www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 05 aug 2026, 16:02

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 186 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg så min første kædesav på et skovbrugsmuseum for 3 år siden, så den fornemmelse kender jeg godt!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Silkeborg
Var lige en tur hos Linå.Købte et Robert Sorby multi tip jern.Og kanaubervoks, og nu ved jeg ikke hvordan jeg skal bruge det. Smelter man det på en kogeplade? eller holder man det bare på emnet medens den kører på bænken?
Så købte jeg en gasbrænder. Er der nogen der har erfaring i at brænde kanten sort på en skål?

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: djursland/ syddjurs
Med jer ang. Kanaubervoks , gør jeg det at jeg overføre voksen til en kludeskive ,og så ved god fart overføre jeg voksen fra kludeskiven,til det drejede emne, efterpoleringen foretages med en anden kludeskive ved lav hastighed.
Men allerførst får det drejede emne efter finpudsning en gang Danish oil.
Med venlig hilsen René

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Vedr. brug af Canaubervox: Denne voxtype er - som helt fast/tør vox, uendelig svær at fordele jævnt på en træoverflade, også selv om man bruger "indirekte" midler som at starte med en påføringspollerskive, med efterfølgende finish pollering.
(Den kræver en "smeltetemperatur på omkring 60-65C, og det er s-- ikke let at opnå på et roterende emne, og, opnår man ikke at voxen "smelter", så bliver lagtykkelsen særdeles ujævn, og, riskioen for at man indespærrer fugt i voxen stiger meget - og så bliver overfladen lidt kedelig at se på (grålig)).

For dem som er interesseret, er der en masse skriverier omkring dette emne under tråden "FINISH" og desuden findes der meget information på nettet.

Bortset fra den "tørre" type canaubervox som både trædrejerbutikken, Linå og sikkert andre sælger, findes der "cremetyper" rundt omkring som er meget lettere at bruge/påføre/pollere, specielt hvis man får behov for at påføre voxen mere end en gang.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Niels Erik
Jeg plejer at vikle en strimmel lagenstof et par gange omkring klodsen med kanaubervoks. Denne "byldt" holder jeg mod emnet som kører med godt fart. På et tidspunkt bliver det så varmt at voksen begynder at smelte og siver ud igennem stoffet og bliver overført til emnet. Jeg bruger det samme stykke stof fra gang til gang så det voks der sidder i stoffet ikke går til spilde. Voksen kan have en tendens til at klatte lidt. Hvis det sker bruger jeg et rent stykke stof som bliver holdt lidt hårdt mod emnet som kører i høj fart. Friktionsvarmen vil smelte voksen og fordele voksen ud over emnet.
Var der ikke en dråbeformet platte med dit nye jern? Den er genial til at skrabe med. Dråbeformen gør at den er fin at skrabe med indvendig i en skål f.eks.

Senest rettet af Bent Karlsen 30 apr 2010, 08:30, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Jeg har brugt at sætte vokspinden DIREKTE på drejeemnet og så skrue op for hastigheden. Først får emnet dog en gang olie. Når voksen sidder, så er problemet at det ikke smelter alle steder. Med en klud lægges lidt pres på - og så smelter voksen og glider ud.
Men jeg synes det er lidt svært at få det godt over det hele.
Så er det altså lettere at bruge noget klister - som fx det skotteknive sælger.
Eller lave noget selv. Som jeg tror vi har et par opskrifter på her på sitet.
(Hvor trænger vi altså til et lille trædrejer-leksikon med alle de guldkorn der er faldet af i løbet af de sidste par år)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jo Bent . der var en platte med til at skrabe med . Jeg fik den bare ikke med på billedet.
Nu kan jeg prøve jeres Bent og Gunnars metoder. Jeg var bange for at det var noget med at skulle smelte det i en kasserolle, :D på en kogeplade og så påføre det medens det var smeltet.Tak for de gode råd.

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Hareskovby
Jeg er flyttet til mit barndomshjem, har sat mit gl. værksted og bolig til salg.
Kender i nogen der ønsker en bolig (111m2.) med stort værksted / garage 100m2. i to etager i Hareskovby 3500 Værløse?
Ejendomsmægleren mener ikke jeg kan få noget for værkstedet /Garagen så prisen er udregnet kun på boligen, så værkstedet er gratis(følger med selvfølgelig).

Så nu går jeg og indretter nyt træ- drejeværksted i kælderen så der går nok et ½år før der kommer gang i drejebænken.

spånbunke

Geografisk sted: Øster Brønderslev
Niels Erik skrev:
Var lige en tur hos Linå.Købte et Robert Sorby multi tip jern.Og kanaubervoks, og nu ved jeg ikke hvordan jeg skal bruge det. Smelter man det på en kogeplade? eller holder man det bare på emnet medens den kører på bænken?
Så købte jeg en gasbrænder. Er der nogen der har erfaring i at brænde kanten sort på en skål?

Den viste gasbrænder er noget voldsom til kanten af en skål, den tager nemt lidt for godt fat.
Jeg bruger en lille nem ting (ligner en pencil og bruger lightergas), fundet i Biltema. Den brænder med en lille spids flamme, der kan kontrolleres (nogenlunde). Den brændte kant skal så forsegles ellers smitter den af til evig tid.
V. H.
Jens J.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ja jeg har godt nok ikke prøvet at ha ild i den endnu. Det kan godt være den er for volsom. Jeg regnede med at lakere den brændte kant bagefter . Mon ikke det er nok. :?:

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Og så kom der en RazerTip SS-D10 i hus, så kan der ellers blive brændt noget ;);)

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Niels Erik,

jeg bruger en brænder lignende den du har, og det fungerer fint, man kan bare flytte den længere væk hvis den brænder for meget. Lærketræ er rigtigt fint at bruge.... specielt hvis man vil fjerne sommervæksten med en stålbørst. En roterende messing børst fungere også godt. Pas på med at lave skålen for tynd, men ned til ca. 8 mm har fungeret fint for mig.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har sådan en brænder - lidt mere primitiv - fra Axminster (hvor ellers - :D )
Jeg har tænkt på at bukke en tråd som en slags logotype. I stedet for at skrive.
Hvilken slags tråd er god til det mon?

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Der fulgte nogle stykker med til min, det ligner rustfri ståltråd i forskellige tykkelser, har overvejet noget af det samme;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg tror jeg bare vil lave et eksperiment. Der er også 2-3 spidser til min.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hundested, Sjælland
I dag kom osten med en lille pakke :D

Nu kan jeg lave træpatroner til limning.
Det kostede kun 467,- incl. fragt fra en gut i England.

33mm x 3,5mm snittapper
Vedhæftet fil:
snittap.jpg

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Så kom den nye bænken ned i kælderen ... "let" og smertefrit, den kan jo skilles af i håndterlige størrelser;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Tillykke jesper. Den er flot. Kan den også skilles ad så man kan tage motor og elektronikken ind om vinteren , da jeg ikke har meget varme i mit værksted. Jeg ved ikke om det elektronik kan tåle at stå i et skidekoldt værksted om vinteren.
Men flot er den sågu.Det er lige sådan en jeg ønsker mig. :roll:

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jeg kunne umiddelbart tage motorblokken af efter at have løsnet en møtrik, men jeg ved ikke om det går lige så let efter at man har haft den spændt sammen og brugt;)

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Vordingborg
Hvis man er bange for kondens (kulde betyder ikke noget for elektronik sålænge det ikke bliver mere end ca.-20 grader), så kan man anvende et stykke selvregulerende varmekabel, ligesom det man anvender i tagrender. Monteres inde ved motorblokken/ elektronikken. Bare det holder det et par grader over omgivelserne, såkommer der ikke kondens som kan medføre kortslutning.

Alan

He who works with his hands is a labourer. he who works with his hands and his mind is an artisan. He who works with his hands, mind and heart is an artist!

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Niels Erik skrev:
Jeg ved ikke om det elektronik kan tåle at stå i et skidekoldt værksted om vinteren.

Jeg har haft RIGTIG MANGE kulde varme opvarmninger i denne vinter - til trods for det har jeg ikke haft kondens problemer - heller ikke på maskinerne. Og det er jo ikke kun NOVA der kan være udsat - det kan alle maskiner være med strøm til. :o

Frost betyder ikke så meget for en maskine som NOVA DVR XP- jeg har haft -10 gr i værkstedet på et tidspunkt og det har ingen betydning haft. Der er jo også tale om kvalitet.....

Jesper: Tillykke med NOVA´en den skal du nok blive glad for.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Tak ... jeg er skam allerede glad for den, nu har jeg, udover at lege med elektronikken, også prøvet at rådreje lidt småskåle og det gik som en drøm, man kan jo ikke stoppe den som med Jet mini'en og den danser endnu mindre, hvilket passer mig fint, da jeg ikke danser selv;) ... nu skal jeg bare lige have bestilt nogle ekstra anlæg, det medfølgende 30 cm lidt stort til småting;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Tillykke med dine nye drejbænk Jesper, du kan spare en hel del penge med at find en "smede ven" som laver dine anlæg i denne størrelse du har brug for, jeg fik lavet 4 stykke for 200,- :o :D jeg fik dårlige samvittighed så han fik en skål oven i, så nu er han klar til lave alt mulige :D :D

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Jeg har desværre ikke tid til at gå i værkstedet for tiden (eksamen på tirsdag, båden skal i vandet og frostskader på huset).
Det lysner dog og jeg har fundet tid til at købe en brugt luftmaske med tre batterier og nyt filter (adflow 3m clearvisor) for 800 kr. Stort fremskridt i forhold til dengang, hvor sikkerheden bestod i at tage halstørklædet af, inden man startede drejebænken.

Mvh Morten

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Det lyder til jeg lige skal have fundet sådan en gut;)

håbløs træ krammer

Geografisk sted: Taulov-Fredericia
Den holder ihvertfald lungerne fri for skidt og brillerne dugger ikke!. Det bedste er, at batteri, motor og filter sidder i et bælte, istedetfor ovenpå hovedet.

Mvh Morten

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Ups ... det var Joe's smedeven jeg skrev om ... selv har jeg en Trend Airshield Pro, som jeg også er meget godt tilfreds med;)

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Hareskovby
Hej
Værkstedet i mit nye hjem er der 3,2m. til loftet(den gl. garage) porten blev udskiftet til dobbelt fløjet terrassedør, gulvet oprettet, og så havde jeg lige et genbrugsgulv i oliemættet bøg som afsluttede gulvet. Drejebænken, søjleboremaskinen, høvlbænken kom ind og værktøjet op på vægen. Super flot (i får et foto) når jeg har flyttet 40 flyttekasser 2x metalskabe m.m. og en del værktøj når jeg har opført et nyt værksted/garage.

Mit stillads samt alle tømrer og værktøj stå i garagegårde under presenning.

Jeg har pakket mit gl. værksted ned(solgt værkstedet) og prøver ihærdigt at få plads til det hele, det er ganske svært at flytte fra 100m2. til 30m2. Så der er en del maskiner jeg skal skille mig af med.
Kender vi nogen der står og mangler en Union Graduate Kort Bed(380V). jeg investerede i den får år tilbage i drømmen om hvad den kunne bruges til (det kniber med pladsen) så den må videre!
Jeg lovede mig selv at jeg kun skulle være vær fra ”bænken” et ½ år, med jeg bliver nok nød til at tillægge et ½ år mere.

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Hej Hc!
Jeg føler med dig, det er meget svært at flytte på den måde, nå man i flere år har samlet en hel masse sammen, som er rigtig gode brugbare sager, jeg har grædt mine salte tårer over alt det som jeg har kørt på gengrugspladsen, men er nu ved at være på plads med tingene, og kan så komme igang med at dreje igen.
Mvh. Ole i Horsens.

lille spån

Geografisk sted: Ladelund, 9610 Nørager
Multi HC skrev:
Kender vi nogen der står og mangler en Union Graduate Kort Bed(380V

Hvad skal den evt koste? og hvad str gevind er der på den?

Mvh Kim

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 186 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]