www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 01 aug 2026, 06:28

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Jeg leder lidt efter nogen forskllige muligheder i træ som er specielt danske/skandinaviske..

jeg har sagt ja til at deltage i en Amerikansk pennedrejnings bytte hurlumhej, og vil selvfølgelig helst lave en pen der er speciel i forhold til at jeg er den eneste dansker på deres site...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Ikke den eneste... bare den eneste der drejer penne... :D `
Penne er jeg ikke kommet endnu... og ved heller ikke om jeg gør.

Men specielle danske træsorter ved jeg ikke lige hvad jeg skal sige til.
Guldregn måske, selvom den ikke er specielt dansk.
Jeg har da nogle stumper du måske kan få noget ud af til penne.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hihi jeg ved det du læser også med :-) Har masser af dejlig guldregn :-) noget af det fra dig :-)

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Guldregn er ikke hjemmehørende i DK. Dens latinske navn: Laburnum alpinum siger det næsten, den kommer, om ikke fra alperne, så dog sydfra.
Hvad med elm? Den elm (Ulmus Glabra), vi har (havde!) her, er godt nok ikke unik for DK, det er den samme, der gror i England under navnet Wych elm, men den er anderledes end Americansk elm.Jeg skal gerne donere et lille stykke mase'r til projektet, jeg har, som du ved, lidt på lager.

moderator
Brugeravatar

Hej.

Ja, noget med elm kom jeg til at tænke på da jeg havde skrevet det sidste indlæg.
Ville være flot til en pen, hvis det er fin maser på.

Der er så vidt jeg ved, ikke noget der er helt specifikt for Danmark, fordi vi ligger sådan midt i det hele som vi gør.

Hej Rasmus.
Jeg kan levere et stykke Moseeg det har da været på dansk jord i mange år.Derudover eg der er plantet ca. 1740. Elmeknude ellers stykker fra gamle danske sorter af frugttræer feks. blomme. Jeg har 35 forskellige træsorter på lager men hvilke af dem der genetisk høre mest til i norden vil jeg ikke komme ind på det lader vi profierne om men du kan jo forespørge hvis du får angivet noget bestemt så skal jeg se om det er på hylden.

MVH EM

Senest rettet af dc-olduser 20 apr 2008, 07:48, rettet i alt 4 gange.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det med moseegen var en rigtig god ide'. Den har Irerne ellers sat sig lidt på i drejekredse, det må vi have lavet om på.
Den opskårne stamme, jeg har liggende på loftet, er knastør og sort som ibenholt. Du er velkommen til et stykke.
Bortset fra det, er der ikke noget med, at bøgen er vort nationaltræ? Ligesom knopsvanen er nationalfuglen. Jeg synes, man skulle have valgt skarven istedet for, den trives så godt hos os.
Anyway, jeg har en stor bøgeknude med et spændende farvespil liggende, der er nok til de første 200 penne i den.
Det er da lykkedes dig at få træfreaksene op af sofaen, hva?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg holder også på moseeg.. Jeg kan også godt levere moseeg i forskellige aldre, hvis det skal være.. Jeg har noget helt sort og noget, der er knapt så gammelt, men virkelig flot.. Hvad vil du lave for en pen? En satin Pol passer virkelig godt til moseeg. Jeg må lige have sat min externe HD til, for jeg er ret overbevist om, at jeg har nogle billeder på den.. dog har jeg slettet dem fra min pc, da jeg ikke har plads.. en anden mulighed var taks, der jo er det ældste danske træ..

Jeg troede faktisk det var Eg, der var det danske nationaltræ, men det kan da godt være det er bøg.. skal ikke kunne sige det..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Fandt et par billeder
Det er moseeg og "Pol" satin
Vedhæftet fil:
Pol pen satin moseeg.JPG

Jeg har også et andet med moseeg og "Pol" satin, men en mørkere moseeg.. Jeg håber ikke Hr. Hanghoi har noget imod en smule reklame.. :P
Vedhæftet fil:
PC280164.JPG

Og så er der en "Pro Pen" eller en "klikker" 8mm tube guld og moseeg.
Vedhæftet fil:
PICT7831.JPG

så var der lidt tale om elmeknude, hvilket også er ganske nydeligt til "Pol" satin

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Peter, på hvilken måde er taks det ældste danske træ?

Rasmus, hvis du virkelig vil gøre noget ud af det, så få kulstof 14 dateret et stykke moseeg.
Så kan du lave penne med oprindelsesårscertificat, eller hvad det nu hedder.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg mener det var det første træ der kunne gro i danmark..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg troede, det var Bromølletaksen, du tænkte på. Den påstod man var 1500 år gammel. Det blev modbevist for nogle år siden, den rigtige alder er nærmere 200 år.
De første pionertræer efter isen trak sig tilbage, var dværgpil, birk og el.
Taksen kræver langt mere varme, så den kom først til senere. Vi ligger lige på nordgrænsen for dens udbredelse, i DK forekommer den kun naturligt i Munkebjerg skov ved Vejle. Andre steder i landet ses den som forvildet haveplante.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Er den ikke ældre.. jeg troede kun taks voksede med 10 cm pr 100 år.. Vi har vel egetræer, der er noget ældre end 1500 år..

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Der skal nok en eller anden form for tidsæra hæftes på her ... vi har vist haft nogle ret eksotiske træer her gennem tiderne ;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

For at komme tilbage til Rasmuses opgave med at finde spec. nordisk træ til kuglepenne er min tanke faldet på Masurbirk ikke noget man finder ret meget af i Danmark men i feks. Findland er man enormt dygtige til at avle Masurbirk jeg ved ikke om det er noget man gør meget i, i andre dele af verden? :?: Når en Birk udvikler masur skyldes det bestemte genetiske forhold i træet som man så ved avl/krydsning træer imellem med disse særlige gener kan udvikle birk med extrem masurdannelse. PS. masur dasnnelse kan også forekomme i andre træsorter men dog kun i mere sjældne tilfælde.
MVH EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

JesperOK skrev:
Der skal nok en eller anden form for tidsæra hæftes på her ... vi har vist haft nogle ret eksotiske træer her gennem tiderne ;)

Du har ret. Jeg snakker om tiden efter sidste istid.
Men i bronzealderen var her noget varmere end nu, pollenfund viser at bl.a. alm. ædelgran Abies alba har groet her dengang.

moderator
Brugeravatar

Jeg stemmer for moseeg.

Ved at Rasser har et stykke moseeg stående... så det er bare med at komme i gang. :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Holta helt op hvem sage kaste med brandbomber i en steppe brand :-) Jeg tror mit indlæg ramte en nerve :-)

Jeg er nået til at den/de for jeg kan nok ikke nøjes med en enkelt hehe pen jeg skal lave til den amerikanske exchange. skal helt sikkert indeholde en gang moseeg.

Stig den med Bøgemasser. kunne være rigtig spændende for det ved jeg de ikke har nem adgang til over på den anden side af dammen.

Jeg har et stykke af konge egen et eller andet sted i gemmerne den tror jeg skal med i stakken. Dem der ikke kender historien så da den danske flåde var blevet taget af englænderne i 1807 (englandskrigen 1801-1814) lod Christian den 7 egetræ planet over det meste af landet. kaldet for flåde egen. jeg ved at på et tidspunkt da egetræerne var klar til hugs har nogen vittinge mennesker skrevet fra skov og naturstyrelsen ( dem den på det tidspunkt have ansvaret for skoven) til Krigsministeriet (forsvarsministeriet) at de ville nu melde at den danske flådeeg var klar til skoving og skibsbygning... hihi

Jeg har foreslået de gale amerikaner at lave en krydsning hvor vi bytter flere herfra til dem og den ande vej rundt.. er der nogen der kunne være interesseret i bytte kuglepenne med dem ??

moderator
Brugeravatar

Tror ikke lige jeg vil kaste mig over pennedrejning lige i øjeblikket.

Med hensyn til masurbirk... jeg har ca. 2 hektar af min jord tilplanet med juletræer.
I hver 5. række, med ca 10 meters afstand er der plantet en masurbirk. Træerne er vel 8-10 år gamle,
og er så smat begyndt at udvikle masur. Det bliver spændende at se hvad de bliver til over de næste ti år.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg kan da godt gå med på en bytter.. Jeg har så mange indsatser efter min far har rejst i pendulfart over dammen. Nu er det vidst slut.. skal vidst kun derover en eller to gange mere..

:?: Er der nogen regel for hvor længe et stykke Egetræ skal have ligget i en mose før det kan opnå betegnelsen moseeg??
mvh EM

Senest rettet af dc-olduser 16 apr 2008, 23:18, rettet i alt 2 gange.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Rasmus skrev:
Jeg har et stykke af konge egen et eller andet sted i gemmerne den tror jeg skal med i stakken.

Kongeegen er danmarks ældste træ, 1500-2000 år. Den står i Jægerspris Nordskov. Hvis det virkelig er et stykke af den, du har, må du hellere gå lidt stille med dørene, det er sikkert danefæ!

Ny bruger
Brugeravatar

Geografisk sted: Hareskovby
Hej alle som søger specielt træ fra DK og Skandinavien kontakt Tage Trappaud Rønne, han udgav bogen.: skovens skæve eksistenser 2003, hvori han forklarer udbredelsen at hvordan udbredelsen af forskellige veddannelse i helt almindelige danske træer, kan læses på http://www2.sns.dk/udgivelser/2003/skaeve_eks/html/helepubl.pdf, og så ønsker jeg jer en god jagt på at finde det rette træ med den anderledes veddannelse.
Tage er skovmand og ved en masse om træ / birkesaft og meget mere. Han ligger for øvrigt også inde med et "godt" lager at masurbirk, vimmer birk, fugleøje birk og han er rimelig i pris.
Til "Mit køkken" har Tage leveret fugleøjebirk til alle skuffe fortykker, træet er fældet i Hareskoven, og køkkenet er opført i Hareskovby, og i min have står en stikling fra modertræet, som en ny ejer med garanti brænder om 40 år uden at vide at det er et fugleøjebirk. Hvad’ fanden det brænder udmærket!
Dansk Snørkeltræ
v/Tage Rønne
Ravnehusvej 45, Hareskovby 3500 Vanløse
Tlf.: 4449 1008
Mobil: 2725 9151
ravnehus@mail.tele.dk
http://www.birkesaft.dk
Produkt: Udstilling om snørkeltræ. Salg af masurbirk og andet snørkeltræ.

Masurbirk.: http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=535

vh Multi HC

Hej.
Ja Tage er en mand der ved noget om træ og hvis i engang skulle få mulighed at høre et af hans foredrag om skovens skæve eksistenser skal i endelig møde op ,der åbner sig en hel ny verden om hvad der gemmer sig bag barken på et træ.Desværre er det ikke muligt at købe bogen skovens skæve eksistenser for der er kun et ekslempar den kan kun læses på nettet
lidt meget ærgeligt .
MVH EM

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Er der tilfældigvis nogen af jer, der ved hvor man kan få kulstof 14 dateret et stykke træ og især, hvad det koster.
Efter at jeg foreslog Rasmus det, har jeg fået lidt lyst til at få den opskårne moseegstamme, jeg har liggende på loftet dateret. Det ville helt sikkert gøre den mere interessant, hvis den var datomærket.

moderator
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Er der tilfældigvis nogen af jer, der ved hvor man kan få kulstof 14 dateret et stykke træ og især, hvad det koster.
Efter at jeg foreslog Rasmus det, har jeg fået lidt lyst til at få den opskårne moseegstamme, jeg har liggende på loftet dateret. Det ville helt sikkert gøre den mere interessant, hvis den var datomærket.

Hej Stig.

Jeg ved at Moesgaard Museum ved Århus, arbejder meget med kulstof14 prøver for at fastlægge alder på alt muligt.

Der sker da ikke noget ved at kontakte dem... held og lykke. Sig til hvis en af os her i Jylland kan være dig behjælpelig med noget praktisk.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby
Der er også Dateringslaboratoriet (eller hvad det hedder nu om dage ;) ) på Nationalmuseet, det er lidt tættere på loftet ;)

Medlem af klubben NOVA DVR XP

moderator
Brugeravatar

Hej.

Ja, Moesgård Museum er en del af "Nationalen." Det er derfra de rykker ud til de store udgravninger og de store fund,
der heldigvis stadig finder sted.
Vigitigst er det at få skabt en kontakt... men hvad det koster :o :shock: :o :shock: :o :shock:

Hej
Her lidt historie: Metodens indførelse i Danmark
Under studierejse i USA i 1947-48 lærte den tyskfødte Hilde Levi kulstof-14-metoden at kende. Nationalmuseet viste interesse for metoden og Hilde Levi tog initiativ til at opbygge et dateringsapparat, der - taget i brug i 1951 - blev det først af sin art i Europa.

Hej
Det skulle være muligt at få foretaget kulstof 14 prøver på Århus Universitet se neden under
jeg har lagt et lille klip fra deres hjemmeside, der beskriver lidt om de servicer de yder med deres grej ud over til deres egen forskning.

Et eksempel på en sådan aktivitet er AMS kulstof-14 dateringslaboratoriet. Vi kalder det et laboratorium, men ret beset er det en butik, der sælger en bestemt slags fysiske måleresultater, kulstof-14 dateringer af indsendte prøver, til kunder i ind- og udland. Kunderne er for det meste arkæologer, geologer og geofysikere. Bogstaverne AMS står for Accelerator Masse Spektrometri og henviser til målemetoden, der beskrives i det følgende.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]