www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 31 jul 2026, 18:38

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense Fyn
Flytter lige den her ud af Indkøb af jern tråden........

Jesper jeg har fundet frem til at PowerMatic ikke sælges i europa. herovre hedder de Jet istedet men er samme firma som jeg kan se det...

Jeg er nok faldet ret meget for den 3520 ud fra alle de skriv der er om den på nettet samt nogen af de videoer jeg har set af hvor meget den kan klare.......

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Bjerg af spåner

Geografisk sted: København N
den jet bænk kan du rolig købe :) jeg har drejet en hel del på den, jeg har set den til en god pris i tyskland

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

se det lyder meget meget spændende !! hvor har du haft mulighed for at dreje på den ?? og hvor i tyskland havde du set den til en god pris ??

jeg har længe overvejet det men jeg er ikke meget for at bruge så mange penge uden at kunne komme til at prøve den først ...

Træ, special værktøj, opgaver, alt inden for trædrejning. - http://www.woodturning.dk - tlf 29486637

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Nå lad mig høre hvad i har prøvet at bænke hvad i syntes om dem, hvis i skulle vælge en ny bænk hvad ville i så gå efter ??

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Jeps, jeg melder mig :D

Ny Promat, med 30 cm. spindelhøjde. Fin maskine, der opføre sig pænt med
selv store emner spændt op... :o
Justeret i højden med to store stykker tømmer, der er boltet i gulvet,
og bænken er boltet fast oveni. :idea:
Eneste problem jeg har haft med den, var at Promat havde glemt at gøre remskiverne rene
for skære/kølevæske fra drejningen af skiverne... noget fedtet stads der fik remmen til at skride, så det krævede noget rengøring.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Fangel, Odense S
Jeg har prøvet en VivaMac, som jeg er faldet for.. det er en kanonlækker bænk, der heller ikke er bage af sig for at kaste sig ud i større opgaver.. derudover har jeg prøvet en promat vario, som jeg desværre ikke har råd til, så det bliver til en WivaMac i stedet.. Jeg tror ikke jeg fortryder det, men jeg ville hellere have en Variobænk.. du kan prøve Jet hos Per Froholdt vil jeg gætte på.. WivaMac kan du få hos Leif Andersen.. Han har i øvrigt også en Axminster, men det skulle ikke være noget særligt (ligner vores kinesere på en prik).. så har han et tredje mærke.. det skulle også være en udmærket bænk, men jeg har ikke prøvet den.. Det kan du måske få lov til..

Så er der jo selvfølgelig gode gamle danske Ramatør.. Sådan en bænk går man vidst aldrig galt med - ligesom Promat..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Glemte at sige til dig Kaj. Har du overvejet konsekvenserne af at du bolter din drejebænk fast i gulvet? Jeg ved ikke hvor meget man skal tro på Forholdt, men det første han sagde til mig var: "Bolt aldrig din drejebænk fast i gulvet!" Grunden har jeg glemt, men jeg tror det var noget med lejet der ikke kunne holde til det i længden.. når den står og vipper fra side til side er der en grund til det - man kører for hurtigt eller langsomt, eller klodsen er ikke rund.. en anden mulighed er at vangerne kan tage skade..

Alt er pænt på en eller anden måde - det er bare lige med at finde vinklen og afstanden ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Den udtalelse fra per skal man nok tage med forbehold... jeg vil sige bolt den fast.. den vil stadig vibrere når man spænder noget skævt op med for stor hastighed MEN man slipper for faren ved at den kan danse hen af gulvet hvis den kommer i svingninger!! den kan vælte ogkaste med ting.. Så jeg siger bolt den fast. Desuden er der ikke noget værre for et leje at det bliver kastet rundt modsat huset når det hele er i svingninger...

Jeg har ikke boltet min egen fast endnu, men det bliver den helt sikkert når jeg får flyttet rundt derude i det lille skur...

Bjerg af spåner

jeg har set den her
http://www.holzundlicht.de/index.php?ca ... c5b60ee54d
den jet bænk, er den jeg drejer på er en jeg har lånt mig til i Rødovre hos en god "gammel" ven :lol: jeg er sikker på at du kan få en tur hvis du kommer forbi ;)

moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sdr. Onsild - Hobro
Hej

Det er meget muligt at lejet holder kortere tid.

Hemmeligheden er at de fire ben skal stå 100% i vatter, i forhold til hinanden. Hvis ikke de fire ben er 100% niveleret i forhold til hinanden ryger centreringen over tid.

Har du en bænk der står og banker skævt, og uden at være spændt fast, bliver vangerne udsat for nogle temmelig
store laster og vibrationer, og på et tidspunkt kan man få problemer med hensyn til centrering af maskinen.

Grunden til at jeg bruger kraftigt træ/tømmer, er at det er med til at eliminere nogle af vibrationerne og få min bænk op i den rette højde. At fastbolte jern mod et betongulv heller ikke er optimalt.

Så vidt jeg lige kan se, er Promaten udstyret med temmelig gode lejer, og alt andet lige vil jeg hellere skifte et
par lejer, end have en bænk der render rundt efter mig i hele værkstedet.

Jeg ved naturligvis ikke hvor store stykker træ i spænder op i bænken, men jeg kan nemt finde på at presse den
til absolut yderste dimension. Det vil sige, noget med 60 i diamter, og omkrin 25-30 i højden.

Bjerg af spåner

her er den billiger :)
http://www.austria-holz.de/index.php?op ... &Itemid=27
;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Er det ikke "kun" i nabolaget af ca. 5000 billigere end i DK? Der skulle lægges moms til prisen i ovenstående link.
Kender jeg Rasmus vel, så er han god til at presse en DK leverandør. Så er der vel ikke ikke mere end et par tusind at spare.
Ja, jeg spø'r bare. :lol:

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
[quote="Kaj Petersen"]

Så vidt jeg lige kan se, er Promaten udstyret med temmelig gode lejer, og alt andet lige vil jeg hellere skifte et
par lejer, end have en bænk der render rundt efter mig i hele værkstedet.

Nu har jeg drejet på min store Promat i 8 år. Jeg drejer både stort og ude af balance og er i det hele taget ikke flink ved den. Bl.a. er det ,som den vist eneste nogen sinde, lykkedes mig at tage livet af variomatgearet. Holger fortalte, at fabrikanten oplyste, at de gearkasser havde trukket 50 meter lange transportbånd i 15 år uden problemer, men en V-gouge med keltisk slibning aflivede den i løbet af få år.
Bænken har kørt rigtig mange timer i alt og har fra starten været boltet fast i betongulvet.
Der har til dato aldrig været noget vrøvl med lejerne.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: 4760 Vordingborg - Ore.
Jeg har i tankerne at skifte min drejebænk ud,ikke lige nu
jeg har set at trædrejerbutikken har en til en portørløn, MC 900 med støbejerns understel
er der nogen som har kendskab til den , jeg mener at spindelhuset kan drejes.

hjemmeside http://u528439.mono.net/

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Hej Steffen.
Jeg har haft en MC900 af fabrikatet Güde i godt 5 år. Jeg drejer vel i gennemsnit 1-2 timer om dagen ( nogle dage slet ikke og andre dage rigtigt meget :D ) Det eneste jeg har skiftet på den i tidens løb er lejet i pinolen, remmen et par gange og motorlejer en enkelt gang. Så har jeg kørt motoren varm en gang, og det kostede en ny kondensator. Summa summarum ca. 500,- og lidt indsigt i hvordan fyren ser ud inden i.
Jeg har for nylig købt smedejerns understel til den, og det har hjulpet gevaldigt på stabiliteten.
Motorblokken kan svinges ud i 45 og 90 grader. Den har "milliongear" ligesom den bænk du har nu.
Jeg er godt tilfreds med den, men jeg kan læse at der er flere her på forum der er ved skifte bænk, så der skulle vel snart dukke en brugt maskine op i købes/sælges tråden til billige penge ;)

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det jeg er utilfreds med er at bjælken er i bukket pladejern, jeg vil gerne have en i støbejern.
da jeg lavede en olielampe og skulle bore hullet, var centrummet flyttet 3 mm
det vil sige at boret brændte fast .

Du har ikke de nødvendige tilladelser til at se vedhæftede filer i dette indlæg.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

steffen skrev:
Det jeg er utilfreds med er at bjælken er i bukket pladejern, jeg vil gerne have en i støbejern.
da jeg lavede en olielampe og skulle bore hullet, var centrummet flyttet 3 mm
det vil sige at boret brændte fast .

Hej Steffen.
Vangerne på mc900 er i støbejern.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Mht. ustabilitet i stellet med vibrationer til følge, er et gammelt trick at skrue plader på stellet, fuge alle samlinger med silicone og så fylde "kassen" op med sand.
Det giver en meget "død" bænk at dreje på, og koster ikke det store.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Ja, det er dødvægt det drejer sig om. Min mc900 blev ca 55 kg. tungere med de nye ben. God ide med "sandkassen".

håbløs træ krammer
Brugeravatar

mc 900 er et nummer mindre end MC 1100 som Rasmus, jeg selv og et par andre herinde har. Jeg vil sige det sådan.. Da motordokken kan flyttes, og der er for meget luft mellem vangerne er den ikke særlig præcis. miliongearet (titrinsgear) er ganske rart, og det virker fint hvis man smører sin maskine med jævne mellemrum..
Den har nu kostet mig en hel del kileremme efterhånden, men det er jo ikke nogen formue.. tror jeg har brugt 5 på godt 3 år.. dog sled den meget hårdt på remmen inden jeg fik "belt dressing spray"
Det er intet problem at stoppe den lille motor, og hvis jeg skulle fortsætte med min, så skulle der en noget større motor på.. 900'en har kun 0,75HP motor, hvilket er mindre end MC 1100 som jeg synes er for lille.. Godtnok har den jeg får ikke større motor, men jeg kan ikke bare få den til at gå i stå på samme måde..
Da jeg købte fik jeg at vide at jeg skulle tage 1100 i stedet for 900
den "store" har 2 cm højere pinol hvilket kan være en fordel. de længere vanger er intet værd med mindre man skal dreje meget lange emner, og i de fleste tilfælde vil 90 cm være nok..

Jeg vil dog sige, at man ikke skal få en reparatør til at komme fra Silkeborg for at se på bænken. Jeg fik bare at vide, at det var en brugerfejl, og så at jeg måske med fordel kunne købe det der belt dressing spray.. 1100 kr for det.. mange tak.. Det var ikke en brugerfejl, men motoren der var for lille.. Men hva' skidt.. Jeg skal i hvert fald ikke have en så langt fra til at kigge på hvorfor min bænk æder kilrimmene på den måde den gør.. en Kilrim holder et sted mellem 50 og 100 timer i min bænk for tiden.. Jeg må se om det ikke hjælper at flytte motoren, eller holde den fra 500 rpm. og så skifte når den springer..

Bjerg af spåner

han har en med en lille bule til en god pris her
http://www.traedrejerbutikken.dk/?p=pro ... -1-tilbage
:D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

steen viggo.
Har været inde og set den, de småskader den har betyder sikkert ikke noget.
men jeg skal jo også af med den jeg har, jeg har ikke plads til 2 bænke.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg faldt lige over Holzmann. Er der nogen der kender dem? De laver relativt billige bænke, men det ser stabilt ud, og specifikationerne er i orden.. Prøv at se disse tre. Alle tre er bænke til under 10.000 kr. I øvrigt er det en østrigsk bænk
http://www.onlineshop1a.de/Drechselbank ... 251_x2.htm
http://www.onlineshop1a.de/Drechselbank ... 251_x2.htm
http://www.penzingers-shop.de/Holzmann- ... cd8_x2.htm

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Hej Peter.
AJ Engros http://www.ajengros.dk har en lignende bænk han kalder MC1500 på tilbud til knap 7500,-. Jeg har været nede i Tørring og se på den. Det er en ordentlig moppedreng på et par hundrede kilo, så den hopper ikke rundt i værkstedet. Den er ca. 2 meter lang ialt. Den kører på 280 volt. Den ser vældig fin ud, men jeg kan ikke sige noget om kvaliteten. Den ligner en kineserbænk, men der findes jo også gode kinesere :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

woodturnerbenner :
Han har også en der hedder mc 1100 750 w motor
er det noget man tør købe .

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Det er en udmærket begynderbænk. Det er den Rasmus, Anders kraveben og jeg har (jeg er vidst den eneste, der stadig bruger den, og jeg skifter den ud medio juli). Hvis du vil have en billig bænk, så tror jeg du kan købe Rasmus' billigt. Han har jo fået Jet den heldige :twisted: Nej jeg er slet ikke misundelig på nuværende tidspunkt slet ikke :evil: :evil: :evil: Dog er det ikke en bænk der kan anbefales, hvis du vil dreje meget. Jeg har brugt min i 4 år, og den kører næsten som da jeg fik den, dog har jeg nogle problemer med, at motoren er for lille og dårlig.. Den er bestemt bedre end MC900, der har en endnu mindre motor, og i øvrigt er både lavere over vangerne, lettere og kortere.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

jeg er ude efter en bænk hvor vangen er i støbejern og hvor man kan
dreje motorblokken .
den bænk jeg har er bygget op i pladejern og motoren er 550 w
der skal ikke meget til at stoppe den .

Den bænk som rasmus har , skulle den ikke sættes op i haven som skulptur.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Det er ikke meget galt... Jeg ville hvis den var rimelig i orden hellere end gerne sælge den til dig MEN! det er den ikke.. den ryger op i kajs store lade. hvor den kan stå til han bygger den om til en polerstation..

Jeg har grublet meget over hvad man skal anbefale til en der skal have en ny/anden bænk... jeg vil godt sige at selv om den kan dreje hovedet ud over vangen ville det ikke rigtig kunne bruges til noget, eftersom motoren ikke er stærk nok til det.

Hvor store emner er det du er ude efter at dreje ? du kan overveje den nye jet mini Midi der er kommet mener den hedder 12 et eller andet.

Men hvis du har nogen specifikationer, ønkser evt noget prisleje hjælper jeg gerne med at kigge.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Jeg ved godt at jeg ikke bliver populær nu, men:

Hvis man ønsker at ofre 2500-3000 kr. på en drejebænk, så er der vel ikke så meget at vælge imellem? Er der ikke kun de maskiner der hedder 900 eller 1100, de er temmelig ens ligemeget hvilken leverandør jeg har kigget på. Jet 1236 koster ca 7000,-

Hvis man f.eks vælger en 1100 så stiger den 30-40% på grund af et eller andet Kina antidumpingprisudligningssanktion, eller noget i den retning, i nær fremtid. Sidst jeg talte med trædrejerbutikken havde han kun 1 tilbage til 'gammel' pris. Den fås også med støbejernsunderstel.

Jeg ved godt at der er kæmpe/mega/enorm/grande kvalitetsforskel på kineserne og Jet'en, men alligevel.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg er delvist enig. for der er stadig muligheden for at handle på jet. Og ja man komme et par 1000 mere op i pris, men til gengæld får man en maskine der er i orden, ikke noget slør motor defekt osv. Ellers vil jeg sige på jagt efter en brugt. find en gammel promat eller noget andet. Jeg har bare for mange dårlige erfaringer med MC modellerne.

Så jeg anbefaler man køber en der er maskinelt i orden, evt en med manuelle gear og så skraber sammen til en inverter senere. fordi der er bare ikke noget værre end en maskine der ødelægger det man arbejder med pga dårlig kvalitet...

Hvis jeg rendte på en der skulle starte med et lille budget ville jeg sige køb en lille jet eller axminster eller en brugt promat eller andet.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 70 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]