www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 27 jul 2026, 23:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ] 
Forfatter besked
spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Terndrup, Jylland
Hej der

Indledningsvis - Total fedt forum!

Jeg er jo efterhånden blevet bekendt med at man laver et større volumen spåner end emner. Jeg ville jo gerne bruge mine spåner til noget fornuftigt - så jeg brænder dem tænkte jeg.... Men men men... rygterne på vejen går på at hvis man gør det, så vil man få skorstens brænd og alsens slags ulykker... Mine spånner er tørre og rene og jeg laver omkring en lille flyttekasse om ugen.

Som kemiker ved jeg godt at alt kan brænde bare der er varme og ilt nok - så jeg ser ikke noget problem der...

Men hvad gør i med jeres spåner? Er der nogle der har erfaring (gode som dålige) med forbrænding i brændeovn? Har nogle prøvet at presse dem til briketter (for det kan man godt bruge i brændeovenen)?

Glæder mig til at høre fra jer.
Mogens

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej Kemi-Hinge.

Allerførst vil jeg byde dig velkommen her på forum.

Jeg er den lykkelig ejer af et stokerfyr, og fyrer med træflis.
Når bunken af spåner bliver for stor under drejebænken, skovler jeg det hele op i magasinet,
så klarer fyret resten.
Jeg ved ikke hvad du vil bruge til at brænde dine spåner i, men hvis ikke det er et fyr med noget luftblæser haløj,
tror jeg du skal droppe det. Jeg ved ikke om der er andre der erfaringer med at brænde spåner i en brændeovn for eksempel.

Jeg kan se vi ikke bor så langt fra hinanden, så måske mødes vi en dag.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej med jer. Skønt forum!!!!!!
Skønt at kunne forbrænde sine spåner.
Jeg bor i et alm. hus med have. Jeg har kommet noget i komposten og noget i mine bede. I forvejen så hakker jeg alle grønne grene og ligger dem i komposten ud på bede. Men mine afgrøder er ikke særligt frugtbare og jeg tror der er for meget af spåner og hakkede stumper. Der skal nok noget hestemøg/kunstgødning til at sætte gang i det. Men det var ellers et sidespring. Jeg kører det til forbrænding og så Køber jer varmen som fjernvarme. Har haft en tokammerkedel og prøvede at brænde spåner, det gik ikke. I sække og så gengrugspladsen. Desværre.
venlig hilsen Vagn

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg bruger dem til at tænde op i brændefyret (eller gjorde indtil det sprang, og lavede vandskade i værkstedet for 3 uger siden). Siden da har jeg ikke rigtig genereret nogen spåner. De brænder fantastisk - meget hurtigt og voldsomt, men at give dem skylden for skorstensbrand er nok lige i overkanten. Skorstensbrande skyldes vel soddannelse grundet uren/ufuldstændig forbrænding. Hvis du har ilt nok, så vil jeg mene, at du har en renere forbrænding, hvis du brænder spåner, end hvis du brænder almindeligt brænde, fordi overfladen er langt større. Men hvis du vil bruge det som brænde, så skal du stå som en anden fyrbøder og skovle spåner ind i din koloenorme brændeovn, og det er nok de færreste der gider det.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Spåner i en brændeovn er en rigtig dårlig ide, p.g.a at spånerne har en enorm overflade i forhold til vægten, og er de bare nogenlunde tørre vil de brænde - nærmest eksplotionsagtigt, hvis der kommer ilt nok til.

Omvendt sætter de en enorm masse KULSTOF (og sod) af i skorsstenen ved optænding.

Skorsstenen er kold, gassen er varm, og jo større temperaturforskel der er desto mere sod/kulstof afsættes på skorstenens væg.
Soden bliver let til "løbesod" og kulstoffet bliver let særdeles brændbart, og så har man - meget let, to meget dårlige situationer at forholde sig til.
Løbesoden tærer skorstenen op ret hurtigt, og kulstoffet antænder let når skorstenen bliver godt varm = mulig skorsstensbrand.

Hvis man vil fyre med spåner - gør som Kaj, anskaf et egnet fyr, eller find en eller anden som har en briketpresse - 14dages arbejde ved drejebænken kan godt gå hen at give en briket eller 2. :roll:

Spåner i beddet er = reduktion af gødningsindhold i jorden. Omdannelse af spånerne til muld "koster" en gevaldig masse biologisk energi, som så må erstattes på anden måde.

Spåner i beddet hjælper kun imod at ukrut kan vokse op (i enkelte tilælde, og kun hvis laget r tykt nok)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Nåh ja ... jeg kaster da også en mænge spåner ud i diverse bede, med blomster og træer.
Sådan 10-15 cm. spåner rundt om frugttræerne stopper ukrudt, og det omdannes stille og roligt.

Skal der laves kompost, skal der tilpas varme, næring og fugt til den proces ... og det bedste sted er en kompostbeholder.
Mig bekendt er spåner eller flis i et bed, ikke = mindre næring i jorden, tværtimod. Udvaskningen er langsommere, og de forrådnede spåner/flis giver også et besyv med næring.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Det, der sker ved kompostering af træaffald som flis eller spåner, er at processen binder en mængde nitrogen, som først frigøres igen meget senere.
Hvis man derfor vælger at blande sit træaffald i grøntsagsbedet, er det som, Bjørn siger, vigtigt i starten at tilføre Nitrogen til bedet, evt i form af hønselort, kunstgødning eller andre N-rige stoffer.

Personligt bruger jeg mine tørre spåner til at tænde op i brændefyret med. En stålspand med et tætsluttende låg ( som en eller anden drejer har lavet) fyldes med spåner, dieselolie hældes over og man har det fineste optænding.
De våde spåner, som jeg lavede i hele vognlæs før i tiden, ligger i en bunke og forgår.
En dag hvor jeg alligevel har en rendegraver hernede, skal jeg have dem spredt på marken.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Øh pas på med de diesel Stig. Jeg kender en, der brændte sig noget så forfærdeligt. Okay det var et bål og benzin, men alligevel. Jeg vil sige, at de brænder så godt, at det slet ikke er nødvendigt at gøre noget ved det.

BjoernA skrev:
Omvendt sætter de en enorm masse KULSTOF (og sod) af i skorsstenen ved optænding.

Når du laver en fuldstændig forbrænding af et organisk stof (eksempelvis træ), så har du 2 restprodukter. Det ene er CO2 og det andet er vand. Jeg ved godt, at der også er nogle næringssalte, men de bliver i asken. Hvis du spreder asken i din have, så vil du også opleve, at blomster og ukrudt begynder at gro helt vildt.

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

moderator
Brugeravatar

Peter Pen, du kender da vist så meget til forskellen på benzin og diesel at du ved at der ikke er de store
farer forbundet med at brænde dieselolie.

Jeg bruger selv diesel eller fyrringsolie til at tænde op i mit fyr, og gerne sammen med en god bunke lange trævlede og kraftige spåner i bunden.

Men at fyre med spåner, kan kun tilrådes i et fyr der giver luft til forbrændingen. Som sagt blander jeg spåner sammen med flis, uanset om det er tørre eller våde spåner. Spåner i en bunke, vil bare gløde/ulme og frigive en masse røg og sod.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
det kunne da være meget sjovere at der var nogen der hittede ud af at bygge en billig løsning til briketter.. er der nogen der ved hvad de trykkes med for at kunne bruges ??

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
har hørt at det er noget med 6 til 10 t. :o det er hydraulisk
der er en her :D
http://www.ft-maskiner.dk/product.asp?product=954

Senest rettet af steen viggo 07 mar 2009, 13:17, rettet i alt 1 gang.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

hmmm det er jo piller og den er DYR!! men kan 10 tons gøre det til de store briketter

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

spånbunke
Brugeravatar

Hej Igen

Super seje indlæg.

Jeg ved godt at teoretisk set så forbrænder træ til CO2 og Vand - det er jo min verden. Men nu er jeg jo uden for murene i den virklige verden.....

Jeg vil dog undlade at overhælde mine spåner med både Disel og benzin før jeg smider dem i brændeovnen - det er både besværligt, lugter grimt og en smule reaktivt. Køre dem på lodsepladsen - det er for nemt = udelukket. Formulding i tønden sammen med organisk affald og lidt kunstgødning - det er jo biologisk forbrænding... Nej det er heller ikke sjovt. Forstøve dem ind i ovne med eksplosion til følge - for spænnende.

Men en pille/briket presse - hmmmmm... Her kan jeg godt lide den fantastiske blanding mellem eksperimentelt arbejde og teknik - det må prøves. Jeg tænker: Stål ramme, donkraft, cylinder og stempel. Pumpe, pumpe og vupti en briket.

Mon ikke briket fabrikanterne tilsætter en lille smule fortyndet CA (cellulose acetate) lim før de presser/støber briketterne - bare en procent eller to? Jeg syntes at briketterne lugter surt og carboxyl syre er et velkendt biprodunkt ved termisk dekomponering af acetater.

Nå men skulle nogle have tegninger eller anden information liggende om briket presning - så er jeg med på den værste.

Mogens

spånbunke
Brugeravatar

Hov jeg glemte lige.

Kaj du skal være hjertlig velkommen hvis du kommer på vore kanter - så endelig giv et preg.
Følgende er gældendene: Hvis du ringer
- 30min - 2 timer i forvejen kan vi nå at have kage klar til kaffen.
- 5 min -30 min i forvejen så er der varmt kaffe klar.
- mindre end 5 min i forvejen så er der altid kolde øl i skuret og kaffen kan laves mens vi venter.

Hvad angår tryk, piller vs. briketter. Trykket bør være det samme, men kraften der skal trykke med bliver større des større areal hvorpå trykket skal opretholdes på. Tryk = kraft/areal

Hep
Mogens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
hvis man har tid kan man tage et mælketaton og presse spåner sammen i det og i ovnen,
en briket,

jeg har brændt løse spåner i en kakkelovn uden hel, der var ikke luft nok til
at spånerne kunde brænde ordentlig, men der blev udviklet en masse gasser,
det kostede en ny ovn og flere timers rengøring.

jeg samler sammen i en sæk og på genbrugs-stationen.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
[quote="Kemi-Hinge"]Hej Igen
Men en pille/briket presse - hmmmmm... Her kan jeg godt lide den fantastiske blanding mellem eksperimentelt arbejde og teknik - det må prøves. Jeg tænker: Stål ramme, donkraft, cylinder og stempel. Pumpe, pumpe og vupti en briket.

Mon ikke briket fabrikanterne tilsætter en lille smule fortyndet CA (cellulose acetate) lim før de presser/støber briketterne - bare en procent eller to? Jeg syntes at briketterne lugter surt og carboxyl syre er et velkendt biprodunkt ved termisk dekomponering af acetater.
citat slut

Briketpresser arbejder med stort tryk, op mod 80-100 kg/cm2, men også med høj stempelhastighed således at der sker en opvarmning som får harpiksen til at "flyde" og dermed virke som bindemiddel.

Det er vist nok ikke tillat at tilsætte CA eller andet bindelmiddel til spånerne. Briketterne holder bedst hvis spånen ikke er for fugtig, bedst omkring 10-15% RF. Er de for våde udvikles et højt damptryk i presseprocessen, og der kommer lige så meget spån ud som man puttede ind.

Kig engan på overfladen af f.eks træpiller, den er helt glat og skinnende, og brækker man pillen på tværs kan man direkte se hvor hårdt spånerne er "limet" sammen af harpiksen.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

moderator
Brugeravatar

Steffen, du brænder da ikke mælkekaroner i brændeovnene, vel?
Det er noget der rigtigt forurener.

For mange år siden, var der nogen der brugte en håndbetjent briketpresser, og så nogle våde aviser til at lave briketter af. Min svoger fandt på at fylde forældrenes badekar med aviser og vand, og røre det hele sammen med en boremaskine og sådan en fætter til at røre maling/ lim og lignende. Resultatet var en grøde masse, der blev presset sammen til briktter, der så skulle tørre i flere måneder. Der var nok ca. 15 briketter, der ikke var særligt store, plus en held del snask i badekaret, der blev tømt ud sammen med alt vandet.
2 dage senere skulle svigerforældrenses kloakrør og diveres brønde renses.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Kaj petersen :
Nej jeg brænder ikke mælkekartonger, jeg havde en kolega der gjore det,
så kom han af med både spåner og mælkekartonger.

Som tidliger sagt , jeg bor til leje i rækkehus med fjernvarme og uden brændeovn.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej

Jeg er ikke så flittig, men nogle spåner bliver det da til, hvordan det man forbrænder spåner bedst vil jeg ikke gøre mig klog på, men jeg kan fortælle hvordan jeg gør.
Her i byen har vi affaldssortering, og til det, får vi udleveret poser af papir til det såkaldte grønne affald, som buges til at fremstille gas af, da vi kun er et par pensionister kan vi ikke bruge alle de udleverede poser, dem fylder jeg så op med spåner, som så bruges til optænding i brændeovnen, det virker rigtig godt, jeg vil lige bemærke at jeg for at jeg får ros af Skorstensfejeren for en perfekt forbrænding. det skyldes nok at temperaturen i skorstenen meget hurtig bliver høj, så røggasserne ikke kondensere i skorstenen.

Det med at udtrykke mig i korthed er ikke min stærke side.

VH eljensen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

eljensen skrev:
perfekt forbrænding. det skyldes nok at temperaturen i skorstenen meget hurtig bliver høj, så røggasserne ikke kondensere i skorstenen.
Det er også hvad jeg har hørt. Når man varmer skorstenen op, så stiger luftcirkulationen, og dermed suget i skorstenen. Derfor kommer der mere ilt til forbrændingen = en renere forbrænding. Mogens min indgangsvinkel er også rimelig teoretisk, men jeg er overbevist om, at det fungerer i praksis.

Ny bruger

Spåner (og andet træaffald) brændes bedst i en bekasin ovn - den store model kan tage hvad der svarer til en fuld sort sæk med spåner.

Den kan snilt brænde ca. 100 sække spåner før den skal tømmes for aske.

http://www.lavprisvvs.dk/shop/bekkasinen-5727c1.html

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Smart.... bare jeg havde plads til den i værkstedet... er det en du selv har eller hvor ved du det fra ?? (og velkommen til forum)

moderator
Brugeravatar

Spåner kan brændes i små mængder i sådan en ovn.

Et fyr med luft, som mit kan tage selv de våde spåner.
Prøv at fylde sådan en Bekkasin op med våde spåner ... så skal der røgdykkerudstyr til. Bekkasin er iøvrigt en fin lille ovn, men jeg synes ikke jeg kan se den er miljømærket og godkent.

spånbunke
Brugeravatar

Hej igen

Nu har jeg fået lidt erfaring og jeg er begyndt at komme af med mine spåner - nogle går til en landmand med et kæmpefyr (en halmballe) og resten forbrænder jeg selv efter følgende princip.

Er der luft nok skal det nok forbrænde rent.

Nå men jeg bruger lidt i en sammenkrøllet avisside til optændning - fantastisk. Derudover indføre jeg en liter el. ligendene oven på mit glødebad når det er stort nok. Det forgasser spånnerne nede fra og danner flotte gule flammer og efterlader kun en lille smule forkullet materiale i mit glødebad. Igen en fin og ren forbrændning.

Brug ikke spåner når du alligevel ligger pinde i ovnen så soder de (du kan ikke få luft nok ind).

Brug altid en papirspose, avisside, el. ligende til at indføre spånerne - aldrig en skovl så får du en fantastisk stikflamme fra støvet. Det eneste positive ved det er gratis klipning.

På denne måde får jeg forbrugt en pose om md i min egen brændeovn og landmanden bliver glad.

Vi ses
Mogens
Ps jeg har en morsø brændeovn

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg har smidt mine i en bunke nede på marken.
Da jeg var pro lavede jeg vel 3 vognlæs våde spåner om året, det blev til et flot bjerg.
Nu er de efterhånden sunket sammen og blevet til en slags muld.
Jeg skal have en rendegraver herned i forbindelse med kloakering engang i år, så får jeg ham til at sprede dem på marken.
Sic transit og så videre!

Ny bruger

Rasmus skrev:
Smart.... bare jeg havde plads til den i værkstedet... er det en du selv har eller hvor ved du det fra ?? (og velkommen til forum)

Jeg har selv to - den helt store model og den helt lille . Det er en klassisk værkstedsovn der har stået på utallige træbearbejdningsværksteder siden 1927 hvor den blev produceret første gang - primært med tanke på at designe en ovn der skulle kunne brænde alt der kunne brænde - herunder affald.

Der er 4 forskellige størelser der alle er CE godkendt under normerme:

EN 13240:2001
EN 13240 As:2004

http://www.hekla.dk/data/images/nlsgs05_5600_000.pdf

Da den bliver fyret fra toppen skal gulvpladen ikke være større end ovnen.

Tekniske Data nr.1 nr.2 nr.3 nr.4
Længde x bredde 100 x 60 cm 92 x 55 cm 75 x 45 cm 55 x 40 cm
Højde ben 30 cm 30 cm 30 cm 25 cm
Højde ovn uden ben 45 cm 40 cm 30 cm 25 cm
Total højde incl. Røgafg. 88 cm 83 cm 69,5 cm 59,5 cm
Fyråbning 25 cm 25 cm 17 cm 17 cm
Røgafgang indv. 150 mm 150 mm 120 mm 120 mm

Vådt brænsel bør kun brændes i ovne der er specielt beregnet til dette for at undgå skader fra løbesod og tæringer.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]