www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 06 aug 2026, 20:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Jeg havede brug for en stationær båndsliber til bl. a slibe jern på til langdrejning osv. Scantools hjemmeside så rigtig hyggelig ud - fornuftig nordjyde og alt det der. Så jeg købte en SC48 båndsliber. Det skulle jeg aldrig have gjort.

Før alle detaljerne, så må jeg lige forklare min holdning: Globalisering er helt OK. Jeg er totalt ligeglad hvor ting bliver lavet, så længe at "Brand" idehaveren står bag ved sit produkt og sørger for at det virker efter hensigten.

Her er så hvad der er galt:

1. For det første er det medleverede slibebånd ubrugeligt. Det er 0,7 mm tykt, men samlingen er lavet sådan at det her er 1,4 mm tykt over en 10-12 mm, så emnet hopper hver gang samlingen passerer.

2. For at skifte bånd er det nødvendigt at skille diverse plastic dæksler ad. Der er 6 bittesmå skruer som selvfølgeligt ikke er til at holde styr på, da de er så små.

3. Underlaget under båndet er ikke plant. Der er et 3,5 mm dybt hul ved skruen som holder fjederen til bæltespænderen og en fordybning i midten af planet der strækker sig 80 mm på begge sider af ovennævnte skrue. Det betyder at der slet ikke kan slibes noget plant på denne maskine.

4. Kabelgennemføringen er bukket så stramt gennem hullet at den beskyttende gummibøsning er skåret i to stykker, og altså ikke fungerer efter hensigten.

5. Plastic dækslet bag ved slibeskiven skulle sidde fast med fire meget små plastickroge på motoren. Da de to allerede er knækket af ved ankomsten, sidder dækslet og rasler – og er altså ikke til noget brugbart.

6. Endeligt, så er støbejernshuset ikke malet indvendigt, så det er rustent allerede.

7. At landet til slibeskiven og støtten til emner på slibebåndet er alt for svage og for dårligt fastgjorte til at virke er secondært, da jeg havde planlagt at lave mine egne alligevel.

Som sagt, er jeg fuldstændig ligeglad med at dyret er lavet et eller andet lavprissted - det drejer sig kun om at den kvalitet som Scantool averterer slet ikke afspejles i produktet. Den gode fabrikant på sin fine gård oppe i Vendsyssel burde skamme sig, burde han.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Mange tak for advarslen !! jeg har tidligere kigget på at skulle have mig sådan en fætter, og ved så nu jeg IKKE skal have en scantool... må jeg spørge hvad du måtte slippe for fætteren ??

Hvis det er kan jeg anbefale Axminsters hjemmeside... de har alt muligt mellem himmel og jord priserne er ret gode og jeg ved fra det jeg hidtil har set af deres maskiner at de er i orden.

ellers er der jo Jet de laver også en rodel båndsliber... Den kan jo komme med i den store indkøbsrunde når jeg nu køber Bænk og Båndsav...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej.

Se at få skidtet returneret til sælger.

Definintionen på en båndsliber er blandt andet at den kan slibe noget plant...
Pudsesålen skal være jævn og plan... bare få skidtet returneret og pengene tilbage.
Surt med sådan noget skrammel.

Jeg er i øvrigt en haj til at bytte... eller få penge tilbage. Plejer at printe købeloven ud,
og tage den med i butikke, og så i øvrigt tale højere og højere indtil alle andre kunder kan høre mig. :twisted: :twisted:
Så er der ikke problemer med at få refunderet pengene :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Eneste problem er bare, at ingen i familien længere vil gå med mig, når jeg skal bytte noget...
De siger det er sååååå pinligt!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Så må man håbe at Agerbundsen ikke har købt det til sit firma hvis han har sådan et. Købeloven gælder jo desværre kun ved forbrugerkøb. :|
Men selvom han har firma bør Scantool anstændigvis tage maskinen retur. Ellers er vi jo en del der kan fortælle om dårlig kundepleje til andre. :lol:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

moderator
Brugeravatar

Ja, Bjørn.

Det er heldigvis en af de gode ting ved sådan et forum... advarsler om dårlige materialer, maskiner og alt andet. Eller for den sag skyld bare dårlig behandling.

Ikke fordi forum skal være en "klagekasse", men... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Scantools melder at de ser på sagen, men dog ikke før sidst i næste uge. Det er OK. Vi ser hvad der kommer ud af det.

......og ja, det mit firma der er køber, men det er ikke så meget pointen. Detr er mere at hvis du sætter dit navn, varemærke, brand elelr hvad du nu vil kalde det, så er det DIG som står inde for kvaliteten - ligemeget hvor i Langtbortistan du får det lavet. Og at få det lavet i Langtbrtistan er helt OK, de skal også leve og efterhånden begynder de også at købe varer fra os - eller i det mindste fragte råvarer ind og færdigvarer ud på Danske skibe.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Kan du forklare, hvorfor du bruger en båndsliber til langsdrejningsjern.
Hører du til den gamle jødiske skole af drejere, der sliber jern med konveks fas???

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stig,

Jeg har kendt Jon Siegel fra min tid I NH, og er meget betaget af hans teknik og viden om langsdrejning. Hvis du ser på hans hjemmeside er der noget om slibning, som ser ud til at være a prp pro for langsdrejning.

http://www.bigtreetools.com/index.html

Jeg har ikke megen erfaringi langsdrejning, så prøver mig frem. Et hvert alternative til en mejsel bliver prøvet ;)

Jesper

Hej
Hvis man seriøst vil slibe værktøj på en båndpudser, har Robert Sorby et kvalitets produkt.
EM
Vedhæftet fil:
latest-products-right.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

EM, jeg har set på den, men der er et par fejl ved den efter min mening:

1. Båndet løber den forkerte vej. Forklaring kan du finde på Jon Siegels hjemmeside. Båndet er ikke helt i kontakt med underlaget, så der er en afrunding af den skærende kant når båndet løber imod spidsen.

2. Der er ikke nogen ekstra slibeskive, som kan laves om til en polerskibe.

3. Den er for lille/smal til at kunne bruges til andre formål også.

Ja, ja, jeg ved jeg er besværlig, men når jeg nu har sat mig noget i knolden...........

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Interessant læsestof, tak for det.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jesper : !! Er du mejsel forskrækket ????? jeg ÆLLLLLSSSKKKERRR min mejsel :-) den laver sådan nogen fine lange spåner :-) når jeg tæmmer den helt rigtigt er der godt nok ikke meget slibning bag efter sådan korn 400 og op nogen gange 600 og op...

Spændende læsning :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Du lyder som en, der drejer i ahorn og ask Rasmus ;) Mit største problem er, at jeg ikke gider slibe min mejsel.. det er så åndsvagt, men det er bare ikke lige så hurtigt, som mine U'er..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hehe det er nu faktisk alt muligt andet, palisander teak guldregn u name it :-) Jeg forstår dig. klassisk slebet u rør er mega nemt at bruge til spindel arbejde, men jeg tvinger mig selv til mejsel og min lady finder slebne stubai detail gouge.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg bruger mest min til kuglepenne, men det kunne da være jeg skulle begynde, at bruge den lidt mere, for det giver jo et ret godt resultat.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Agerbundsen:

Hvad blev enden på sagen?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Der er ingen ende endnu. Direktøren lovede for to uger siden at sætte sig ind i sagen, men han har ikke meldt tilbage endnu.

Jesper

håbløs træ krammer
Brugeravatar

E-mail udveksling her til morgen. Det er vel ikke nødvendigt med andre kommentarer end at det er muligt at komme i tale med Direktøren, og at man tilsyneladende vil sælge de dårlige varer man har før man finder et bedre produkt.

From: Claus Nielsen [mailto:cn@scantool-group.dk]
Sent: Monday, June 02, 2008 8:21 AM
To: Jesper Grønvaldt
Cc: Vagn Johansen; Per Lynge
Subject: SV: SC48

God morgen Jesper

Jeg har her i weekenden kigget på vores SCANTOOL 48, og vil godt erkende, at den ikke er af en speciel ekstra god kvalitet og finish, som normalt kendetegner vores produkter.

Vi har desværre en hel del på lager af denne model lige nu, og vil derfor ikke være i stand til at lave forbedringer før en gang i efteråret. Men jeg er blevet opmærksom på denne model takket være dine kommentarer og vil naturligvis opgradere denne til en bedre standard næste gang vi køber ind.

Jeg kan ikke gøre så meget ved den, du har købt, men jeg vil sørge for, at du får tilsendt slibebånd og rondeller som plaster på såret.

Og så kan jeg kun beklage, at vi her ikke har levet op til både dine og egentlig også mine forventninger til dette produkt. Men som du også kan se på vores hjemmeside, så har vi efterhånden rigtig mange produkter, og det er svært at have 100% fokus på alle produkterne. Dog burde min indkøbschef og produktchef havde vist bedre. Det gør de nu, og vi laver forbedringer til næste gang vi køber ind.

Slibebånd og rondeller bliver tilsendt i løbet af denne uge.

Med venlig hilsen

Claus Nielsen'

God morgen Claus,

Lad endeligt være med at sende rondeller eller slibebånd. Det vil bare være et spild for dig og måske kun fylde op i mit værksted – der er dog trods alt svært at smide en god vare ud, selvom man ikke har brug for den.

48 er ikke brugbar, så den har heller ikke brug for hverken rondeller eller bånd.

Best Regards - Med Venlig Hilsen,

Jesper

moderator
Brugeravatar

Hej.

En lidt sær måde at reagere på.

Direktøren erkender at produktet ikke lever op til forventningerne på nogen måde,
og så kan han ikke snøvle sig sammen til at få den kaldt tilbage... det er sgu pinligt for Scantool.

Som jeg opfatter svaret, vil de også sælge lageret ud af dårlige maskiner selvom de er klar over at
maskinerne ikke er noget værd... dobbelt pinligt Scantool. Jeg håber at de brænder inde med hele lortet,
eller der er en eller anden der trækker dem i retten for at sælge skrammel.

Der skal jeg i alle tilfælde ikke handle, når det er sådan de opfatter deres produktansvar.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

Den emailbesvarlse fra Scantool, enda fra en direktør som ser ud til at tegne firmaet, er jo en klar erkendelse af at Scantool har et produktproblem/ansvar, og det må derfor være en selvfølgelighed at de tager maskinen tilbage uden omkostninger for dig.

Hvis Scantool værger sig for at tage maskinen retur, ville jeg nok selv vælge at anmelde sagen til forbrugerrådet og betale den lille sum det nu engang koster. Scantool kan forhåbentlig ikke leve med en så dårlig omtale i et for dem så vigtigt marked.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Købt gennem mit ApS, så ikke noget med forbrugerrådet.

Min indstilling er at det var en 2000 kr. satsning på at det var et kvalitetsbevist dansk firma.

Hvis jeg kun laver 2000 kr fejl i mit arbejde, så går det strygende. Jeg kan ikke spilde mere energi på det her. Jeg kan måske lave et eller andet ud af nogle af stumperne, ellers ryger det på genberusen.

PS.. Er der nogen der har brug for nogle 100 x 950 slibebånd? - det er 10 pæne lyseblå Norton korn 100 og 150 - så er jeg leveringsdygtig. :oops:

Jesper

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

desværre passer de ikke på min jet.. det er 150x1220 bånd... Men jeg tror nok Anders Har en model de passer på.

moderator
Brugeravatar

Og det her er så den negative reklame Scantool får ud af det hele.

Håber der smutter et par kunder fra listen.
At behandle sine kunder på den måde, uanset om det er firma eller privat er
helt ude i hampen. :twisted: :twisted: :twisted:

Jeg hader når den slags sker... både for mig selv og andre.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Agerbundsen skrev:
Købt gennem mit ApS, så ikke noget med forbrugerrådet.

Min indstilling er at det var en 2000 kr. satsning på at det var et kvalitetsbevist dansk firma.

Hvis jeg kun laver 2000 kr fejl i mit arbejde, så går det strygende. Jeg kan ikke spilde mere energi på det her. Jeg kan måske lave et eller andet ud af nogle af stumperne, ellers ryger det på genberusen.

PS.. Er der nogen der har brug for nogle 100 x 950 slibebånd? - det er 10 pæne lyseblå Norton korn 100 og 150 - så er jeg leveringsdygtig. :oops:

Jo, jeg kan da godt afsætte de slibebånd

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]