www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 14 aug 2026, 09:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ] 
Forfatter besked
Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtfyn
Jeg har arbejdet rigtig meget inden for spåntagende bearbejdning i metal, især drejning og fræsning. Og jeg kender ganske udmærket til risikoerne med roterende emner og værktøjer.
Men når jeg står og drejer i træ har jeg MEGET stor respekt for at komme til at skære mig på drejejernene, da de jo er drøn skarpe og meget tæt på ens fingre.
Hvis jeg skal tage en spån jeg ikke er sikker på (som nybegynder er det ofte :oops: ), så holder jeg så godt fast i drejejernet at jeg bliver helt træt i mine underarme.
Og der er ingen tvivl om, at hvis jernet hukker i på det tidspunkt så vil klodsen ryge af h....... til, eller min lille JET vil gi op.
Men nu har jeg set en del børn på youtube der står og drejer, og de har jo ikke mulighed for at holde så kraftigt fast i værktøjet.
Også tænker jeg på, om den MEGET store respekt jeg har for og komme til at skære mig i poten mon er lidt overdrevet.. :?:
Og om jeg måske gør mig selv en bjørne-tjenste ved at holde så drejejernet så fastlåst på anlægget.. :?:

Brian V. Hansen
Det er bedre at sidde på kroen og tænke på kirken,
end at sidde i kirken og tænke på kroen…

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Brian, det er lidt svært at sige eksakt hvor godt man skal holde fast i jernene.

Man skal naturligvis holde godt nok fast, men jeg har nu aldrig skåret mig på et drejejern,
med mindre jeg har stået og fumlet med det.

Som med alt muligt andet, er det sådan at hvis man er nervøs og bange, er der god mulighed for
at komme til skade. MAN SKAL HAVE RESPEKT.

Det lyder nok lidt underligt, men hold godt fast og slap af.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Det er sjovt nok, for dem jeg har spurgt har heller ikke skåret sig. :)
Og jeg er heller ikke decideret nervøs eller bange når jeg står og drejer, da en trædrejebænk på mange måder virker harmløs i forhold til en metaldrejebænk.
Men lige præcis drejejernene har jeg respekt for da jeg flere gange har skåret mig på et stemmejern, og jeg kan forstille mig at hvis uheldet er ude, kan der komme temmelig go’ kraft på sådan et drejejern hvis det smutter eller hukker i…

Brian V. Hansen

moderator
Brugeravatar

Brian, jeg tror du skal være mere nervøs for flyvende træstykker end for at skøre fingrene alvorligt.

Synes du skal prøve at mødes med nogle af de drejere der bor i nærheden af dig, så de kan give dig lidt råd og vejledning.

Jeg har da selv oplevet at et jern er hugget i en skål (selvfølgelig når den næsten er færdig), men aldrig oplevet at jernet er kommet helt ud af kontrol.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Brian, er du jager? vis ja, så hold på dine drej jern som om det var en hagle bose, bestemt men afslappet, når du skuder efter en fugle skal du ha sving i kroppen (ellers rammer du ingen ting, ;) ) det skal du også når du drejer, chancen for at du skære dig på drejjernet når du drejer er "minimal" og kan hurtig lappes sammen, men støv og flyvende skål kan i værst tilfælde tag livet af dig :twisted:

moderator
Brugeravatar

Den var god Joe.

Jeg går selv på jagt... hold fast, brug kroppen, men slap af.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ude på landet på Fyn i nærheden af Ørbæk
Hej Brian.
Tak for sidst. Det har været fint at se dine fremskridt og de ting, som du har præsenteret her.

Jeg har aldrig skåret mig på jernene.
Derimod har mine jumbobakker, da jeg var ved at slibe med sandpapir, givet slag, så blodet flød.

Venlig hilsen Jens

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej alle.
Jeg har nu heller aldrig skåret mig på mine jern - men jeg har af og til fået et hak af emnet eller kløerne i patronen.
Med respekt og ærbødighed overfor det man står og roder med, kommer man langt.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jeg er godt nok ikke jæger men har da skudt en del lerduer, så jeg tror godt at jeg kan følge jer.
Jeg vil prøve at slappe lidt mere af i kroppen, næste gang jeg skal tage en spån som jeg ikke er så sikker på. Og når jeg læser at ingen af jer rigtig har skåret jer på drejejernet, vil det også gøre at jeg kan slappe mere af :)
Det kan godt være at når jeg engang skal til at dreje skåle, at fokus skal være rettet imod flyvende objekter. Træ splintres jo nemmere end jern og muligheden for at spænde tingene fast, som på en metaldrejebænk er heller ikke den samme.
Min lille JET har endnu ikke givet mig et hak i poten :)
Men der har været mange blå negle samt større og mindre skrammer der skulle lappes sammen igennem årene, da jeg er udlært maskinarbejder og er opvokset på et smedeværksted har jeg arbejdet med metal maskiner siden jeg var en helt lille purk. Så erfaring har efterhånden lært mig at undgå og slå nallerne på spændepatronen og andet opspændingsværktøj...

Brian V. Hansen

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Tørring
Prøv at se lidt på denne side, http://www.lignars.dk/Traedrejning/drejeteknik.htm
der vises lidt om det at holde på drejejern. Ellers tag et kursus hos Per Sepstrup.: kreativt trædrejning. Det er pengene værd. Jeg var der i oktober, og det var spændende, både at dreje, men også socialt.
MVH
Svend Aage

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Hvis du er nervøs for "hug" kan du til at begynde med prøve at slække lidt på kileremmen, så stopper emnet før det hele går i kredløb i værkstedet.
Hilsen Birger

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Så længe du holder holder jernene skarper burde du ikke have problemer med at den hugger i. Derimod er du måske nervøs og måske for ivrig efter at spånerne skal flyve af træet og søger måske stadig efter den ultimative vinkel der kan skære tilfredsstillende.
Afhængigt af hvor aggrasivt du tager spåner vil jeg mene at du skal holde bedre fast jo mere aggresiv du er. Det afhænger også lidt af hvilket jern du bruger, men det er ikke alt afgørende.
Som udgangspunkt er det anlæget der skal tage imod belastningen og du skal kontrolerer sidevers, mens du holder stabilt i håndtaget (som geværet) Jeg vil mene det er aggressiviteten (eller skal vi kalde det spånstørrelsen) der er afgørende. Du skal også overveje meget, om du er ude i noget "vovet" hvor du ved at du risikere at den kan hugge i.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Ofte - i starten - er det også - Øje - Hånd - Emne - koordinering og koncentration der er afgørende for at den hugger i...... ;)

Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Svend Aage.
Jeg har kigget en del på ”Jespers sider om trædrejening”, det er en rigtig god hjemmeside.
Jeg tror egentligt det var via den side, at jeg fandt frem til forummet her :)
Det ender nok også med at jeg bliver nød til at tage et drejekursus, men man vil jo så gerne kunne selv :oops: ;)

Brian V. Hansen

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Jeg prøver at holde mine jern skarpe, men jeg har på fornemmelsen at det også godt kunne være min tålmodighed den er gal med.
Jeg er jo metalmand og har for vane at fjerne det overskydende materiale i en fart, især stikstålet syntes jeg er rigtig godt og hurtig til at skrubbe ind til formen på mange af de ting jeg langsdrejer.
Måske det er noget jeg har taget med mig fra metalverden…
Som nybegynder syntes jeg meget ofte, at jeg er ude i noget der er vovet :shock: .
Men nu har jeg prøvet at dreje lidt mere ”afslappet”, og jeg tror faktisk at jeg har gjort mig selv en bjørnetjeneste med at holde drejejernene så fastlåst på anlægget.
Nu når jeg prøver at slække lidt på grebet om værktøjet og lader jernet hukke i, så tager det en lille spån i en ruf også danser det en smule hen af emnet.
Hvorimod når jeg holder drejejernet meget fastlåst og prøver at lade det hukke i så tager det en ordentlig ”morfar-spån” i et huk og det er lige før at emnet bliver trukket ud af patronen, og ofte begynder emnet at slå :evil:. Så jeg tror kun at jeg skal holde drejejernene så fastlåst når jeg drejer helt tæt på patronen :idea:.

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej Brian.
Nu skal jeg jo ikke spille "klogeåge", men da jeg begyndte at dreje i træ for 5-6 år siden havde jeg også store problemer med at jernene huggede i, jeg var i tvivl om, om det var det rigtige jern jeg brugte osv osv. Jeg ville også gerne ind til kernen hurtigt, for at få det frem af træet jeg havde tænkt på. Det var som regel det der med det hurtige der gik galt.
Så begyndte jeg at øve mig i at bruge de forskellige jern, og bruge dem i forskellige vinkler, tage meget tynde og fine spåner mm mm. Al den øvelse og prøven sig frem gjorde jeg i det yderste af det stykke træ, som siden skulle blive til et eller andet når træet havde fået den tykkelse der skulle til.
Så kunne træet bruges så at sige to gange. Det yderste lag var til øvelse, og resten til gavn og glæde.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Bent.

Det er sjov for det er nemlig lige præcis det der forgår inde i mit hoved når jeg står ved bænken, at få det frem af det stykke træ jeg ønsker, og helst hurtigt.!
(prøver b.la. jævntligt at forbedre min tid på at dreje snurretoppe). :roll: :lol:
Og jeg er meget i tvivl om hvilket jern jeg skal bruge til hvad osv. Men men men..! Øvelse gør mester & måske et lille kursus.. :)

Brian V. Hansen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Det er ret morsomt at læse denne tråd omkring brug af jern, slibning, hug i osv, og jeg kom til at grine lidt af mig selv, netop på baggrund af hvad Brian skriver omkring det at være "metaluddannet". jeg har drejet i træ i mange år, men er selv metaluddannet, og det var sådan set først her for nyligt - da der ver det lille træf hos joe-P at det faktisk gik op for mig at måden(erne) at bruge/slibe jern på nærmest er uendelige.

Utålmodigheden er vel pr. diffinition indbygget i de fleste, men nu da jeg har haft lidt tid til at "lege" med alle de metoder som blev diskuteret hos Joe-P - og ikke mindst vist af Stig måjeg nok konstatere at det er sjovere at dreje på mange af de måder som jo findes, selvom man utrologt let falder tilbage i gamle vaner.

bare en lille søndagskommentar :) :)

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

hej brian.
Et kursus er en rigtig god måde at bruge sine penge på. Vores Rasmus og Per Froholt afholder kursus ved jeg, og så udgiver de en bog: Lærebog i trædrejning. Der er der beskrevet hvilke jern man bruger til de forskellige opgaver. Så har du også lidt til ønskesedlen næste gang du bliver lidt ældre ;)
Noget andet, som tilmed også er meget hyggeligt, er husflidsskoler. Jeg kan se at du bor på midtfyn. Det er næsten sikkert at du kan finde en husflidsskole med trædrejning i nærheden af hvor du bor.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Tørring
Tålmodighed er et svært emne. Forleden ville jeg lave en top til magneterne på Fruens opslagstavle. Magneterne har en størrelse som en 5 krone, og træet skulle dække hele magneten så kanten ikke kunne ses. Jeg blev næsten færdig da fruen kom og mindede mig om at vi skulle i byen inden så længe. Så skulle det pludselig gå stærkt, og hvad sker så??
Der er stadig ingen top på magneterne.
Svend Aage

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Brian, jeg ha en forslag :oops: , Rasmus er helt sikkert ved at skulle rå drej en hel del skål, jeg ville anbefale at du tager en snag med ham om du kunne bruge nogen tid ved hans bænk og bar "grov drej" igen og igen og en gang til, vis han har lavet den udvendig side først så formen er der, kunne du lave den indv. Det enest der hjælper er rigtige mange gentagelser , øvelser gøre mester :D :D

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

http://www.youtube.com/watch?v=kcPXEMMT-xo

Til ære for B V Hansen prøver jeg lige en tur på drejebænken med én hånd. Hvis jeg havde haft venstre hånd på havde den kun været der for at hjælpe med at styre. Det skulle gerne vise at det ikke er nødvendigt at holde så godt ved, at man får krampe i fingre og arme - huske at jernet skal være ultraskarpt. - God fornøjelse. ;)

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Anders.
Jeg ved ikke rigtigt om jeg skal græde eller grine :shock: :( :cry: :oops: :? :) :lol: 8-) ;)
Det var mange smilies men mindre kan ikke gøre det. JEG MÅ BØJE MIG I STØVET FOR DIG, FOR POKKER DU ER SKRAB..! 8-) 8-) 8-)
Og en ting er sikkert jeg har rigtig mange timer ved til gode ved bænken, inden jeg bare tør tænke tanken at klø mig i n……. eller på næsen i mens jernet er i indgreb. :lol:

Det er en super video og den giver mig en god forståelse for hvor ”nemt” man opnår et bedre resultat, hvis teknikken er den rigtige frem for at prøve at tvinge sig vej igennem træet.
Men med min ringe erfaring, syntes jeg nogle gange at min logik spiller mig et pus ved drejebænken.
F.eks. et af de første drejejern jeg købte var en oval mejsel, og jeg syntes den var både svær og nærmest drabelig at bruge.
Så besøgte jeg Jens og han viste mig nogle teknikker med mejselen, og lige pludselig er mejselen et af de bedste og mest sikre drejejern jeg kan bruge.
Jeg må simpelthen bare øve, øve, øve, øve, øve & øve mig, men hva’ pokker det er jo heller ikke det værste man kan foretage sig ;o)

For i øvrigt, hvis man har 2 drejebænke, er det så denne teknik man kalder ”kopi-drejning” :lol:

Brian V. Hansen

moderator
Brugeravatar

Og så I at Anders var lige ved at sende jernet ind i patronen? :twisted: :twisted: :twisted: og så havde jernet ikke været særligt skarpt mere.

Den slags er meget ilustrativt, men det er ikke den sikreste måde at dreje på, og ikke en metode der kan anbefales til udhulning.

Når jeg grovdrejer har jeg rimeligt godt fat i jernet, men jeg er også temmelig brutal under den proces, fordi der bare skal fjernes noget træ i en fart.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg vil nu heller ikke anbefale det som en fast teknik ;) :lol: :lol: - Just to Prove a point ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Det er som med alt andet ved bænken en teknik - det er et push Cut hvor jeg lader bagsiden af æggen "hvile" på emnet og derved bestemme tykkelsen på spånene ved at skiftevinklen sidevers - Teknik - øve - teknik øve :lol: :lol:

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Kaj Petersen skrev:
Og så I at Anders var lige ved at sende jernet ind i patronen? :twisted: :twisted: :twisted: og så havde jernet ikke været særligt skarpt mere.

- den er da langt fra patronen - det kunne være meget tættere :lol: :lol: :lol:

Bjerg af spåner
Brugeravatar

I går eftermiddags da jeg var vej ind med et mindre bjerg af brænde på trillebøgeren gled jeg selvfølgelig på røven i det glatte føre, og lige i et splitsekund havde jeg mere travle med ikke at tippe trillebørgen end at tænke på mig selv. :roll: Så efter en hel masse mærkelige hurtige og nærmest unaturlige bevægelser for en menneskekrop, endte det med at trillebørgen blev stående og jeg næsten lå inden under den med ondt i min venstre pote. Og efter en time også en hævet tommelfinger.:evil:
Men drejes skal der jo..! ;) Og det siger sig selv at jeg ikke kan holde særligt hårdt fat om drejejernene med en hævet tommelfinger, men efter lidt tid og tilvænning med at holde fast uden tommelfinger går det faktisk overraskende godt :).
Nu er jeg ligesom tvunget til at finde ud af hvordan fasen skal ligge, for hvis den ligger forkert er jeg nød til at ligge kræfter i også gør det av i tommelfingeren..!
Så der er åbenbart ikke noget der er skidt, uden at det også er godt, ellers er jeg er åbenbart en af dem der skal have med pisken før jeg kan forstå tingene… :idea:

Brian V. Hansen

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Hold kæft hvor er det grineren :lol: :lol: :lol: :lol:
Held i uheld må man sige :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
der er ikke meget der er så skidt at det ikke er godt for noget.
god kamp

Mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 30 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]