www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 07 aug 2026, 08:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
håbløs træ krammer

Geografisk sted: Skellingsted, Vestsjælland
Jeg købte min MC 900 i efteråret - lidt af et impulskøb hos AJ Engros, som var ved at udfase den lille model.
Jeg er meget glad for maskinen, men en ting mangler jeg, nemlig muligheden for at kunne køre baglæns.

Er der nogen her på listen, som har haft held til at ombygge den eksisterende motor så den kan skifte retning, eller nogen, der har erstattet motoren med en 3-faset + en omskifter (sådan en har jeg allerede fra min gamle, hjemmestrikkede bænk)?

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød
Hej, Erling
Da jeg skilte mig af med min MC900 (Michael købte den ) havde jeg erstattet den medfødte motor med en trefaset og en frekvensomformer. Mine planer var da også at sætte en omskifter til to motorfaser mellem frekvensomformeren og motoren,men det blev ved tanken da MC900 blev overhalet af en Promat fra et dødsbo på Langeland.
Motoren på MC900 kan ikke umiddelbart erstattes af en standardmotor eftersom hele hastighedsreguleringen med de variable kileremsskiver kører på den ekstra lange motoraksel med not, og da det er en enfaset kondensatormotor kan man heller ikke vende omdrejningsretningen.
Du må altså 1) Anskaffe en 3-fasemotor for at kunne køre "baglæns"
2) Anskaffe en frekvensomformer for at kunne ændre hastigheden
Jeg kan sige at det var en ren fornøjelse at køre med MC900´eren efter en sådan ombygning.
Hilsen Birger

håbløs træ krammer

turnersyndrom skrev:
Du må altså 1) Anskaffe en 3-fasemotor for at kunne køre "baglæns"

Hvor fandt du en motor, og hvilke mål på den gik du efter?
Skulle du lave nyt understel til motoren, eller er det et standardmål?

turnersyndrom skrev:
2) Anskaffe en frekvensomformer for at kunne ændre hastigheden

Der ryger de første 1500 kr.

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Erling.
Motoren var en standard 0.75kW eller "1 hestes" motor. Den blev monteret på dokken med kraftige vinkelbeslag, såkaldte sømbeslag.
Der skulle bores et par ekstra huller , men det gik fint nok.
Frekvensomformeren var af ældre type, købt ligesom motoren hos en nedlagt maskinvirksomhed. Virker perfekt, men fylder 3 gange så meget som en moderne.
Måske kan du få lov at se mekanikken hos Mikal Juul i Albertslund ???
Han fik vist lov til at købe motor og frekvensomformer som julegave af konen.
Ellers må du bare kontakte mig når du har fået stumperne fra den Blå Avis, Gul eller gratis, Papkassen.dk, eller et af de andre go´e steder.
Hilsen Birger

håbløs træ krammer

http://www.lscontrol.dk/info1.html fandt jeg en forklaring omkring omløbsretning, som jeg har klippet lidt fra her:
---
1-fasede motorer med kondensator og kondensatorvikling fremstillet specielt til regulering. Der er 2 viklinger i motoren. En driftvikling / arbejdsvikling (main) og en startvikling (aux)...
Kondensatoren på startviklingen er koblet til reguleret nul...
For at ændre omløbsretningen på en 1-faset motor vendes startviklingen (den med kondensatoren i serie). Dette kræver at alle viklingerne er ført ud i klemmekassen. Hvis de ikke er det, kan man ikke vende retningen.
---
Motoren på MC 900 har ingen klemmekasse, men det kunne den vel få. Et eller andet sted skal omskifteren jo alligevel sættes fast.
Altså: Hvis jeg kan finde de to ender af startviklingen (den ene sidder allerede på kondensatoren, den anden er skjult inde i motoren, men er formodentlig loddet til fødeledningen), skulle jeg ved at ombytte dem kunne få motoren til at starte baglæns, hvilket er det jeg ønsker.

Det store spørgsmål er jo naturligvis, om det er en motor af den type, eller om der er en helt anden type motor med 1 fase og kondensator. Det er den der med "fremstillet specielt til regulering" der spøger.

PS
Undskyld henvisningen og citatet i foregående indlæg, jeg har fået læst på lektien nu.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg tror at jeg her en frekvensomformer liggende der kan bruges. Jeg kigger efter.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

Bjerg af spåner
Brugeravatar

Hej Erling
Før jeg fik bygget værksted stod min MC900 på vores overdækkede terrasse ( KOLDT ).
Dengang eksperimenterede jeg også med baglænsløb og langsomme omdrejninger.
Efter at have fået afkalket et par hjerneceller husker jeg, at jeg dengang gjorde følgende:
1) Pillede skjoldet af motorens bagside
2) Hev ventilatorvingen af og erstattede den med en remskive med flere diametre.
3) Satte en gammel trefasemotor bagpå bænken v.hj.a. lister, vinkler og krydsfiner
Så kunne jeg køre langsommere ved at flytte på remmen og vende retningen via kablet.
Storm P. ville have været misundelig.
Nu har jeg søgt og fundet denne gamle motor, som du måske kunne være interesseret i?
Den er ikke så kraftig, men OK til drejning af mindre diametre,- og så er den antik!
På mærkaten står: THRIGE ODENSE DANMARK
3-faset asynkronmotor type HLV2
220/380V
0,25HK. 0,19kW 1400 omdr.
Lad mig vide om det har interesse, så finder vi ud af noget.
Hilsen Birger

håbløs træ krammer

Anders Bremer Petersen:
Kan en frekvensomformer andet end at regulere hastigheden?
Jeg har fulgt rådet i en anden tråd om at smøre grundigt, og er rigtigt glad for multigearet. Den relativt svage motor gør, at det er en god ide at geare ned inden man stopper, men det er det jo i det hele taget.

håbløs træ krammer

turnersyndrom:
Jeg havde en gammel bænk stående i mit uopvarmede værksted. Spindlen er 10" høj, og jeg har både drejet store skåle, rokkehjul og kniplepinde i massevis.
Der er to ting, som jeg er faldet for med min MC 900. Den ene er, at den står i en forholdsvis opvarmet kælder, og derfor er tilgængelig hele året, den anden, at den er billig at købe stumper til.
Jeg vil ikke ud i at lave en masse om på den. Kan motoren ikke komme til at køre baglæns bliver løsningen, at jeg sætter den gamle spindel op på en plade med motor, polvender og trekæbet spændepatron, og så flytter patronen fra MC900 over i den, når der skal slibes. Aflange emner, der skal støttes med pinol, må så slibes færdig i en og samme retning.
Så tak for tilbudet, men det er nok i en lidt anden retning, jeg gerne vil gå med selve motoren på bænken.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
ErlingSj skrev:
Anders Bremer Petersen:
Kan en frekvensomformer andet end at regulere hastigheden?
Jeg har fulgt rådet i en anden tråd om at smøre grundigt, og er rigtigt glad for multigearet. Den relativt svage motor gør, at det er en god ide at geare ned inden man stopper, men det er det jo i det hele taget.

Uden at vide en dyt om EL vil jeg mene (afhænigt af motor) at den også kan rotere baglæns.

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

håbløs træ krammer

En frekvensomformer til en enfaset moter kan jo ikke sådan vende om på magnetfeltet i startspolen, og det er det, der skal til for at køre baglæns, som jeg har forstået det.

håbløs træ krammer

Jeg har løst problemet med at vende retningen på en 230V motor for under 200 kr.

Jeg har lavet en .pdf fil som viser fremgangsmåden. Billederne er skrumpet en del for at komme under 2MB grænsen her på forummet.

Nu mangler jeg bare at prøve at arbejde med det - det kan jo være, at det hele skruer sig af, når den bakker.

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Højer
Hej Erling!
Begynd ikke at køre baglæns før du har fået sikret din planskive og centrerpatron med en pinolskrue!
Det er masser af energi i sådan noget løbsk metal, det kan nemt koste helbredet!
v.h.
Børge L

håbløs træ krammer

Børge L skrev:
Hej Erling!
Begynd ikke at køre baglæns før du har fået sikret din planskive og centrerpatron med en pinolskrue!
Det er masser af energi i sådan noget løbsk metal, det kan nemt koste helbredet!
v.h.
Børge L

Den er jeg helt med på, men jeg har nu tænkt på at lave en antræksbolt i stedet (en bolt gennem akslen). I bunden af centrerpatronen er der ca 4 mm fra kanten af gevindet op til bunden, hvor kæberne kører. Gevindet i sig selv er 1.25 mm bredt - det burde række. Evt. laver jeg hullet lidt større så der bliver en bredere kant at holde fast i. Hullet i akslen er 10 mm.
Hvad planskiven angår bruger jeg den kun til at skrue en klods fast for drejning af ydersiden. Indersiden drejes i centrerpatronen, og på det tidspunkt kan jeg jo så passende tage slibningen af ydersiden med.
Den sidste pudsning af bunden sker også i en centrerpatron - en med store alu-kæber - men altså også med plads til en antræksbolt.
Nu er problemet størst under start, og med multigear skal jeg bare sørge for ikke at starte med fuldt drøn på, så er risikoen ikke helt så stor.
Iøvrigt har jeg da af og til grebet en skål der forsøgte at flygte fra min gamle bænk. Sker det under opstarten, er der ikke rigtigt kommer inerti i skålen, og så er det ikke så svært. Jeg har aldrig stået med en skål, der stod af i fuld fart, men kan sagtens forestille mig hvordan det ville gå.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Det var da noget af en flot dokumentation, Erling :ugeek:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]