www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 21 aug 2026, 00:53

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej

Håber der er nogen af forums træ-leksika på to ben, der kan fortælle mig hvad
det er for en type træ. http://www.poda.dk/eShop/ProductDetails ... arentID=16 :?:

Det bliver så vidt jeg kan finde ud af, kaldt det samme over det meste af verden; "INSULTIMBER."
Træet er utroligt tungt, og hårdt, kommer tilsyneladende fra Australien, men at finde det rigtige navn :o

Har en del pæle stående af den slags, og nogen af dem der er knækket, så man kunne måske dreje lidt i det,
men det ville være rart at vide hvad det er for noget skidt inden man sætter stålet på.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Jeg har søgt lidt på sagen og fandt dette .

Økotræ på vej til Danmark

[Poda Hegn Danmark A/S - 08-07-2002 21:39:18 - ]

Købere af træ bliver stadig mere kritiske og beviste om de miljømæssige konsekvenser. Kritikken af blandt andet det offentliges forbrug af regnskovstræt til hegnspæle har ført til genopdagelse af europæisk ”økotræ” og andre bæredygtige sorter. De kan holde i op til 30 år.

I Danmark har vi adgang til eg, lærk og thuja, som alle er velegnede til hegnspæle. Levetiden overstiger sjældent 6 år for thuja/lærks vedkommende og 10 år for eg. I de senere år er der dog kommet et mere atraktivt alternativ på markedet i form af robinie også kaldet økotræ. Økotræ er den bedst dokumenterede træsort af europæisk oprindelse. Dette er beskrevet i en meget detaljeret rapport udgivet af den grønne fond. Økotræ har en dokumenteret holdbarhed i jord på over 30 år. Således overgår disse stolper enhver anden stolpe af europæisk oprindelse. Der er flere fordele ved økopæle: De har et positivt energi regnskab. Det vil sige, at når de engang anvendes som pejsebrænde, så afgiver de mere energi, end der er brugt i produktionen inkl. transport.

Ingen tungmetaller
”Disse pæle er blevet attraktive, fordi der er sket en udvikling af imprægneringsmidlerne. Man har efterhånden fjernet tungmetallerne og erstattet dem med mindre kritiske midler. Når pælene er rådnet, og de ikke længere er anvendelige til hegn, skal de bortskaffes på godkendte lossepladser. De må ikke afbrændes, hverken på bål eller i egen brændeovn, på grund af giftstofferne,” siger adm. direktør i Poda Hegn A/S Poul Dalgaard.
Man må således påregne en afgift for at slippe af med stolperne. Denne afgift må forventes at stige med årene. Dette gælder naturligvis ikke for økotræ.

Selvisolerende pæle til elhegn
I Danmark sælges i øjeblikket hovedsagelig to træsorter som pæle til elhegn. Det er insultimber og azobe. Insultimber kommer fra Australien. Insultimber er selvisolerende og har en holdbarhed i jord, der overgår alt. De første insultimberpæle, som blev sat i Danmark i 1976 står stadig. Insultimber er ikke regnskovstræ og kommer fra bæredygtig skovbrug i New South Wales.

Regnskoven spares
Azobe derimod har sin oprindelse i regnskoven i Cameroun. I Danmark har Stat, Amt og kommuner fået en del kritik over anvendelsen af azobe som bolværk og hegnspæle. Grundet den massive kritik omkring anvendelse af azobetræ har flere kommuner og forbrugere indstillet brug af denne træsort og er gået over til det mere miljøvenlige økotræ og insultimber. Både økotræ og insultimber kan afbrændes i brændeovnen efter endt anvendelse. Desuden er de stærkere end både eg og teak.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

moderator
Brugeravatar

Hej.

Tak Steffen, men det var træsorten jeg var ude efter. Hvad for et træ kommer "INSULTIMBER" fra?

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
steffen skrev:
Der er flere fordele ved økopæle: De har et positivt energi regnskab. Det vil sige, at når de engang anvendes som pejsebrænde, så afgiver de mere energi, end der er brugt i produktionen inkl. transport.

jeg kan ikke undgå at studse over det.. Måske har de en ekstrem stor brændeværdi, og være ganske godt, men det vil aldrig få et positivt energiregnskab. Dog bliver det ikke mindre interessant af den grund..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
phnpen :

det er ikke mig der har fundet på det skrevet , jeg har taget en kopi fra et sted på nettet.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Okay.. men alligevel.. hehe..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Slagelse
Robinia (Robinia Pseudoacacia) kendt i Amerika som Black Locust regnes også derovre at være det bedste til hegnspæla.Detsiges at en sådan pæl holder til midst tre pælehuller.

Der er dog en lille HOVSA. Barken er meget giftig - især for heste, så pælene skal afbarkes før de tages i brug. Ellers er træet ikke giftigt så vidt jeg ved.

Det er stærkere og stivere og mere smidigt end eg og holder længere i kontakt med havvand. Det bliver ret pænt efter nogen tid under lak og i lys, men er noget besværligt at arbejde med. Der er meget tit nogle interne spændinger i træet - selv om det ser lige ud på overfladen, så det kan binde og klemme rundsaven. Det er heller ikke altid nemt at høvle og der er ofte ormhuller inde midt i træet som ikke ses udefra.

Det er ligesom elm at dreje i, men lugter ikke slemt.

Jesper

Det er utroligt hvor meget man kan opnå med et venligt smil og et par Euro i hånden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Black Lotus bruges til limbs (bueben) på nogle af chek-mates fantastiske langbuer og recurvebuer. Nok ikke nogen der kender dem, men de laver smukke buer..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
hallo, det er såmænd ikke andet end robinie( pseudoacasia robinia) Podahegn hygger sig bare med at lave sit eget navn for det.
Det er iøvrigt næppe lovligt, jeg har tænkt på at melde dem til forbrugerstyrelsen.
Ellers kan vi vel alle finde på nye navne til træsorter.

moderator
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
hallo, det er såmænd ikke andet end robinie( pseudoacasia robinia) Podahegn hygger sig bare med at lave sit eget navn for det.
Det er iøvrigt næppe lovligt, jeg har tænkt på at melde dem til forbrugerstyrelsen.
Ellers kan vi vel alle finde på nye navne til træsorter.

Hej Stig

Robinie??? Er du sikker på det. Jeg har store tykke pæle til hjørnerne på mit hegn på marken, der af robinie. Men de små tynde pæle der bruges mellem de store pæle, er røde som mahogni. Jeg skal gerne lægge et billede på i morgen.

Det er de pæle de kalder "INSULTIMBER" der har den egenskab, at de ikke er strømførende. På pæle af robinie skal der bruges isolatorer ved elhegn, der skal der ikke på "INSULTIMBER." Navnet INSULTIMBER bruges mange andre steder i verden om den slags pæle. Det er tilsyneladende en træsort der dyrkes i Australien.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Stig
Det var da en mulighed, men hvis det er et internationalt anerkendt navn, så får du nok din hyr med at komme igennem.. Men som man siger.. go for it..

moderator
Brugeravatar

Det kan godt være jeg er tosset, :mrgreen: :evil: :twisted: men hvis man ser billedet på linket, er det for mig tydeligt at der ikke er tale om robinie http://www.poda.dk/eShop/ProductDetails ... arentID=16.
Men mindre jeg altså er blevet snydt med de pæle robinie jeg har sat i jorden. :x

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ved nærmere eftertanke.. Antag at det har et andet navn.. ikke nødvendigvis Robinie, men et mindre brugt navn.. Det kan sammenlignes med azobé, der bliver kaldt jerntræ. Dette bliver bare kaldt for noget alla isolerende tømmer eller noget i den stil.. Jeg tror ærlig talt ikke du kommer igennem med det.. Dog kan jeg sige så meget, at det heldigvis ikke er på IUCN's Red List of Threatended Species (Rødlisten over truede planter og dyr), der desværre gennem de seneste år både på dyre- og plantesiden har vokset sig længere og længere. Så er det i hvertfald under et andet navn.
Jeg har snakket lidt med Richard Østerballe (Givskud Zoo) Han siger, at det er FSC-certificerede træ ikke har noget som helst med bæredygtig skovhugst at gøre - desværre. De planter godtnok træer igen, men det er på lige rækker. Dog kan jeg se en point i, at træet bliver brugt fornuftigt i stedet for at skovene bare bliver brændt af, og hvis det er alternativet, så bør det sælges.. Dog burde det ikke være nødvendigt at fælde de træer overhovedet..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Undskyld!!!!
Jeg svarede på inlægget lige inden sengetid, og nu kan jeg se, at jeg svarede i øst på et spørgsmål, stillet i vest.
Øko-wood er Poda's nuttede navn for Robinia Pseudoacasia.
Insultimber er Poda's navn for en Eucalyptus. Jeg gik hårdt til dem for nogle år siden, for at få det rigtige navn oplyst, men uden held. Det vil kræve en retssag.
Det er for nemt at påstå at noget træ er FSC-certificeret, når man så ikke vil oplyse træets navn.
Jeg tror, jeg vil til at markedsføre en serie drejestål i gammeldags kulstofstål. Jeg kalder det bare SUPERSTEEL, og påstår at det er alt andet stål overlegent.
Kan I se, hvor vi ender?

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Helt sikkert !! Poda... hmmm jeg kender en der har købt en del af poda/har adagang til informationerne.. tror lige jeg spørger ham nå jeg render på ham næste gang.. Latinske navn på deres Insultimber...

Stig i øvrigt... Hvordan går det med fingeren ??

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det går bedre, men jeg har stadig ikke lyst til at få den basket af et stykke roterende træ, så drejebænken står stille.
Jeg har ellers et par ordrer på bedding, bla. en stak Tonfa til Kampkunst. dk.
Prøv at google tonfa+bredsgård på I feel lucky, så skal du se, hvor god man kan være, når andre beskriver een.
Der er sådan set ikke noget usandt i det, det er bare måden, det er sat op på.
Det giver lidt røde ører.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har lavet lidt reacearch, og spurgt en, der havde adgang til nogle andre sider end jeg (et australsk universitet).. Hun gav mig et dokument. Det omtaler Ironbark således:
"Narrowleaved Ironbark is the more highly preferred species. These are now mostly harvested
for use poles and electric fence posts and droppers (Insultimber) because of its nonconductivity
properties." Så vidt jeg kan forstå er Insultimer altså en definition på træ, der ikke er ledende. deriblandt Ironbark.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Okay Peter, Så blev jeg en hel del klogere. Insultimber er altså Eucalyptus Cembra.
Kan du så også komme med en god forklaring på, hvorfor Robinie pludselig skal hedde øko.wood?

moderator
Brugeravatar

Hej.

Ja, en omgang opreklameret fis fra PODA, vil jeg mene. :evil: :evil:

I øverigt er det noget billigere at købe Robiniepæle andre steder.

Jeg ved det er lokalt for mig, men de har altså bare ting og sager, og er til at snakke med: http://www.robinie.dk/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Stig, du skrev:
Citat:
bla. en stak Tonfa

Bruger man dem på samme måde som det amerikanske politi?

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den amerikanske ( og tyske) politistav er en direkte videreudvikling af den Okinavanske tonfa.
Tonfaen var oprindelig håndtag på en riskværn, indtil en eller anden fandt ud af at det egnede sig til at banke samuraier oven i hovedet med.
Jeg har været karateinstruktør i rigtig mange år, så det var oplagt for mig at begynde at lave kopier af nogle af de gamle okinawanske og japanske trævåben. Det har jeg haft ret god succes med, der er efterhånden mange kampkunstudøvere i både ind og udland, som bruger mine ting.

moderator
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Den amerikanske ( og tyske) politistav er en direkte videreudvikling af den Okinavanske tonfa.
Tonfaen var oprindelig håndtag på en riskværn, indtil en eller anden fandt ud af at det egnede sig til at banke samuraier oven i hovedet med.
Jeg har været karateinstruktør i rigtig mange år, så det var oplagt for mig at begynde at lave kopier af nogle af de gamle okinawanske og japanske trævåben. Det har jeg haft ret god succes med, der er efterhånden mange kampkunstudøvere i både ind og udland, som bruger mine ting.

Så har vi også en rigtig sensei iblandt os.
Har selv dyrket en del karate for mange år siden... min sensei dengang var afdøde Jørn Louring fra Randers Karateskole... 4 Dan nådede han. En fyr der også gik meget op i mange af de gamle våben og traditioner.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg kendte godt Jørn Louring, han var udbryder fra Kuokushinkai karate, som jeg trænede i næsten 20 år, før jeg skiftede til Isshinryu.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Fik du egentlig svar nok på det med økotræ, for mit gæt er noget med, at det er "bedre" for miljøet fordi man bruger færre pæle over tid..

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Eller bedre, fordi man ikke phenolimprægnerer det, så det skal destrueres på kommunekemi i Nyborg.
Jeg synes nu stadig, det er noget fup at lave sine egne navne for træsorter.

moderator
Brugeravatar

stig bredsgaard skrev:
Eller bedre, fordi man ikke phenolimprægnerer det, så det skal destrueres på kommunekemi i Nyborg.
Jeg synes nu stadig, det er noget fup at lave sine egne navne for træsorter.

FUP!!! Du har helt ret Stig. Desværre er det altså sådan at ØKO-bønderne, eller heste og fåreavlere
tager imod det med kyshånd. "Nej, hvor er det lækkert!

Ikke mere om PODA, efter min mening. :evil:

Karatesnakken tror jeg vi skal gemme til et andet tidspunkt og sted... det var ren nostalgi fra min side.
Desværre døde Jørn Louring af en tumor i hjernen for mange år siden.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

"Insultimber" ser - for mig - ud til at kunne være Australsk Eukalyptus,faktisk en art som stammer fra Vest Australia kaldet "Jarrah". Den kaldes også Australsk Mahogany, og blev, tilbage i kolonitiden, exporteret i meget store mængder til England, hvor det blev brugt til jernbanesveller. (jeg har selv været i skovene i Vest Australien, og har set disse enorme kæmpetrær).
Jarrah er nok noget af det mest uforgængelige man keder til når træet er i forbindelse med jord.

Jarrah kan vel dårligt være FSC certificeret, da det mig bekendt fældes direkte i de enorme skovområder der findes langs den West Australske kyst. Mig bekendt er det nærmest umuligt at få den til at gro uden at frøene har været udsat for "brand" (og det sørger naturen jo for i et godt omfang på de breddegrader)

der findes andre typer Eukalyptus som har røde farver, men vist nok ingen med så stor modstandsdygtighed som Jarrah. :?:

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg synes ikke farven ligner Jarrah. Der er over 700 arter af eukalyptus, så der er nok at vælge mellem.
Det siger lidt om, hvor forskelligt goderne er fordelt her i verden, at der i Australien ifølge en artikel jeg engang læste, er over 2000 træarter, som er egnede til drejning.
Her i landet er der vel ca. 16.
Ak Ja!

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Den FSC-certificering skal man vidst heller ikke lægge mere i end som så.. Når de genplanter træerne, så er det jo på snorlige linier, og det er bestemt ikke noget der er bæredygtigt for hverken det resterende planteliv og bestemt heller ikke dyrelivet for den sags skyld.. Jeg har snakket lidt med Richard Østerballe, der fortalte om en undersøgelse der var lavet vedr. certificeret træ. Under 10 % af det træ der var certificeret var rent faktisk genplantet på en ordentlig måde.. Dermed ikke sagt, at det ikke kan betale sig, at gå efter certificeret træ - tværtimod, men jeg vil bare frem med, at det i realiteten ikke er nok, at træet er certificeret.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Peter, du som pennedrejer er virkelig nødt til at tænke i bæredygtig hugst og certificering.
Rigtig mange af de spændende og eksotiske arter I bruger er truede af overhugst.
Der er en god artikel om emnet i det sidste nummer af American Woodturner, som alle pennedrejere burde læse. Rasmus har lånt det af mig, prøv om du kan låne det af ham. Jeg har ikke noget mod at det cirkulerer, bare det ender hos mig igen, American Woodturner er jeg lidt øm over, Woodturning magazine giver jeg væk når jeg har læst det.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 43 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]