www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 20 aug 2026, 22:48

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Brejning syd for Vejle.
Kan man endeforsejle træ med alm. træbeskyttelse eller dur det ikke?

Jeg har været så heldig at få tiltusket mig noget lidetræ og et egetræ begge med en diameter omkring de 50 cm i stammen. lindetræet er dog gået ud efter det er blevet stynet (tror jeg det hedder) for et års tid siden. så der er kun stammen tilbage på ca. 4meter i højden. de skal fældes i morgen.

Hvordan opbevare jeg det bedst?

Det er vel at lave et stativ i skygge hvor det kan ligge og tørre? eller hvad? Det skal jo op fra jorden.

Hilsen Thorleif

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Der er skrevet meget om emner som denne her i forum, men kort, skær træt igennem på langs i ca 1,2 - 1,5 m. længde, end forsegle med en gode endforsegler, og ja op fra jorden, en lille tip, du kan med en "flink smil" som regel få lov at tage/hente en gangs paller fra trælasten, ((gratis)) 2 stk. om på hinanden så er du op fra jorden, hvis du kan still træt skråt op ad en nord vent væg i "træets vækst retning" med barken ud ad, er det bedst, under ingen omstændigheder må det få sol. Har du ingen væge ledig så fladt under en persning men der skal kunne komme luft til i siderne , har du meget træ, så sæt pin imellem.
Kort version men brugbar, heller lykke med projekt
hej joeP.

lille spån
Brugeravatar

Hej Joe

Tak for svaret

Nu er min penge pung desværre meget flad så det med at købe en dyr ende forsejler som Anchorseal, så kan jeg bruge en alm. træbeskyttelse i stedetfor?

Er der en forklaring på det med at det skal stå lodret opad en nord vent væg?

Jeg må indrømme at jeg tænkte på at lave et stativ inde i mit murstens skur hvor træet kan ligge frit i hele stammer på 1,5meters længde, men det dur måske slet ikke?
Og hvorfor ikke?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg tror ikke på den med træbeskyttelse - det er noget med at beskytte mod råd og svamp, men træet 'ånder' stadig.
Anchorseal eller paraffin forhindrer at vandet fordamper fra enderne.
Du kan til nød bruge snedkerlim, men det har jeg dårlig erfaring med. Alt mit blomme og Robinietræ er revnet.
Der er også nogle der bruger maling.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

lille spån
Brugeravatar

Ja det kan godt være at det er mig der ikke lige er uddannet maler, men det er i mine øjne maling som jeg kalder træbeskyttelse, det er en heldækkende svensk rød.
Men hvor køber man evt. parafin og hvad koster det?

Men hvad siger i til min ide med at have træet i et skur? der er beton gulv i skuret, det er et gammel skur der er uisoleret. Der kommer godt nok ikke så meget luft ind i det, men det var derfor at jeg ville lave en (reol) til stammerne.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg tænkte på det tynde sjask. Det er ret sandsynligt at det heldækkende vil kunne bruges, det er jo temmelig tyktflydende. Hovedsagen er at der ikke kan ske nogen fordampning.

Paraffin kan bla. a. købes hos Linå, men så er det dyrere end Anchorseal. 5 kg. for 200,-

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej,

En god gang Svenskrød heldækkende maling er lige så effektivt som vox (f.eks Bivox, parrafinvox, palmin(fedtstof) sålænge det danner en næsten vandugennemtrængelig "film" som lukker for de fleste af kapilarene i enden af et stykke træ.

I mange år var det standard at man (I USA) dyppede hele "Blanks" totalt i vox (Feks firkantede klodser af træ til videre drejning) som kunder så betalte en formue for. Det var en fedtet omgang at få i hånden, men, ingen revner. Træklodsen tørrede simpelthen så langsomt at lagertiden indtil den var "moden" var næsten ligeså lang som for en god flaske Scotsh.

Anchorseal er nok det mest effektive der er til rådighed i dag. Alm Hvid lim kan bruges, men riskioen for bakterieangreb er temmelig stor.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Thorleif.

Det lyder som en god ide at opbevare dit træ i det uisolerede skur.
Lav længder på godt 1 m., mal enderne med den maling du har, stil dem på enden, som Joe siger, jeg ved ikke hvorfor, men det virker bedre end hvis det ligger ned.
Regn med at du skal kassere 20 - 25 cm i hver ende pga revner, men så er der da et pænt stykke tilbage, og der skal vel også være lidt til brændeovnen eller bål i haven.
Bjarne

lille spån
Brugeravatar

Jeg må nok lige en tur forbi mit gamle arbejde og hente paller til at ligge på gulvet så.

Hvis det anbefales at det står op må jeg nøjes med paller på gulvet og lave en hylde i 1,5 meters højde til lidt kortere stykker mm.

Hvad lindetræet angår så glæder jeg mig til at ligge det ned i morgen der ser nemlig ud til at være en fin knude i toppen på ca. 50 cm i diameteren på den. Jeg er dog spændt på at se hvordan det er at ligge ned da kronen er væk det vil sige ingen hjælp fra træet selv til at komme ned, det er dog ikke meget mere end 40 cm i fælde højde så det går nok, ingen ting man kan ramme ved en fejl ud over mig selv :shock:

Egetræet ved jeg ikke så meget om før i morgen engang.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Der er nogen der siger at saften trækker stille nedenud igen samme vej det er suget op ,den skal så stå på den ende der har vendt nedad.
Mvh. Ole i Give.

lille spån
Brugeravatar

Hov ole jeg har helt glemt dig igen, det beklager jeg men min søn har været indlagt i næsten en uge på kolding sygehus, så den havde jeg helt svedt ud igen.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
attermann skrev:
Er der en forklaring på det med at det skal stå lodret opad en nord vent væg?

De "gammel håndværker (trædrejer)" har altid opbevaret træ på denne måde, pudsig nok fordi når træt er skåret op i planker har den altid blivende stavlet op vandret med pin imellem. En gang imellem (tit) er det bedste at man bar gøre det som der er blevet afprøvet igennem generationer uden at selv eksperimenter Den der med en nord vent væg, så er du sikker på der ikke kommer sol til, det der er vigtig er luft,.
Du kan også som jeg pt. er i gang med, skære det hel op og grove drej det, igen ,ingen søl , forsegl udvendig og stabl op med luft omkring, eneste problemer er f... mange spåner og flere hundred grov drejet skål, fordel er du få masser af øvelser i at drej og en masser af emner som er klar til vinter, det tager ni måneder at lav et smuk barn det samme gælder for en flot skål :D :D

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Hej Attermann!
Selvfølgrlig kommer børnene i første række og så alle osandre , du slår bare på tråden (TRÅDLØS) så finder vi bare ud af noget. 60886507.
Mvh. Ole i Give.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Ribe
Hej
Jeg købte parafin hos en ostemejeri vi har her i nærheden, for ca. 2 år siden gav jeg 50kr for en blok med 5kg. Så prøv evt. at forhøre dig ved en ostefabrikant.

Per Quebec

lille spån
Brugeravatar

Så fik jeg lagt lindetræet ned og der er både gode og dårlige ting ved det, toppen er en stor knude hvor der bl.a. voksede en mælkbøtte :shock: jeg har luet ud i det og brændt resten af ukrudtet af hvad skal jeg gøre herfra skal den flækkes? eller skal den tørre som den er?

Derudover er der ialt ca. 3,5meter stamme fra 30-60cm i dia. desværre ser det ud til at der er gået borebiller i noget af det midterste af stammen i nogle gamle sår (efter at have beskåret træet hårdt for en del år siden)

Jeg regner med at stammerne skal flækkes, kan det med fordel gøres med kiler? eller skal det gøres med sav?
Hvad gør jeg ved hullerne med billeangreb skal jeg save det væk eller er der noget der kan smøres på så de dør?

Her er nogle billeder af træet.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den stamme ser så knudret ud at det ikke er "gørligt" at flække den med kiler. Tag motorsaven og flæk den på langs, med 2 snit : 1 snit ca. 2 cm på hver side at kernen.

Borebillerne i toppen indikere bare at træet er helt dødt i toppen, og du må nok overveje om det ikke er best at skære den angrebne del fra den "friske", så billerne ikke kommer længere ned end nødvendig.

"Knuden" i toppen er bare vandris fra den hårde beskæring, men, der kan - måske - findes noget spændende inden i.

Chancen for at der er andet end dødt ved og indgroet bark er nok ikke så høj, men prøv dig frem.

God fornøjelse ;)

lille spån
Brugeravatar

med hensyn til knudenn/vandrisen skal jeg flække den også?

Er det virkeligt nødvendigt at fjerne 4cm kerne træ? synes det lyder af meget, jeg troede det ville være nok bare at flække den i midten, men så kommer der måske for store spændinger i det eller hvad?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Hej Thorleif.

Det, der - for mig - ser mest spændende ud, er "bunden"! jeg ville flække den med saven.
Jeg villle også flække hele stammen midt igennem og fjerne det billeangrebne. Det der med 2 cm på hver side af midten kan du da godt muntre dig med, jeg mener ikke det betyder noget for muligheden for revner.
Ligeledes vil jeg flække topknuden, den kan være spændende, men jeg tror det ikke. Lad os se hvordan det ser ud efter massakren.
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

I "gammel tid", dengang der for alvor var træmænd til (joke), og det vil igen sige dengang man skar planker ud af kæmpeege til flådens krigsskibe, stod det faktisk beskrevet som et krav, at der skulle "udskæres en marvplanke som ikke måtte indgå i skibet, men kunne bruges som fyrved".

Grunden til at jeg foreslog at gøre det på en stamme som den viste, er jo netop for at reducerer "marvspændingen", netop fordi stammen er så "krøllet" som den er. Der komme nok alligevel revner forårsaget af svindkræfterne, MEN, når marven er skåret væk, redukseres spændingerne en del.

Men, alt i alt, hver sin lyst, men jeg ville selv marvskære den stamme, og måske enda skære marvplanken endnu tykkere.

God fornøjelse :o

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej,

Syntes lige jeg vil vise hvad en at træets store guroer skrev/viste om trætørring. Villy Risørs "Træhåndbogen" er nok det nærmeste man kommer til en "handybibel" blandt folk som farede rundt omkring i verden og blev præsenteret for de mest egendommeligt træsorter som lokale folk snublede over i junglerne i Kalimantan/Borneo og andre ufremkommelige steder.
;) ;)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
BjørnA.
Min far havde den håndbog, og var gode venner med Rissør.
Hvor bogen er endt aner jeg ikke, men jeg vil prøve at støve et eksemplar op, et eller andet sted.

Til Atterman... anchorseal er nok det billigste du kan bruge. Jeg mener vi gav godt 30 kroner literen, sidste gang Gunnar Langemark lavede et fællesindkøb. Anchorseal er temmelig drøjt i brug, og du kan hverken købe lim eller maling til den pris pr. liter.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:
BjørnA.
Min far havde den håndbog, og var gode venner med Rissør.
Hvor bogen er endt aner jeg ikke, men jeg vil prøve at støve et eksemplar op, et eller andet sted.

.

Hej Kaj,

Den udgave af "træhåndbogen" jeg har brugt de sidste mange år er 2. udgave. 2. oplag 1993 ISBN 87-418-2845-3

Udgivet på BORGEN forlag (Første udgaven er fra 1980)

Villy Risør har skrevet en hel række bøger som også er udgivet på Borgen forlag, og de er alle god og spændende læsning.

moderator
Brugeravatar

Hej BjørnA.

Så var det ikke den samme bog ... min far døde i 1979.
Tak for oplysningerne om bogen, jeg vil under alle omstændigheder se om jeg kan finde den et sted.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:
Hej BjørnA.

Så var det ikke den samme bog ... min far døde i 1979.
Tak for oplysningerne om bogen, jeg vil under alle omstændigheder se om jeg kan finde den et sted.

hej kaj,

Kig på dette link: http://borgen.dk/search.asp?keyword=isb ... arch=S%F8g

moderator
Brugeravatar

Hej BjørnA.
Mange tak for linket.
Den er bestilt.

lille spån
Brugeravatar

Så fik jeg lige tid til at kløve toppen og det ser i mine utrænede øjne ud som om at i har ret i at der ikke er de store emner i toppen, ihvertfald ikke til skåle.

moderator
Brugeravatar

Atterman, med lidt kærlighed og omsorg, kunne der godt blive nogle små skåle ud af det træ.
Det er ikke nemt, men det kan lade sig gøre.

lille spån
Brugeravatar

det er måske lidt svært at se på billederne, men de mørke områder er råd der går skævt ned fra oven i træet, bedst set på det billede af alle tre dele.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

attermann skrev:
det er måske lidt svært at se på billederne, men de mørke områder er råd der går skævt ned fra oven i træet, bedst set på det billede af alle tre dele.

hej,

Billederne viser nok meget af det jeg nok regnede med stammen ville indeholde.

Spørgsmålet er nok nærmest om den råd man kan se, fortsætter hele vejen ned i stammen, for hvis det er tilfældet, kommer du nok til at skære alt det "rådne" væk fra marven.

Husk lige at se efter om der er frønnet træ også, sådan tæt ved marven. Du kan nemt opleve at der findes frønnet træ relativt langt ud fra marven, og det bør du skære væk.

lille spån
Brugeravatar

frønnet :?:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 31 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]