www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 29 jul 2026, 10:11

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Jeg har leget lidt med en skind jeg har købt hos Læderiet i Århus.
Jeg har lavet en almindelig skede og beklædt den med skind fra en havkat i blå farve.

Tja.... smag og behag om man kan lide den eller ej. Den er i hvertfald lavet af super lækkert materialer hvor der ikke er sparret på noget.

Jeg glæder mig til at hører jeres ris eller ros.

Stuart

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

http://www.skotteknive.dk

"No knife...... No life"

Senest rettet af Skotteknive 07 apr 2010, 11:46, rettet i alt 2 gange.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Haløj Stuart, der overgik du da vist dig selv. Det sæt er simpelthen bare "toppen" :D

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

spånbunke

Geografisk sted: Ålsbo,Fyn
Hej Stuart

Sikke en flot kniv og en lækker skede. :o :o :shock: :shock:

Hvornår skulle der være kniv træf så os der gerne vil lære at lave knive kunne se hvordan det gøres og selv prøve med en kyndig ved vores side ?

PS: Vedr. Oliventræ , jeg når ikke ned til Hamburg før i midten af Juni, giver besked et par dage i forvejen,

http://www.kniplepinden.dk/

spånbunke

Geografisk sted: København 2200 N
hej Stuart

flot flot arbejde

vedr. kniv træf så er jeg også interesseret.

hilsen Poul

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Skotte

Smukt arbejde!

!RESPEKT!

Mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Du har mine ord for at denne også lægger ualmindelig godt i hånden :D :D :D :twisted:

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Den er du sqi sluppet godt fra;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Poul og Keld

Det med knivtræf ved jeg ikke endnu. Jeg skal have overstået en konfirmation og en tur til Skotland midt i maj. Ellers er jeg klar til at hold det.
Jeg har ikke plads selv men jeg har snakket lidt sammen med Kaj Petersen. Vi ser lige hvad der sker.

Ellers tak allesammen med jeres pæn ord. Deeeeeeeeeeeet sku dejlig

Stuart

"No knife...... No life"

spånbunke

Geografisk sted: Kalundborg
Hej Skotte

DET ER EN RASENDE FLOT KNIV OG SKEDE
Men inden du turnerer mere rundt med den fine sag, skal du lige tilbage til fakta:
Skindet bedrager: det er havKAT.
Havtaske er også fisk, men jeg har ikke set garvet skind fra de kanter.
Hvem har lavet graveringsarbejdet på klingen? Mikhael Eklund?

Med venlig hilsen

Mikael

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Mikael............ Hej
Du har ret. Det er mig der har skrevet forkert (skotsk stavefejl). Det er havkat ;)

Ja klingen er lavet af svenskeren. Jeg havde gemt klingen i et par år til jeg fik samlet den rigtig sammensatning af materialer.

:D :D Det lykkedes for mig :D :D

Stuart

"No knife...... No life"

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Randers - Hobro
Hej Stuart,

det er en meget smuk kniv, jeg er især imponeret over overgangen mellem træ og holk, her synes jeg det er grov svært at polere så overgangen bliver helt lige, fordi man har et hårdt og et blødt materiale ved siden af hinanden.

Jeg var inde og kigge på knivsmedens side, http://www.art-knives.com/ , for det gravering fangede mig - jeg er selv guldsmed og har arbejdet en del med håndgravering, så jeg er nysgerrig efter at vide HVORDAN det er lavet. Jeg fandt ingen billeder af manden ved arbejdet - er der nogen her der ved noget?

En helt anden ting - jeg har et sted i mine gemmer to kaskelot-tænder (købt på lovlig vis i Norge for år tilbage), som jeg har gemt på til at lave knivskæfter af, måske med noget scrimshaw - men jeg må nok indrømme at det aldrig bliver, jeg kan ikke nænne at skære i dem.
Hvis nogen her brænder for at have sådan nogen, så er jeg villig til at sælge eller bytte med noget andet nyttigt...

Hilsen Kathe

spånbunke

Hej KatheL

Det fine graveringsarbejde er udført på traditionel vis. Det laves på geværer og andet metal, og som guldsmed må du vide lidt om grundteknikkerne ;-) Det det foregår inde i vielsesringe er vel det samme...
Der er masser af litteratur om emnet.

Dine hvaltænder kan du sagtens komme af med. Når du kommer fra Randers kunne du bruge en aften i "a Kniw", der er knivforeningen i Randers - både Stuart og jeg har været medlemmer - men er nu flyttet til Sjælland. De mødes i fritidscentet - i kælderen - og er der hver onsdag aften kl. 19 - 22. Prisen er afhængig af kvaliteten, men generelt er den ikke høj, da Cites (washingtonkonventionen) har gjort at det lækre materiale ikke må handles, bruges, sælges, føres over grænser mv. gør at det er vanskeligt at sætte alt for åbenlyst på skæfter...
Gem dem. Giv dem væk til nogen der siger "wow! -har du selv skudt og spist sådan en hval?"

Med venlig hilsen

Mikael

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Mikael,

Tak for tipset - jeg gemmer tænderne til der kommer en forbi som bare ikke kan undvære dem.

Gravering - se det er jo sådan at det kan udføres på flere forskellige måder.
Der er den helt gamle (som er det jeg har lært) som udføres med stikler, de ligner billedskærejern/stemmejern i miniudgave, ca 10 cm lange og monteret i en "paddehat" af træ, som ligger inde i håndfladen mens man skærer.
Stiklerne er lavet at meget hårdt stål, men skal alligevel slibes hvert andet øjeblik, og i nøjagtige vinkler, især når man graverer i stål. Det er et meget langsommeligt og hårdt arbejde, men det er RIGTIG håndgravering der kræver en fagmand...kunsten er at man skal trykke gevaldig hårdt samtidig med at man skal kunne styre værktøjet så det ikke smutter.

Så er der den moderne håndgravering, her har man et stikkelhæfte der virker som en lille trykluftshammer, den er monteret med en kompressor og en regulator enhed, og man kan så montere forskellig stikkelspidser i den.
Den er hurtigere at arbejde med, kræver ingen fingerkræfter, til gengæld mister graveringen noget af sit håndlavede præg da trykket er konstant.
Det kræver ikke megen øvelse at bruge sådan en, med i sættet er en stikkelslibemaskine så man heller ikke behøver kunne slibe manuelt.

Så er der den mest anvendte - her har man simpelthen en maskine med en diamantspids hvor man moterer emnet, de gamle var forbundet med en tegne enhed hvor man fulgte linierne i en tegning eller bogstav skabelon, de moderne er computerstyrede og man skanner sin tegning ind her. Altså ligesom en CNC maskine.
Dette er ikke en egentlig gravering, da der ikke fjernes spåner i snittet, der ridses blot med en diamantspids.
Og det er sådan alle vielsesringe i hvert fald de sidste 30 år er lavet, ligesom sportspræmier, minde plaketter, navneskilte osv.
Den kan alle benytte som har fået instruktion i at bruge maskinen.

Det kræver måske et trænet øje at se forskel (og her skal der seriøse nærbilleder til hvis man skal dømme ud fra et foto), men der er stor forskel på graden af håndværk i metoderne, ligesom en ægte håndgravering får et helt andet "liv", fordi gravøren hele tiden varierer trykket og dermed dybden/bredden af snittet.
Der er ikke ret mange i vore dage der kan håndgravere med håndstikler, derfor min nysgerrighed. De andre former for gravering har jeg ikke heeelt så meget respekt for, må jeg indrømme....men nu er jeg altså også til gamle håndværk.

Hilsen Kathe

spånbunke

Hej Kathe L

God forklaring. Jeg tror du ved meget mere om emnet en jeg.
Hvis du synes det håndholdte med skarpe værktøjer - rigtige stikler og gode overflade, skal du kikke på Stuart klinge. Det er sådan den er lavet. Vil jeg tro, for det er sådan han laver sine klinger når vi ser ham på udstillingerne.
Næste gang han kommer til DK er sikkert i starten af maj i Frederikshavn, på knivmagertræffet der....

Der er et par få stykker i DK der laver laver graveringsarbejder af den rigtige slags. På sidste knivseminar vistes hvordan man gør.

Med venlig hilsen

Mikael

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Mikael,

Herligt at høre der er nogen der har taget faget op, håndgravører er ellers en uddøende race...
Jeg kan desværre ikke se på billedet hvad det er, jeg skal tættere på. Men har man en håndgraveret ting ved siden af en maskingraveret er man ikke i tvivl... ;)

Jeg har selv graveret en del i sølv og guld, det er også gravør værktøj og teknik man bruger når man indfatter diamanter, og i to år lavede jeg ikke andet. Men nu vil hænderne ikke rigtig mere, så det er kun små ting og lidt ad gangen jeg kan. Men hvad, så har jeg prøvet det, og der er jo masser af andre ting man kan tage sig til! :D

Hilsen Kathe

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]