I april 2008 startede en tråd, der handlede om opspændingsmetoder, som man kan bruge til at gøre en skål færdig under bunden.
En af metoderne, som blev nævnt sent i tråden var vacuumopspænding.
Stig skrev:
"Man laver en planskive med gummibelægning.Den kan være ligeså stor, som der er plads over vangerne. Fidusen ved det her set-up er bl.a. at man kan vende lige så store skåle, som man kan dreje på bænken. På med skålen, vacuum til og dreje bund af. Der skal være tændt for sugeren under hele operationen.
Man skal centrere skålen. Jeg laver altid en prik i midten af mine skåle, netop til det. Så holder man den på plads med pinolen, sætter sug på og fjerner pinolen. Dvs. jeg fjerner først pinolen til sidst, når bunden er næsten drejet væk. Jeg er en utålmodig fyr, og på den måde kan man tage en meget grovere spån, uden "flyver den af" paranoia.
Kraftig støvsuger, det ved jeg ikke, som tidligere skrevet, bruger jeg en Nilfisk af ældre dato."
Jeg har fået Michael Kristiansen (Promat) til at lave en vacuumadapter til mig.
Den er til at montere på drejebænken som en planskive; omstillingen tager derfor ikke ekstra tid.
Jeg har ikke sat gummibelægning på endnu; det virker fint alligevel.
Der er en ting man skal regne med i praktisk brug:
Den kraft, som holder emnet fast på planskiven, er proportional med emnets areal og er afhængig af støvsugerens sugestyrke.
Hvis man siger at støvsugeren kan levere 0,1 bar undertryk, er kraften cirka 0,1*Pi*radius*radius kg.
Altså
d = 10 cm, kraft = 8 kg
d = 20 cm, kraft = 31 kg
d = 30 cm, kraft = 70 kg
d = 40 cm. kraft = 126 kg
Billeder herunder.
Venlig hilsen Jens
Vedhæftet fil:
1 Støvsuger i baggrunden.JPG
Der er godt nok gevind i akselens bagende, men der foreligger ikke noget om dimensioner. Enden er derfor bare lukket med en træprop.
Vedhæftet fil:
2 Bagstop.JPG
Overgangen mellem søvsuger og vacuumadaptor.
Vedhæftet fil:
3 Maskinrummet.JPG
Tænd for støvsugeren, køreklar.
Vedhæftet fil:
4 Køreklar.JPG
Færdig
Vedhæftet fil:
5 Færdig.JPG