www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 08:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej der ude

Jeg har været lidt rundt for at finde en cellulose lak - men uden held. Det forhandles ikke i Terndrup og omegn. Faktisk får jeg afvide at det er forbut og at jeg aldrig vil finde det.

Nå men hvad man er vel kemiker - så jeg laver det da bare selv. Fremstilling af nitrocellulosen er ikke svær ejheller at opløse det i cellulosefortynder. men hvor meget? Er der nogle af jer der ligger inde med viden om hvor meget tørstof der virker bedst?

Lige en anden ting.... Når I laver disse fantastiske overflader, hvorlangtid tager det så? Jeg får fornemmelsen af at I drejer færdigt (minus bunden) giver jeres overflade behandling. LAver en træpatron og drejer bunden færdig. Overflade behandler bunden. Det skibs lak jeg kan finde skal tørre i 4 timer (mindst) - Jeg kan ikke forestille mig at i drikker kaffe i 4 timer hvergang i har laver et æggebære. Lad høre måske jeg har misforstået noget med processen.

Spin it
Mogens

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Frejasgade 4A, kælderen, 8700 Horsens
Som jeg husker det fra vores gamle snedkerværksted, er den vist god nok med de 4 timers tørretid. Så en mellemslibning og en gang lak til. Til gengæld er det en meget holdbar lak. Pas på den ikke bliver for tyk, så ligner det noget der er løgn. Så hellere et par ekstra lag i en tynd opløsning.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Kemi Hinge.

Prøv at lede efter zaponlak.
Det er en cellulloselak som vi brugte i gamle dage på "papdøre" - finerede døre.

Mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Kemi-Hinge skrev:
Hej der ude

Jeg har været lidt rundt for at finde en cellulose lak - men uden held. Det forhandles ikke i Terndrup og omegn. Faktisk får jeg afvide at det er forbut og at jeg aldrig vil finde det.

Nå men hvad man er vel kemiker - så jeg laver det da bare selv. Fremstilling af nitrocellulosen er ikke svær ejheller at opløse det i cellulosefortynder. men hvor meget? Er der nogle af jer der ligger inde med viden om hvor meget tørstof der virker bedst?

Lige en anden ting.... Når I laver disse fantastiske overflader, hvorlangtid tager det så? Jeg får fornemmelsen af at I drejer færdigt (minus bunden) giver jeres overflade behandling. LAver en træpatron og drejer bunden færdig. Overflade behandler bunden. Det skibs lak jeg kan finde skal tørre i 4 timer (mindst) - Jeg kan ikke forestille mig at i drikker kaffe i 4 timer hvergang i har laver et æggebære. Lad høre måske jeg har misforstået noget med processen.

Spin it
Mogens

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Senest rettet af BjoernA 20 mar 2016, 19:05, rettet i alt 1 gang.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Livet bliver lettere for dig, når du har læst tråden: "Sanding sealer opskrift til 83,25 kr/l"
http://www.woodturning.dk/forum/viewtopic.php?f=8&t=1037

Om brugen kan du læse "Hvad er sanding sealer, og hvad er meningen?"
http://www.woodturning.dk/forum/viewtopic.php?f=8&t=899

Smør på og tør med varmepistolen. Det tager 2 minutter; så er tingen tør nok.
Når man er blevet lidt trænet med skraberen eller et U-stål, brugt som shearskraber, kan man starte med sandpapir korn 240.

Venlig hilsen Jens

PS: (Man kunne tro, at høj varme og cellulosefortynder er en skidt blanding, men jeg har ikke fået sat ild til noget endnu, og jeg har aldrig hørt om nogen, der har haft dén slags uheld.)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]