Nu tager jeg lige de ting jeg kan se:
Petersenproppen er lavet af 100% naturkork, det vil sige den er skåret. Den er ikke behandlet med noget som helst, så den overfladeden har kommer fra det værktøj de skærer den med. Det er med fuldt overlæg jeg har valgt den rene naturkork. Plastik eller sammenpresset kork er ikke så lækkert/pænt/elegant i mine øjne.
Der er selvfølgelig mindre revner og naturlige huller i sådan en helt naturlig kork, det er der nok desværre ikke noget at gøre ved.Modellen gør at den skal limesfast på dyvlen,her bruger jeg en hvidsnedkerlim (vandfast aquaplus noget) den hjælpe med at laveen smuleopfylning inde i proppen så den lukker rigtig tæt i flasken.
Den anden del af designet er at proppen er lavet til at passe i mange forskellige flasker og dermed stikker korken op over kanten på de fleste alm vinflasker, men eks en snapseflaske går den helt i på. så det er også design

Flere størrelser: jo jeg ville meget gerne have flere foskelllige størrelser propper, det eneste er at jeg skal tage rigtig rigtig mange hjem af gangen for at kunne få dem til en bare nogenlunde rimelig pris, ellers ville de blive monster dyre. Men hvis der er efterspørgsel på andre mål vil jeg da helt sikkert gerne tage et andet mål hjem.
Så lige kort om teknikken, nu bjørn skriver de flækker for ham.
Den rækkefølge jeg drejer mine i er :
1) Rå klods i kæberne på centrerpatron
2) ret groft af lav let konkav
3) bor hul ca 15-20 mm op i træet.
4) klodsen ud og næste klods i osv osv osvosv osv osv osv
5) lim en dyvel i hullet så der stikker en 3-4 cm ud af træet
6) pas på der ikke er for meget lim uden for hullet det gør at proppen er svær at få til at lukke helt op i mod den konkave flade
7) smalle kæber i patronen (pin jaws)
8) grib om dyvlen med patronen og sæt pinolstøtte på, den bliver på til det aller aller sidste, ellers risikere man at rive dyvlen over
9) drej og desig efter lyst.
10) drej den sidste nup af og puds og poler efter behov og lyst. Mine render i 400-600 får EEE og en gang Shellawax.
11) næste prop osv osv osv osv
12 ) på båndsaven, med håndsav, rundsav med en rødpølse eller hvad man nu lyster skæres dyvlen til så den er 20mm lang, eller 19,8mm
13) lidt lim på dyvlen eller i hullet i proppen
14) proppen vrides på og trykkes helt fast, husk at tjekke om der er kommet en smule lim ud af nogen af de naturlige huller.
15 ) stilles væk til tørring.
16) åben 2-3 flasker rigtig god vin, drik dem og tessst herester pråpperns funsixzon i fasker Hik

håber det kaster lys over det, jeg har tænkt en masse over design og type og kvalitet håber det giver mere mening med den ekstra forklaring.
PS: jeg sender selvfølgelig BjørnA en stak nye propper som erstatning for dem ham har problemer med.