www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 11:46

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 146 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Til pokker med det sprit-tørring, så må jeg bare finde noget sjovt træ der er tørt. :roll: ;)

Super flotte klinger… 8-) 8-) 8-)
Hvad er størrelsen forskellen på den mindste kontra den største.. :?:

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Brian
Mellem 5-10 cm blade længde.

Jeg skrev forkert med sprit tørring. Det er kun 3 uger :D :D :D

Det blever masser af træ på selve dagen til jer allesammen

Stuart

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeg finder også alle de stumper frem, jeg overhovedet kan finde.
Taks,elm og så videre.

moderator
Brugeravatar

Husk jeres blankvåbentilladelse, hvis I skal fragte en kniv hjem.

Hvis I ikke har en, kan i gå på nettet og skrive en ansøgning ud, og aflevere den på nærmeste politistation.
For mig varede det en dag, så havde jeg tilladelsen i posten.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

God ide Kaj

Det går nemlig stærkt

Stuart

"No knife...... No life"

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Skotteknive skrev:
Brian
Mellem 5-10 cm blade længde.

Jeg skrev forkert med sprit tørring. Det er kun 3 uger :D :D :D

Det blever masser af træ på selve dagen til jer allesammen

Stuart

Stuart.
Så er det lige før jeg godt kan nå at tørre noget træ. :)
Nogle stumper træ på ca. 50x50x150mm. er vel en passende størrelse.. :?:

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Brian
Disse mål er helt fint tilæ knive.
Det bliver lidt mindre når det er tørt

Stuart

"No knife...... No life"

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Solskind, fri og en ny bog det kan kun blive en god dag idag....:D

Nu når jeg skal på knivkursus tænkte jeg at det var en go’ ide at bestille ”Den store knivbog”, så jeg kan læse lidt på lektien inden kursuset. :geek:
Og ja, jeg skal også huske at have et rødt æble med til læren. :oops: :roll: :lol:

Jeg kan næsten ikke vente med at komme i gang med bogen og hvis Postdanmark passer deres job i dag, får jeg den forhåbentlig leveret om nogle få timer… ;)

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hyggeligt............ en super bog at læs i :D :D

Stuart

"No knife...... No life"

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Jeg kommer forbi med nogen laminerede klinger fra Ejvind, han havde lige solgt alle de damscerede og kunne ikke nå at lave flere inden, men måske en anden gang....hvis nogen har lyst at se hvad han laver, er han på vikinge markedet Lindholm Høje i Ålborg, den sidste weekend i juni.
Jeg kan også tage noget sølv med, hvis jeg på forhånd ved hvilken form/tykkelse det skal være. Det afregnes pr gram.
Så skal jeg også lige se i kassen med horn og ben om ikke der trænger til en oprydning...;-)

Hilsen Kathe

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Hej
Ja, læs i blot i den fine bog :-)

Vedr. blankvåbentilladelse: det er ikke nødvendigt. I er ude i lovligt ærinde når i laver kniv og tager den med hjem. I skal heller ikke have en blankvåbentilladelse for at hente en kniv ved isenkrammeren eller i supermarkedet! En kniv en en vare, ikke et våben! Og har i en blankvåbentilladelse ændrer det ikke ved, at man ikke kan gå med kniven på offentlige steder....
Det er noget hø med den våbenlov. Men der er altså nogle spøgelser ude, som ikke er reeele!!!
Selv har jeg ingen blankvåbentilladelse, da jeg har mine knive med mig til træf i kassen og hjemme ikke har em til udstilling...

Med venlig hilsen

Mikael

moderator
Brugeravatar

Mikael.

Det med blankvåbentilladelse afhænger vist af den betjent man snakker med.
Man får tilladelsen kvit og frit ved politiet, og risikerer ikke en anklage og en lang sag,
inden man måske bliver frikendt. Min anbefaling er at man lige så godt kan have den.
Bliver man stoppet af politiet, ja så er der ikke så mange dikkedarer. Man transporterer kniven
fordi man kommer fra et kursus.

Og ja den lov om knive er noget værre fis. Dem der vil gå med kniv, og stikke andre mennesker ned,
er sgu da ligeglad med loven alligvel.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
den er lkovlig i skuffen, den er lovlig i fiskegrejskassen, værktøjskassen. men hænger du den på vægen skal der blankvåbentiladdelse til..

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke

Hej Kaj

Jamen skaf dig da bare en blankvåbentilladdelse, men den hjælper ikke spor. Rasmus har ret. Ikke en gang i våbentilladelse (skydevåben) kan give rettigheder til at gå med kniv. Derfor er det væsentligere at snakke moral: Hvor må man være med kniv (lovligt)? Det må man mange steder i de rigtige sammenhænge, men ikke med en blankvåbentilladelse ved bageren på vej hjem eller til fisketur og jagt...
Men på fisketur. På vej dertil i taske.
Og så kan vi komme ud i alt muligt om man må cykle til fisketuren og tage tasken med ind i bagerforretningen for at proviantere - og sætte alt på spidsen - og der kan ingen rigtig hjælpe. For dér er det tilsyneladende den betjent, der finder kniven, der indberetter hændelsen, der i realiteterne bestemmer om en forsmædelige skal have en bøde eller skal 7 dage i kasjotten. Det er meget urimeligt. Vi er jo dermed tilbage til dengang en betjent kunne spørge vil du have bøden eller en på hovedet. Og det er helt vildt urimeligt i et retssamfund!

Hvis vi med at hævde at det er nødvendigt med en blankvåbentilladdelse for at gå med knive giver nogen troen på at de dermed fritages for noget, gør vi folk en bjørnetjeneste. De har ikke beskyttelsen. Sted, kniv og funktion skal hænge sammen.
Blankvåbentilladdelsen skal bruges til noget andet: Udstilling!

Med venlig hilsen

Mikael

moderator
Brugeravatar

Helt principielt er det nu for mig at se, klogere at skaffe den blankvåbentilladelse.
Laver man sig egen kniv, er der da ikke meget skæg ved at den skal ligge låst inde i våbenskabet.

Jeg har en del knive fra rejser rundt omrking ... dem må jeg have udstillet/liggende fremme eller hængt op på vægen herhjemme, med en tilladelse.

I følge den strisser jeg talte med, må man ikke fragte knive frem og tilbage fra udstillinger og kurser, hvis man ikke har tilladelsen.

Og den der med at bære kniven fra insekræmmeren og hjem, er efter lovens bogstav lige på kanten. Hvis den kære panserbasse har været op at skændes med konen, kan det måske give problemer. Derfor er den lov om knive så dybt tåbelig. Men som knivmager og samler, kan man lige så godt sikre sig på alle måder.
Hvis jeg som jæger bliver sigtet for overtrædelse af våbenloven, mister jeg både mit jagttegn og mine andre våbentilladelser. Og jeg bærer ikke kniv, andet end på fisketur og på jagt.
Sjovt nok må jeg godt køre i bil ... og have en skarp økse i mit bagagerum.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Kaj Petersen skrev:
Helt principielt er det nu for mig at se, klogere at skaffe den blankvåbentilladelse.
Laver man sig egen kniv, er der da ikke meget skæg ved at den skal ligge låst inde i våbenskabet.

Jeg har en del knive fra rejser rundt omrking ... dem må jeg have udstillet/liggende fremme eller hængt op på vægen herhjemme, med en tilladelse.

I følge den strisser jeg talte med, må man ikke fragte knive frem og tilbage fra udstillinger og kurser, hvis man ikke har tilladelsen.

Og den der med at bære kniven fra insekræmmeren og hjem, er efter lovens bogstav lige på kanten. Hvis den kære panserbasse har været op at skændes med konen, kan det måske give problemer. Derfor er den lov om knive så dybt tåbelig. Men som knivmager og samler, kan man lige så godt sikre sig på alle måder.
Hvis jeg som jæger bliver sigtet for overtrædelse af våbenloven, mister jeg både mit jagttegn og mine andre våbentilladelser. Og jeg bærer ikke kniv, andet end på fisketur og på jagt.
Sjovt nok må jeg godt køre i bil ... og have en skarp økse i mit bagagerum.

Ja og et skarpt 6 mm stemmejern.

Tåbeligt.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Jeg er helt enig i at det bare er for meget med den lov, - ikke at jeg helt kender detaljerne i den nye våbenlov, men Stu har lige fået tilsendt en ansøgning til sin blankvåbentilladelse.
Da vi var aktive vikinger (det ligger år tilbage), begyndt de allerede at stramme reglerne, og vi var nødt til at have både samlertilladelse og brugstilladelse og vist en mere til transport til vores knive og andre blankvåben. Især når man skulle over grænserne...Og der var da også en flok der fik en masse bøvl, fordi de kun havde de to ud af tre tilladelser...Det koster så iøvrigt 800 kr at få det hele, men fanden skulle da stå i om det var nødvendigt med knive. Ja, det kommer nok an på hvor lange de er!

Jeg fik Ejvind til at smede en lang kniv til mig dengang, for jeg ville have en der var lang nok til at bruge som brødkniv!

Hilsen Kathe, som i øvrigt mener det er en menneskeret at have en kniv på sig, som redskab, til at skrælle æbler, skære en snor eller hvad har vi...

Og Kaj, du har helt ret, idioterne bliver såmænd ikke sorteret fra ved at mistænkeliggøre alle os andre.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Uhh træk vejret rasmus træk vejeret og tæl til mindst 100 så du kan komme med din saglige mening...

(RANT ON) (brok tændt)

Jeg har arbjedet og gør det fortsat med scene om sommeren. i den fobindelse har jeg brugt multitool siden starten af 90´erne både der i og i mit andet arbejde.. Det må man ikke mere. Nå jo det må man, modellen der klipper fingrene af hvis kniven smutter, og modellen hvor man skvatter ned fra stilladset fordi man skal bruge begge hænder for at åbne den..

Det er ekstrablads lovgivning og jeg er ved at brække mig over det. Det er lavet af folk der aldrig har haft behovet ej heller evnerne til at lave et stykke rigtigt arbejde (SNOTSKOVLE) For hvem er det det her rammer ?? er det klaphatjørgen der møjer en kniv i ryggen på en inde i byen ? NEJ, det er alle os andre der rent faktisk mangler værktøjet i vores job.

Lovgivningen er ikke til for at undertrykke eller genere 90% af befolkningen, den skulle være til for at ramme de 10% der ikke kan finde ud af at opføre sig ordentligt. Men næ nej lad os se om vi kan pisse på flest mulige mennesker og bruge penge på ting der er 100% LIGEGYLDIGE..

rolig nu blodtrykket rasmus blodtrykket...

(RANT OFF)

rasmus (ikke den store fan af danske politikere) petersen

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Det er altså ikke korrekt at man ikke må bære et multitool med låsbart knivblad, når det er i forbindelse med sit arbejde. Man må også godt transportere det direkte til/fra arbejdsplads/hjem. Men man må ikke bære det hvis man lige smutter ind til købmanden på vejen hjem.

Der står følgende i §4:
§ 4) På offentligt tilgængelige steder, uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende er det forbudt at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et andet lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
§ 10. Stk. 2. Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med fængsel indtil 2 år, under særlig formildende omstændigheder dog med bøde.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Venner.

”Den store knivbog” er en alletiders bog. :)
Jeg har hurtigt skimtet den igennem, det tyder på den er skrevet i et sprog og på en måde som gør at jeg helt sikkert ikke går død i den. ;)
Super gode illustrationer og rigtigt mange meget flotte billeder, helt sikkert en bog jeg bliver glad for… :D
Jeg har et begynder knivbyggesæt liggende, det var meningen at jeg først ville lave det når jeg havde været på kursus, men nu er jeg spændt på og jeg kan lade det ligge. :? :lol:

Brian V. Hansen

Senest rettet af B V Hansen 18 jun 2010, 12:42, rettet i alt 3 gange.

moderator
Brugeravatar

Ja, det var mig selv der begyndte, så nu er tråden snart blevet noget om lovgivning og politik.
Men skidt.

Jeg vil lige være sikker på, om der måske skulle være der har glemt at tilmelde sig kurset, som altså er den 10 - 11 juli. Der er stadig et par ledige pladser.

spånbunke

Hej Admin

Jeg synes der skal ryddes op i denne tråd/den skal skilles ud.
Det fine initiativ vedr. kursus og en nødvendig diskussion om knivloven skal helst ikke blandes sammen. Split venligst!

Med venlig hilsen

Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Puhaaaaaaa

"No knife...... No life"

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Helt rigtigt.. ;)

Jeg har været ude ved bænken og fået taget låget af gryden Sorry… :oops:

Brian V. Hansen

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Go'morgen Stuart. ;)

Jeg går og roder lidt i gemmerne for at finde noget godt skæfte træ til kniven, men jeg er lidt i tvivl om hvad der er godt. :?

Tror du noget i retning af dette kan bruges, eller er det bedre at arbejde med et mere regulært stykke træ til den første kniv… :?:

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Brian V. Hansen

spånbunke

Hej B V
Det ser udmærket ud. Det meste træ kan blive til skæfter, der skal bare tid og tålmodighed til :-) og rækker det ikke kan narvsværte gøre det sidste!

Jeg synes om at der i din status står at du har postet 4.14! Hvis knivmageri går så meget i blodet og nattesøvnen allerede inden du reelt er startet, skal du til at forberede dig på meget sjovt! Velkommen til en herlig verden!

Med venlig hilsen

Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Brian
Reguleret træ behøver man slet ikke at brug.
Det du har fundet er meget fint.
Jeg vil personlig ikke hold mig tilbage med nogen som helst fordi det er jeres første knive.
Tværdimod......... gi' den gas.

Stuart

"No knife...... No life"

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Mikael, mange tak. :)
Og Ja, det er noget være noget med mig og din bog har ikke just gjort det bedre. :lol:
Jeg glæder mig også rigtigt meget til at komme i gang, men jeg er lidt spændt på det med tålmodigheden. :?

Det er super at i ikke mener at man ikke behøver være kræsen mht. træet og evner, men Stuart pas nu på med at opfordre mig for meget til at give den gas. :twisted:
Du skal huske på at det jo nok er dig der kommer til at stå på sidelinien og hjælpe med at rette de helt sikkert (for mig) mange begynder fejl. :? :lol:

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Brian det gøre jeg også gerne.

Jeg tager mine knive med. Der kan altid findes fejl og måske kan det hjælp i andre ved at se mine fejl.
:twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Vi hjælper hinanden så det bliver rigtig fint.
Jeg glæder mig helt vildt. Det er læng siden jeg har lavet kniv en helt weekend ;) ;) ;)

Stuart

"No knife...... No life"

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stuart, jeg har lavet en del afskæringer fra det elm masse jeg har taget hjem, som du er velkomme til at hente og tage med over til dine knive kursus :D :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 146 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]