www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 07:24

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hundested, Sjælland
Hej.

Jeg fik et flot stykke tørt bøg med svamp af Allan, og det er der blevet en skål ud af.
Der er en del ormehuller i skålen, og jeg overvejer at give den en tur i mikrobølgeovnen for at slå ormene ihjel.

Den er ikke helt pudset færdig endnu og bunden skal også lige laves pæn, men jeg vil lige vise den frem alligevel.
Jeg kan ikke finde ud af hvad den skal behandles med, og har prøvet linolie og danish oil på noget afskær, men syntes det gør træet for mørkt.

Hvad kan jeg behandle skålen med så den ikke bliver mørkere, men alligevel giver mere dybde og får aftegningerne endnu mere frem ?
Vedhæftet fil:
svampbøg1.jpg

Vedhæftet fil:
svampbøg2.jpg

Vedhæftet fil:
svampbøg3.jpg

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Ingenting!
En hvilken som helst olie vil mørkne træet lidt og en voks vil ikke få aftegningerne til at træde tydeligere frem.

Linolie har IMO ikke noget at gøre på drejede skåle, med mindre der er en helt speciel grund til at bruge det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Jeg få en finish med shellawax som jeg er næsten 100% sikker på vil hjelp dig opnå det finish du søger
hej JoeP.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hundested, Sjælland
Hvad vil du så bruge og hvorfor ikke linolie?

Shellawax cream ser spændende ud, måske skulle jeg prøve det.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Kim.
Vi stakkels trædrejere må lære at leve med at træ bliver mørkere/brunere med tiden!
Der kan gøres nogle kemiske ting med blegning af træ, men hvis vi bare drejer, pudser og overfladebehandler bliver træet mørkere.
Både med det samme når vi giver olie eller andet og med tidens tand.
Derfor er formgivningen så vigtig, for det er formen der skal bære emnet.
Jeg har selv kæmpet i nogle år med samme problem, som du står overfor. Jeg har lært at acceptere, at sådan er det!
Her er et eksempel på svampeangrebet bøg, og det kan godt gå an, selvom det er blevet lidt mørkt.
Skålen har fået Danish Oil.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det der med at undgå at træet ændre farve - sådan alt for meget når man overfladebehandler er en umulig opgave.

Bare kig lidt på hvordan et vådt stykke træ ser ud - altså inden fordampningen starter. Når man overfladebehandler med enhver form for væske, opløsningsmidler etc (også lak og olie) - svarer det til at man fugter træet op igen, og farverne skifter til det de var da træet var saftspændt.

Man kan dog reducerer "farveeksploionen" en lille smule. Brug en lak (sandingsealer) lavet på hvid shellak og sprit (1 del shellak + 9 dele sprit), og puds overfladen særdeles omhyggeligt når den er gennemtør. Påfør derefter HVID VASELINEOLIE med en klud, og poller umiddelbart, og igen næste dag.

Vaselineolien hærder ikke, men giver en overflade som føles tør og behagelig.

grunden til at bruge denne olietype er at den IKKE kan blandes med vand, og IKKE kan danne en emulsion som binder vand i træet.

Den største farveændring får man egenligt fra de ca. 4% vand som spritten indeholder, og da den lille mængde vand relativt hurtigt fordeles ud i hele trævolumet, er farvevirkningen kun kortvarig.

Er der andre som har erfaringer med andre metoder, venligst lær os andre om det, ikk ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Hej Kim.

For en måneds tid siden drejede jeg en skål i Elm og efter alverdens efterbehandlinger er der stadigvæk liv i den, ikke meget men dog stadig lidt. :roll:
Mit problem er at skålen egentlig er drejet færdig, så en tur i fryseren tør jeg ikke og den er for stor til mikrobølgeovnen.
Så har jeg haft den en tur i fruens ovn ved 60 grader i ca.45 min. det har også hjulpet, men ikke udryddet de små bæster helt.
Nu står skålen i stuetemperatur på et stykke papir, det har den gjort i en lille måned nu og den drysser mindre og mindre støv. Jeg regner med at de sidste Borebiller er døde om et par måneder. :twisted:

Jeg stak et mindre stykke af samme Elme klods ud med et buet stikstål, det røg fluks i fryseren i 14 dage.
For et par dage siden drejede jeg så en lille skål af stykket fra fryseren og der er heldigvis ikke mere liv i de små bæster.. :)
I øvrigt har jeg pudset den op til korn 800, poleret den med EEE Ultra Shine og givet den en tur med Mylands High Build Friction Polish. Jeg syntes det har holdt en forholdsvis pæn lys farve…

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]