www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 03:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Polvender
lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Varde
Jeg er på jagt efter en polvender til min drejebænk jeg har en jet 1220 og har fundet ud af at den har en jævnstrænsmotor polvenderen må gerne sidde i en en drejekontakt.

Johnny

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Titel: Re: Polvender
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
jhej,

Din bænk kører højst sandsynælig på 3 x 240 V (d.v.s. 2 faser og nul). Du behøver derfor bare en 3-polet omskifter hvor du så vender faserne enten frem eller bak - men, sørg lige for at dine opspændinger er sikret forsvarligt - ellers kører de bare af når du kører bak.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

lille spån
Brugeravatar

når jeg åbner ind til elektroniken er der 2 ledninger der er samlet med spadstik og hvis jeg bytter om på disse 2 køre drejebænken den anden vej.

Johnny

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Er motoren forsynet med en kondensator (sådan er cylinderformet tingest som normalt sidder uden på selve motoren).

Hvis der er en kondensator, betyder det at motoren kører på 1 x 240 v og nul. Du kan dog godt sætte en omskifter ind i den fase som du har prøvet, men det er nok bedst du får en elektrikker til at gøre det for dig. Han ved lige præcist hvad der skal til.

Men, husk nu alligevel at sikre dine chuck, faceplate etc så de sidder sikkert hvis du skal til at køre "bagvendt".

Der er sikkert ikke monteret en frekvensomformer på maskinen - hvilket betyder at du ikke kan styre hvor hurtigt den går op i omdrejninger - som man kan med en frekvensomformer - og så kan det være meget problematisk at starte i baggear fra 0-fuld speed på et sekund - så snurrer akslen fint, mens chucken står stille, og skruer sig selv af i en gevaldig fart, med mindre den er sikret med en solid stopskrue. (Og det gælder også når man forsøger at dreje en spån. Der skal sikres ordentligt.)

lille spån
Brugeravatar

Så har jeg haft besøg af min elektriker, nu kan min drejebænk køre begge veje. Det bedste er prisen 50,- :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej,

Det får du stor fornøjelse af. det dejligt når man kan vende omdrejningerne - specielt når man vil pudse emnet. vend omdr-retning for hvert spring i kornstørrelse, lad være med at trykke for hårdt - og nyd det flotte resultat - MEN - husk nu lige at sikre planskive/chuck etc med en solid stopskrue så det hele bliver sidende når du kører "bak".

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]