vi begge bander langt væk nok til at jeg aldrig ville vælge den af frygt for at give 18kilo for noget lige så udueligt bras som den jeg i sin tid købte for 4000. Du må indrømme, at man ikke kan se forskel. Dermed ikke sagt, at der ikke er forskel, men man kan ikke se den og det skræmmer mig.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Super jeg finder en dag jeg har tid at kigge forbi når damen er kommet i swiing...

Jeg vil ikke argumentere mod vicmac, den virker som en meget velbygget maskine..

Jeg ved ikke helt hvad jeg skal give for min endnu, det har jeg ikke forhandlet på plads med Froholdt endnu. Men jeg har set den i UK til 19500,- + forsendelse ca 2 kilo..

Ja de mindre ligner, et eller andet sted skulle de jo stjæle deres design fra :-) jeg har drejet på 1442 modellen og den ligner men er MEGET langt fra i kvalitet, stabil stærk osv osv osv.. Men jeg vil ikke anbefale den da den har milliongear og det har jeg fundet ud af jeg ikke er så vild med... 1642 og opefter er med frek. og en helt anden boldgade...

3520 er en pro bænk hele vejen igennem...

R

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

Måske en lidt barsk kommentar: Læs lige igen hvad Kaj skriver på side 1 af denne tråd: Stivhed, stabillitet ------------------ næsten som et mantra, og det er jo helt rigtigt. Mange af de "plademaskiner" som tilbydes - også dem med profilvanger må jo næsten pr. natur have en slags problemer i forhold til stivhed og stabillitet, og dermed er det afgørende punkt jo netop hvad man anskaffer sig en bænk til, og at man også er klar med sig selv hvilke "begrændsninger" man evt får med i købet. (Ærgerligt nok findes det perfekte vel egenlig ikke)

Held og lykke med begge jeres indkøb af nye bænke. :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 116 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]