www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 20 aug 2026, 23:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Udfordring!
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Jeg er måske ikke lige den rette til at foreslå dette (jeg har drejet i sammenlagt 8-9 måneder og det endda on and off).
Men nogle af os har fået træ fra en flot flot spidsløn. Og d. 15. får vi træ fra en flot flot ask.

Det får mig til at tænke på, at vi burde udfordre hinanden en lille smule.
Hvem kan dreje en flot skål af spidslønnen?
Kan man ikke lave nogle små "konkurrencer"? Så vi kan se hvad vi kan lave.
Ikke så meget for kritik - men for sammenligningens skyld. Hvad tænker vi når vi får et stykke træ i hånden? Hvad er det vi ser i et stykke træ?

Jeg var så imponeret af de "gamle drenge" der kunne vende og dreje stammen fra spidslønnen - i hovedet. Og de kunne se skåle og fade. Og de kunne se vimmer på en kilometers afstand.
Det vil jeg også lære. Jeg vil lære at se hvad træet gemmer.

Jeg har lige været ude og skære træ og endeforseglet det. Jeg skærer stykkerne ud - og jeg kan se både skåle, æsker og fade. Og i resterne kan jeg se mine penne.
Men jeg ved også, at nogle af jer andre - er meget stærkere på det punkt.

Så pointen: Tag et billede af en klods træ. Drej den til det du synes den skal blive til. Og vis den frem!

Jeg har også tænkt på andre udfordringer:

Drej to - eller flere - ens æsker eller skåle, i forskellige stykker træ. Man kunne for eksempel tænke sig at både asken og lønnen kunne afgive en lille skål hver. Så kunne man stille dem op ved siden af hinanden. Hvis 5-6 drejere gør det, så har man faktisk en sjov historie til lokalsprøjten.

Og endnu mere vildt: I løbet af et par år burde vi i gruppen her kunne lave en lille udstilling på et bibliotek eller et lignende sted - med historien om et træ, der blev til nogle skåle, æsker og fade. Billeder før, imens og efter - og "værker" selvfølgelig. Det kunne også give lidt presse - og dermed chancen for træ og måske afsætning af det bedste?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
hej Gunnar,

Super god ide, som jeg håber rigtig mange vil slutte op om - jeg gør det med glæde, og vil også forsøge at komme med et par forslag hen ad vejen.

du er hermed udnævnt til formand for initeritivformandskabets udvalg :o :o :o :o :o :o :o og det påtager du dig da med fonøjelse, ikk, :D :D

En lkille extra "vinkel" på dette kunne være at følge Alans forslag om at vi kunne lave nogle workshops, f.eks her i hans flotte værksted, hvor en aganda(agendapunkt) så kunne blive/lyde:

1: Træ til drejning, lokale arters fordele og ulemper,
2: Udskærring af træ til drejning, Blanks, og rådrejning,
3: Struktur i træ, farver, kerne, vimmer, masur, masser - og alt det andet,
4: De grundlæggende regler for tørring, forsegling, opbevaring, håndteringpskærring etc.

Bare nogle grove overskrifter, kom med alt jeres input og ønsker/spørgsmål/andre overskrifter :?: :?: :?: :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Senest rettet af BjoernA 29 apr 2010, 14:03, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Javel hr. formand!
:D :D

Hvis der kommer noget positiv respons her på tråden i løbet af de næste par dage, vil jeg forsøge at give det lidt konkret form, så der kan komme noget ud af det.
Vi tager én bid af gangen. Ligesom når man spiser en elefant.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Den er jeg med på Gunnar og Bjørne, jeg har haft næsten samme ide, det Jeg konkret har tænkt :oops: på er vi kunne mødes ved Ledreborg og gå en tur i parken, der er rigtig mange flot træer også mange som i ikke finder bar sådan og også mange med knuder og alt muligt anden sjov ting i, det vil med lidt hjælp fra de kundig i træ sorter, (Stig kender næsten alle de træer der er i parken) være en udmærkede "lære plads" vi kunne derefter forsat hjem hos mig og kik nærmer på lidt træ og få det i "hånd" (ikke op under neglen :twisted: ) og så kunne snaggen gå derfra, bar en ide, som i selv siger desvære bor jeg i en "smør hul" men og også meget centralt. Hvad syns i om den ide?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Hvad er det lige for nogen træer i parken, jeg ikke kender, Joe ;)

Jeg kunne godt forestille mig at ideen med at lave en udstilling med ting lavet fra et bestemt træ, ville fænge hos landets kunstforeninger.
Ideen er brugt med held i både England og USA.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stig, der er kommet/bliver plante nogen mikro træer i parken (jeg fatter ikke hvad Lasse tænker på) som skal tag pladsen for alle dem du har "fjernet" jeg er "næsten sikkert" på du ikke har set dem, for så hade jeg kunne hører dig grin meget højt, og og jeg i øvrigt vil ikke prale på dine vejen, trods det at jeg var temmelig sikkert på du kender dem alle sammen :D
Men hvad syns du om mine ide?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Det er da alle tiders gode ide med den udfordring.
Jeg har tidligere opfordret til noget lignende, jeg har bare ikke været så god til at formulere ideen.
Hvis nogen ville ofre en lille bitte klump spidsløn til jyder og fynboer, kunne vi deltage med de - muligvis begrænsede - evner vi som provinsboere er i besiddelse af.
En tur i Ledreborg skov med efterfølgende træsnak lyder spændende, men kunne den ikke foregå på Fyn?
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Sikkert Bjarne, vis du kan flytte Ledreborg til Fyns land :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Skanderborg
Det skulle vel ikke være noget problem. Er der ikke bygget en bro mellem Sjælland og Fyn?
Bjarne

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Bjarne,

Hvis vi/jeg når det, er det tanken at skære lidt mere i Spidslønnen. Torben N vil gerne have nogle stykker til at lave geværkolber af, og han vil gerne selv være med til at få de rigtige stykker skåret ud. tanken var så at jeg vil tage dem med bag i bilen til Asketræffet den 15.5, og så var det jo nærliggende hvis det kunne lykkes at få skåret nogle stykker til dig, som BjørnB så kunne få med til Fyns land - og derfra med oksekærre til din egn. ;)

Skal nok prøve, men ingen løfter. Jeg har kun en lille 36 cm motorsav, så det bliver noget af et job. :shock:

Bjerg af spåner

Geografisk sted: Horsens
Hej med jer !
På Fyn er der da flere godser som sagtens kan slå ledreborg vi har da også flere her ovre i jylland, selv om det næsten bliver betragtet som et u-land, men husk lige på at København og omegen er bebolket med jyder og deres efterkommere, og vær i glade for det, hvis ikke der var kommet en forbindelse til Sjælland så havde Isikkert skudt med bue og pil endnu :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :D :D :D -
Ole i Give

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Vi får i hvert fald frisk mælk.
:D

Og må jeg så bede os om at holde os til emnet.

Det vil være kanon at få sendt noget Spidsløn vestpå.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ole, midt tilbud om at hold en lille møde omkring Ledreborg parkens træer er ikke en ? om hvilken Gods er største, men en spørgsmål om at der er "nogen" (en hel del) som vil gerne lære noget om at kunne find og genkende de tegn på at der gemmer et spændende stykke træ til brug til drejning i et træstammen, (for nogen af os er et stykke almindelige træ bar ikke nok :oops: :D :twisted: )
Selvfølige er du også velkomne til komme here over og "muligvis" lære noget nyt :D :D , eller bedre, hvad med at tage udfordring op og selv organizer noget tilsvarende, sådan som der bliver eksportere træ til "fastland" kan det vel kunne skyldes en af 2 ting, enten der er ingen spændende træ derover :roll: eller der er en hel del drejer som kunne få gavne af at lære at åben øjne når de gik en ture i skoven eller omkring i villa kvarteret. :D :D :D :twisted:

Bjerg af spåner

Jeg håber ikke I tog det som en fornærmelse , men som en joke, det er da noget som vi herovre måske skal ha taget op , og prøve om der er nogen der kender nogle skovfogeder der har tid og vil inve stere lidt tid i det , vi kunne da også mødes nogle stykker og så gå rundt og prøve at se hvad der gemmer sig i parkerne på godserne her på fastlandet, kommer jo til trædagen i morgen i nimtofte.
Ole i Give.

Bjerg af spåner

Ja Joe jeg kan lære rigtig meget af jer og har da også været sammen med nogle af jer derovre, og det har været rigtig hyggeligt og lærrigt.
Ole i Give.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Slet ingen fornærmelse taget Ole, men Gunnar og Bjørn har taget noget op som virklige kunne gavne os alle, det fleste af os kan hak en skål rund, men som Gunner skriver er det de færrest som kender de fundermentalt tinge som at "kende træ" dens typer og hvad det kan indhold, så i virkelighed er det det samme som, der er mange som køre bil men de har aldrig lært at køre den :o
I øvrigt mener jeg de fleste skovfoged er nogle af de sidste personer man skal henvende sig til, typer træ ja, men hvad det indholder og dens kvaliteter / fordel / ulemper for en træ drejer kan jeg nærmest garanti for at de intet kender til. Stig og Allan er de 2 som jeg vil trække på, der er sikkert flere men dem kan jeg ikke komme i tanke om.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Pas på I ikke tager fejl af Fyn og Jylland.
Ole har helt ret, fynboerne har masser af spændende træ.
Her er et par billeder fra Langesø gods, hvor to af Danmarks største træer står.
En Nobilisgran ( Abies Procera )og en Sequoia ( Sequoiadendron Giganteum).

Bortset fra det, tror jeg ikke at der er det store udbytte ved sådan en tur, bortset fra hyggen.
At artsbestemme træer tager lang tid at lære.
Jeg har lært et utal af skovfogedelever op gennem årene og kan med stolthed sige at alle har fået topkarakter i artsbestemmelse/plantekundskab til eksamen.

Det opnås ved at man dagligt bestemmer arter, så man træner sit gehør.
At man vænner sig til altid at have en felthåndbog i bilen og bruger den.
Efterhånden lagrer de forskellige træers egenskaber sig i underbevidstheden, så man ikke behøver tænke over dem.
Lidt ligesom, når man kigger på fugle.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Stig, ideen med turen var ikke artsbestemmelse men
joe-pearson skrev:
at der er "nogen" (en hel del) som vil gerne lære noget om at kunne find og genkende de tegn på at der gemmer et spændende stykke træ til brug til drejning i et træstammen, (for nogen af os er et stykke almindelige træ bar ikke nok )
Jeg kunne ønsker at flere fik gavn af at gå en tur og find spænde træ selv, så bliver glæden med det man laver 100% støre og vis Gunnars og Bjørns ide skal blive til nogen skal vi start et sted, det er bedre at start ved starten af processen og ikke halv vejs igennem. (eller har jeg misforsået noget (sikkert :oops: )

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej,

Jeg er helt enig med Joe. En sådan hygge/læretur rund i f.eks. Ledreborg park, vil nok kunne vise trædrejerelangt det meste af hvad træ generelt "gemmer" på under barken.

Som Stig tidligere har vist f.eks. hvordan vimmer i Ask viser sig på træets yderside, og hvor på stammen vimmer typisk opstår (meget generelt).

Der har tidligere været vist fotos af f.eks træknuder (Burls), og det er jo også blevet diskuteret (en smule) hvor man typisk finder knuder på de forskellige træsorter. vandris er jo også kort snakket om, og sådan kunne man jo blive ved.

En rigtig god vinkel til en sådan dag kunne også være at man f.eks kunne lære/se hvordan trær faktisk gror, i grupper, solitært, danner kæmpegrene, danner trykved, "forsvarer" sig mod vindtryk, "drejer" med solen, og meget mere.

At se - og høre om alt dette som en trædrejer måske går og kæmper lidt med på værkstedet, og hvad alle disse naturlige ting adstedkommer når man fælder træerne og forsøger at lave dem om til smukke drejede ting, er vel nok noget som interesserer mange trædrejere vil jeg tro.

Skrækhistorierne kender de fleste med at træet revner i alle retninger, skårne planker revner totalt, rådrejede emner bliver så ovale at man ikke kan dreje dem rent, o.s.v

Det der med at lave en "lærebogsbank" på forum kan såmænd være ok, men man skal bare lige forstå at det er et heldagsjob i meeeget lang tid, så der er jeg stået af. jeg syntes ogå at det er gevaldigt meget hyggeligere at mødes med andre drejere, der er jo uendeligt meget andet at snakke om end lige træ, ikk ;)

I den sidste ende er : Seeing is beliving" (At se er at forstå) er nok det bedst dækkende ord for en tur rundt i f.eks Ledreborg under kyndige træmenneskers erfarne vejledning. Og så er det så meget hyggeligere end at sidde og kigge på en PC-skærm.

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Varde
Hejsa Stig.

Du skriver, at det er en god ide altid at have en feltbog med til trækending. Er der en eller flere du kan anbefale?

/Johnny

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nej, beklager.
Det er så mange år siden, jeg har skulle bruge felthåndbog i Danmark, at jeg simpelthen ikke aner, hvad der findes.
Den store nordiske flora er efter min mening den bedste til alm. plantebestemmelse, men det er mildest talt ikke en felthåndbog, med mindre man har en flok indfødte bærere med.
Jeg har den liggende i bilen om sommeren, for det tilfælde jeg skulle støde på en ukendt blomst.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Lille opfølgning

Der er tilsyneladende 3 interesser her:

Workshops - fx hos Allan i Vordingborg. Det kræver noget koordination ud over hvad jeg lige kan mobilisere. Jeg mener at workshops og demonstrationer må arrangeres hen ad vejen når behov og lyst opstår.

Ture - fx en tur i skoven og bestemme træer. Det kan også være en tur til nogle særlige træer, eller et arboret.

Egentlige udfordringer - det var dét jeg oprindelig havde i tankerne. En udfordring til at lave noget af de træ vi deles om: spidslønnen, asken, rødegen, avnbøgen. Hvad gør vi dér?

Vedrørende det sidste punkt vil jeg følge ganske enkelt op. Jeg foreslår vi opretter et decideret område til den slags. Vi kan starte i Vise-Frem Kritik - men hvis det bliver en succes må vi nok flytte det.
Jeg opretter altså en meget lille og meget enkel udfordring om vores træ.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

:twisted: Vores træ :twisted:

Mener du alle os her på djævleøen, eller hva ------ :roll: Hva-- med alle de indfødte i Jylland og på Fyn (og omliggende øer) - de har jo også :twisted: Vores træ (deres træ) :twisted:

Hvem har en rigtig god ide til at flere viser hvad de laver/kan lide at lave. Joe P's tråd efter Asketræffet er jo gevaldig fin, men jeg kan jo ikke lade være med at syntes at sådan en tråd jo nok - i forhold til dette forum - er noget fokuseret på Sjælland og Sydhavsøerne, ikk :roll:

Kom frem med ideerne ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Bjørn og Gunnar, det kan godt være at du har ret, I STARTEN, men som træet bræder sig over hele landet bliver det en landsdækkende tråd, det samme gælder for spids løn, (tråden skal bar samles) og den store træ traf fornylige i Jylland, jeg kan ikke se der er brug for en "udfordring" som sådan, for at vist ting, som jeg sagt til aske træf " det er en forpligtelse når man har mødtaget træ fra aske træf at man viser nogen billeder af for eksempel grov drejning og nogen færdig ting når træet er tør og helst indsat dem i, for eksempel, under billeder fra aske traf tråden. Det kunne gælde for alle sådan arrangementer, det er bar noget man kunne/kan blive enig om her på forum.
Bort set fra det, jeg kan kunne (A) opfordre alle til at vov pelsen og vis nogen billeder af de ting som de gå og laver og (B) vi laver det som en naturlig ting, at lave en "instant galleri" når vi i støre eller mindre gruper mødes, som bliver gjort til aske traf. :D :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Joe har ret, træet er på vej rundt i hele landet.

Det er faktisk noget, jeg har haft megen glæde af, i forbindelse med de mange tons " socialisttræ",
der er gået ud herfra.
At følge dets vej fra den ene drejer til den anden gennem landet.
Noget af det bedste, som "socialisttræsideen" har medført, er at det er blevet en naturlig ting, at tage lidt træ med, når man skal møde andre drejere.

Nu skal vi bare have gjort det til en ligeså naturlig ting, at folk viser eksempler på deres kunnen frem!

Det lille "instant gallery" ved asketræffet var fedt, det kunne bare godt have været større.
Der er pokker til forskel på at se et billede af en skål, og så at stå og gramse på den.
Mer af det, tak.

Angående seminar, så roder Rasmus og jeg stadig med at stable et større arrangement på benene.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Yep. stig og jeg har skeen i gryden. Og der kommer noget i søen, målet er efteråret engang. sidst i sep, start okt.

så snart der er noget som helst skal vi nok begynde at løfte sløret for det, for i kommer til at spille en stor rolle i det, mhs til planlængning og afvikling af hele projektet.

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rasmus skrev:
Yep. stig og jeg har skeen i gryden. Og der kommer noget i søen, målet er efteråret engang. sidst i sep, start okt.

så snart der er noget som helst skal vi nok begynde at løfte sløret for det, for i kommer til at spille en stor rolle i det, mhs til planlængning og afvikling af hele projektet.

Hip-Hip Huraaaar. - og så det lange indtil I kommer med et udspil :lol:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]