Jeg er ved at ombygge en af mine drejebænke, og der har siddet en 900 omd. motor på, med laveste udveksling 1:3 altså 300 omd. Det var lige lovlig hurtigt. Bænken bliver nu Promatiseret med ny aksel, med gennemboring i morsekonus 2. Ny pinol og anlægsholder og så en komplet frekvensomformer.
Det var så her jeg tænkte jeg kunne bruge den til den anden bænk jeg har:
http://www.woodturning.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=128Iøvrigt en god bænk som jeg har drejet skåle på siden foråret. Den bar lidt præg af den ikke havde kørt i mange år. Jeg har sat ny rem på den, men har det samme problem med aksel uden gennemboring og 1 tomme gevind, lejerne havde ikke været smurt i årevis og larmer.
Også den skal Promatiseres med ny aksel, lejer og pinol. Anlægsholder i 30 mm. og nye anlæg. Jeg har allerede bøjet den der var med, ved rådrejning. Det var så her jeg evt kunne skifte mellem de to frekvensomformere.
Men skal de kodes om er det udelukket, så er det mere aktuelt, at eftermontere endnu en her.
Laveste hastighed er 425 omd. og max størrelse er 56 cm. det går også rigeligt stærkt.
_________
Harmand