www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 20:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
efter at have købet en hel del liter Sprit, placeret jeg en store grove drejet skål i baljen, med den resultatet at det begyndte at bruse op temligt kraftig, nærmest at sammeligne med når man hælder en cola op, og det blive ved i et stykke tid, er der nogen :ugeek: , som bort set fra luft som Rasmus mener, kunne ha en ide hvad kemisk reaktion det kunne være?
hvis og når skålen bliver færdig, har jeg i det mindst et navn for skålen :D :D :D

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Joe.

Jeg vil også sige at det må være luft fra træet.
Måske vores kemiker på forum kan have en forklaring.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ja og så i morges når jeg tog skålen op fra sprite bad:o :o :o så er der kommet en flot svamp på :oops: jeg kender udtrykke at man drikker som en svamp, men, hvad f.. kalder man så denne................ "sprit svamp" :?: :?: :?: :?: :?: :D :o :twisted: :mrgreen: :geek: :ugeek:
Vedhæftet fil:
DSC00024-1.JPG

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Hvis det ikke var fordi der også var et billed, kunne jeg have dig mistænkt at have snust for kraftigt til spritten. :P

Var der ikke antydning af svamp før den kom i sprit?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Bjørn, NEJ, vel bortset fra det der må være skjult i det stykke svampet bøg, det er ca 12 timers vækst og på det højeste punkt var det 11 mm " høj " :o :D :D en ordenlige "sprit svamp"

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej der

Lige et "frit fald" svar.

Boblerne: Jeg tror at det man observer er at træet havde en del luft i sig (muligvis fra svampen, muligvis opløst i vandet) og da overflade spændningen af sprit er laver end vand så vil spritten sprede sig på overfladen og fortrænge vandet. Under denne process vil det indelukket gas (luft) blive tvunget ud. Det kunnne også være at vi ikke snakket "frit" gas (pore luft), men at emnet var koldt (0 til -5C) og at sprit badet var varm (20C). Koldt vand kan indeholde mere gas end varmt vand. I kender det fra vandhanen man helder et glas vand op og det bliver helt "mælket" til at starte med (gassen tvinges ud af vandet) hvorefter gassen stiger til overfladen og vandet bliver klart. Derudover bliver vandet fortyndet med sprit - jeg TROR at dette også vil sænke gas opløseligheden i blandningen. Dette kunne generer meget gas som så vil skulle op igennem spritten.

Svampen: Her er isen tynder end med boblerne....
a) Er vi nu sikker på at det var svampe vækst? Kunne det ikke bare være extracellular protein og døde svampe/bakterier der trænger ud igennem træet?
b) Spritten kunne godt slå den svamp ihjel som var i træet. Og død svamp har ikke nødvendigvis samme farve som levendene svamp (æggehvide har ikke samme farve før som efter stegning - analogien). Døendene svamp sætter også mange svampespore måske de er sorte?

Det var ikke meget lys jeg kunne kaste over det, men jeg forventer IKKE at det er en kemisk reaktion - det er et fysisk fænomen (fx. gas opløslighed er fysik).

Lad høre var emnet koldt? Var det tørret? Var det sv am som sad som hår? Husk også at der er mange svampe/bakterier der kan leve af alkkohol (ethanol). Der findes faktisk bakterier der lever af TNT - de bruges som vand oprensning ved granat fremstilling.

Nå men sådan er budet.

Mogens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
[quote="Kemi-Hinge"]Hej der

b) Spritten kunne godt slå den svamp ihjel som var i træet. Og død svamp har ikke nødvendigvis samme farve som levendene svamp (æggehvide har ikke samme farve før som efter stegning - analogien). Døendene svamp sætter også mange svampespore måske de er sorte?

jeg tror du har helt ret i at det er "spritexecution" af div. svampe/baciller etc. som kommer ud til overfladen ;)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]