www.woodturning.dk

WoodTurning.dk et forum for alle med interesse i trædrejning
Dato og tid er 26 jul 2026, 12:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 
Forfatter besked
Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Rønde, Djursland
Jeg har lovet da vi udskrev logokonkurrencen at der skal lanceres en landsdækkende forening for alle der har interesse for trædrejningens forunderlige verden. Et af hovedformålene kunne bl.a. være at sørge for at forummet altid kører og derudover også at arrangere årlige symposier - det har været drømmen fra starten, men vi har holdt lidt igen for at være sikre på at vi kunne samle opbakning. Jeg må give Stig ret nu er vi 300 mon ikke vi kan nu.

Med henvisning til Stigs julehilsen under smalltalk:
Jeg håber virkelig at næste år bliver året, hvor vi går fra den virtuelle verden ud i den virkelige.
Vi er næsten 300 medlemmer her, det burde være mere end nok til at lave et stort årligt arrangement med drejedemo og forhåbentlig nogle sælgere af grej, som vil udstille.

Støt op om det, please. Hvis ikke det kommer op at køre første gang vi prøver, tvivler jeg på at nogen af os gider prøve igen.

Jeg vil rigtig gerne være med til at arrangere begge dele og jeg skal nok være primus motor for at sætte igang. Ras og jeg har flere gange talt om at lancere en forening samtidig med et stort årligt symposium. Det kunne være så fedt.

For at det her kan arrangeres ordentlig skal vi hjælpes ad. Jeg synes at det er for meget arbejde ligge i hænderne på en mand. Selvom logokonkurrencen ikke var verdensstørste opgave var der stadig en del arbejde med det og med den erfaring i baghovedt starter jeg op med samle en arbejdsgruppe som jeg håber møder tilslutning. Den har jeg selvfølgelig også gjort mig nogle overvejelser om og jeg sender en PB til dem der bør samles om det.

Når arbejsgruppen er etableret vender jeg tilbage i denne tråd.

I er velkommen til at komme med jeres ider og tilkendegivelser i mellemtiden.

Igen igen - god jul

Anders Bremer - http://www.andersbremer.dk
Medlem af klubben NOVA DVR XP
Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

lille spån
Brugeravatar

Geografisk sted: Brønderslev
Jeg synes det lyder som en fremragende ide med en forening, og vil selvfølgelig bakke op om ideen med medlemsskab.
Det bliver spændende at se hvad det munder ud i !!

Hilsen Anders

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Frederikssund
Det KAN være en god idé med en forening. Men faktisk er det ikke sikkert. Der er ting man ikke kan uden en forening - få offentlige tilskud for eksempel.
Men der er et stort arbejde forbundet med det, og hvis man bare ønsker at videndele og mødes en gang imellem, så tror jeg faktisk at tiden er løbet fra foreninger. Så er det bedre at bruge kræfterne fokuseret på det egentlige - fremfor på bureaukratiet.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Det med offentlig tilskud har du nok ret i, men jeg havde nu ikke umiddelbart tænkt mig at vi skulle have snablen i i den offentlige kasse. :? -men den beslutning skal ligge i en arbejdsgruppe.
Der er rigtig mange drejere tilbage her i landet som ikke bruger PC ret meget og det er nogle ret erfarene gutter der har drejet i mange mange år som også skal have del i vores andres glæder bl.a. ved at lære nye mennesker at kende med samme interesse - vi bør samle os under én officiel forening/klub for at forsætte vores arbejde med at udbrede viden og højne nivauet for de danske trædrejere. (Det har jo altid været målet ;) )
Jo bedre sådan en forsamling er organiseret(og her mener jeg planlagt), jo bedre er muligheden for at iværksætte f.eks. symposiumer, trædreje-rejser, konkurrencer og meget meget mere.
Netop for at undgå små knopskydninger af tremandsklubber her og der som kun har få muligheder, er det en hel del smartere at lave en stor forsamling der har mange muligheder.
- og her starter alt godt arbejde med en god planlægning - derfor starter vi med en arbejdsgruppe - og ligger det i arbejdsgruppes hænder at lave den rigtige løsning for sådan en broget forsamling som os.

Jeg venter til imorgen eller i overmorgen med at sende ud til en mulig arbejdsgruppe - jeg vil lige have tid til at vende det med bl.a. Ras og Kaj ;)

Den søde, rare og venlige administrator :D ........We're all one tool away from greatness.......He Who Dies With the most Tools Wins :D

spånbunke

Geografisk sted: 2625 Vallensbæk
Det lyder som en rigtig god ide, og den vil jeg også gerne støtte op om :D

Det med offentlig tilskud kunne f.eks bruges til og få en professionel drejer som eks Raffan op og demonstrere.

Michal Juul

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Michael - super idé :D :D

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Jeg har rådgivet foreninger og organisationer igennem syv otte år. Det er etablerede foreninger - også blandt de helt store.
Efter min mening skal man virkelig tænke sig om før man etablerer en forening med vedtægter, generalforsamling, bestyrelse, kasserer osv. Det kan trække mange tænder ud, og være dybt frustrerende.
Jeg er med i et par foreninger - og en af dem (som jeg ikke vil afsløre navnet på) - er så befængt med slagsmål og stridigheder, at det nærmest hindrer fornuftigt arbejde.
Forskellen på en forening og et netværk som dette er, at i et netværk som dette, er der nogen der EJER det sted vi diskuterer, og som kan gøre det de mener skal til.
I en forening skal man vælges. Det demokrati fungerer ikke altid som det skal. Der sker nogle gange det, at de magtsyge sætter sig på foreningen - og derefter handler efter deres egne interesser fremfor foreningens og det fælles bedste. Grundlæggerne skubbes ud til siden, og spillet sættes i gang.
Det sker selvfølgelig ikke altid. Men når man etablerer en regulær forening bør man overveje om man mener det er den risiko værd!
Det er absolut ikke noget naturligt næste skridt at etablere en forening.
Der er også andre muligheder. Man kan etablere en decideret støtteforening (som bare støtter aktiviteter) eller en fond, der fungerer på sidelinjen og kører "projekter". Projekter kan sagtens være møderækker og seminarer. Det behøver man ikke en forening til.
Det jeg prøver at sige er, at man skal passe på med MAGTEN i en forening.

Men jeg er ikke som sådan imod en forening.
(Lød det sådan? LOL :twisted: )

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvalsø
Jeg er helt enig med Gunnar.
En forening med vedtægter og bestyrelse bliver hurtigt en tung og træg ting.
Du nævnte selv, at mange gamle drejere ikke bruger PC, skal de så være i en speciel underafdeling af foreningen?
Hvis man ikke har fulgt nok med udviklingen til at have lært at bruge en PC, har man efter min mening hægtet sig af muligheden for at være med i et drejeforum.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Elling/Frederikshavn
Jeg kan høre at der er både for og imod = sundhedstegn, men det ene udelukker vel ikke det andet. Med nogle vel gennemtænkte vedtægter er det muligt at drive en forening fornuftigt, især hvis man gør sig formålet med foreningen helt klart.
Jeg er for en forening, forudsat at forum består.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Den her tråd for lov at køre nogle dage endnu. :D :D Vi skal have alle holdninger på bordet synes jeg. ;)

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Jeg er faktisk enig med dig Gunnar - jeg er også meget imod en magtssyg opbygget struktur -det var heller ikke det der var hensigten at opbygge - jeg mener også at det er en god ide at få opbygget en form for fast støtte til forummet, det har jeg helt sikkert heller ikke noget imod.
I forhold til forummet er der selvfølgelig ingen tvivl om at vi brødre sagtens kan køre tingene vidre som det hele tiden har været og det vil vi også, men for at lave de store arrengementer skal der lidt mere til. Om det så er en klub, en forening, en arbejdsgruppe eller hvad man nu vil kalde det, så skal der struktur til, det er nødvendigt.
Da jeg selv agere som bygherre som erhverv er jeg også selv vant til små magtsyge bestyrelser i alle afskygninger - dem findes der tonsvis af eksempler på og det vil jeg selv undgå for alt i verden.
- men jeg ved hvad der skal til for at lancere et projekt både små og i milliardklassen og det er ikke ved en forsamling af mennesker der er klar til at løbe i hver deres retning. Derfor er kodeordet altid struktur og en plan... ligesom Egon Olsen, hvor svært kan det være??

I første omgang var iden at sammensætte arbejdsgruppen, den kunne Ras, Kaj og jeg nok håndtere og jeg tænkte ca. 7 personer. De kunne så tage stilling til hvilke opgaver der ligger for året og derefter hjælpes ad med at få løst opgaverne. Er det så svært???

Så der er ingen grund til at nogen sætter sig i hovedet at der skal til at laves en eller anden magtsyg struktur forening - det er lidt noget nonsens, men advarslen er vel beretiget....
Altså forfanden.... hvis man kan lave en lille husflidsforening så kan man vel også lave en trædrejerforening????? - eller i det mindste en arbejdsgruppe til at håndtere opgaverne?????

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

woodturnerbenner skrev:
Jeg kan høre at der er både for og imod = sundhedstegn, men det ene udelukker vel ikke det andet. Med nogle vel gennemtænkte vedtægter er det muligt at drive en forening fornuftigt, især hvis man gør sig formålet med foreningen helt klart.
Jeg er for en forening, forudsat at forum består.

Forum består for tid og evighed, det har vi lovet fra starten af og det står vi ved ;) ingen ændringer i den retning.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Øv altså - nu kørte det lige så godt. Og så vil I lave om på det.

Jeg kan sagtens forstå at trioen Petersen kan føle et ret stort arbejdspres, og gerne vil aflastes.

Jeg støtter helt sikkert at der bliver oprettet nogle arbejdsgrupper, der kan tage sig af arrangementer og andet.

Der er jo mange friske efterlønnere og pensionister her på forummet.

Men forening hvorfor det? Tyskerne har 'Drechslerforum' med over 2000 medlemmer.

'Ingen kan alt, men alle kan noget'

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

BjørnB skrev:
Øv altså - nu kørte det lige så godt. Og så vil I lave om på det.

DER BLIVER IKKE LAVET OM PÅ FORUMMET, BASTA. og der er heller ikke nogen forening der kommer til at bestemme i eller over forummet eller noget som helst i den retning, det kører vidre til evig tid fuldstændig uændret.

og tommelfingeren op til resten :D :D

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Grindsted
Hej

Første gang "forening" blev nævnt her på forum tænkte jeg, hvorfor nu det, det gå jo så godt. det er måske fordi jeg er en gammel sur mand, jeg er engang blevet sammenlignet med de sure mænd på Moppet, jeg har været formand og i bestyrelsen for en del foreninger, og har mødt en del magtsyge mennesker, så en forening er ikke altid lykken.
Men hvis man kunne finde et system som kunne aflast de flittige mennesker der sørge for at forum kører, og så synes jeg at man skal betale et fast beløb for at være med, så man ikke går med dårlig samvittighed.

MH
eljensen

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Med lidt god vilje kan vi helt sikkert finde en løsning.

Jeg forsøgte engang for 5-6 år siden at sælge en idé, som ikke blev til noget. Det var før Facebook, og idéen var en slags facebook - hvor foreninger kunne købe hele medlemsadministrationen online - og uploade alle deres medlemmers medlemsdata (jeg har arbejdet med foreningssystemer) - det var så også meningen at man kunne dele fx nyheder og lignende - på tværs af foreningerne på dette system.
Samtidig ville det være muligt at lave netværk/grupper/fora efter behov - med alle mulige funktioner - og når man så syntes det var tid, kunne man som administrator trykke på en knap - og forvandle sit lille ad hoc netværk til en forening - med vedtægter, kalender, bestyrelse med egen diskussionsgruppe osv.
Projektet blev ikke til noget - men jeg brugte ca et år af mit liv på det.

Min erfaring fra det projekt var - at der ikke var nogen egentlig grund til, at organisere sig i en forening - for i dag kan man alt hvad man vil online - også uden en forening.

Samtidig har jeg brugt et par år af mit liv på at hjælpe et open source "community system" på vej. Det hedder Drupal og er i dag det som Berlingske Medier, Information, The White House, MTV UK, Greenpeace, FDM, Warner Music, Human Rights Watch, Amnesty International, alverdens store popstjerners websites (Beyonce, Michael Jackson, Robbie Williams, Bob Dylan mfl) og meget mere - kører på. (Bare et prale-rant...). Jeg har postet nogle tusind idealistiske timer i det system, og selvom det er så stort nu, at idealismen lidt er tabt for det kommercielle hensyn, så har det stadig den håndværksmæssige stolthed intakt. Det system kan måle sig med de bedste. (Det er jo blandt andet derfor at der er så mange store sites der kører på det).
Det vil kunne bruges til at bygge noget meget stærkere end vores forum.
Jeg kunne godt drømme om forskellige forbedringer til forum - også uden at ændre på det nuværende:

1) Indexeret og struktureret leksikon over alt hvad der har med vores fælles interesse at gøre.
2) Ditto linkdatabase
3) Begivenhedskalender
4) Arbejdsgrupper - med samarbejdsværktøjer, så man kan lave projekter, symposier mv
5) Bytte/handels-børs for varer og tjenester- auktioner?
6) Medlemsdatabase - med præsentation af hvad man kan og hvad man tilbyder - produkter, services, undervisning mv.

Jeg ville faktisk hellere kaste mine kræfter ind i sådan et projekt - end jeg ville kaste dem efter organiseringen af en decideret forening. Men jeg vil ikke modsætte mig at vi laver en forening, og jeg vil helt sikkert også være at finde blandt dens første medlemmer - hvis jeg kan optages.

Site Admin - Træ krammer
Brugeravatar

Kanone idéer Gunnar, og så meget praler du da heller ikke. :D :D

At der ikke er stemning for en forening er helt fint for mig - men lad bare debatten køre måske finder vi på noget bedere her i fællesskab.

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Ørslev, Vordingborg
Hej,

der har Gunnar fat i noget af det helt rigtige. det der med foreninger er jo noget danskere er verdenskendt for. bare 3 danskere mødes er der basis for en forening: formand, Næstformand og kasseren. resten kommer jo så nok hvis der er interesse, ikk ;)

jeg er nok en af dem som primært syntes at det er det spontane - interessen- amatøren- fornøjelsen- nysgerrigheden- ønsket om at lære, evt at dele ud af sin egen viden etc, og det behøver jeg ikke en "tidsrøvende" organisation til.

jeg er meget gladere for f.eks. det tiltag Stig og Joe P lavede hvor en flok fra det meste af Sjælland rendte sammen til en hyggelig/lærerig dag, og jeg har heller intet problem med at støtte gode lærekræfter/forum, det er for mig mange gange det spontane som giver mest glæde og oplevelser.

man skal heller ikke glemme at der er mange som er "arbejdsramt" som måske vil finde et (yderligere) foreningsliv lidt for forpligtenede, og jeg er overbevist om at netop dette forum på en fin og åben måde er det som mange amatørdrejere (og enkelte proffer) syntes er godt.

Modus operandi: Træ- og alt det hyggelige omkring træ
https://www.facebook.com/profile.php?id=100003985820262

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Hvidovre
Hej Alle

Jeg har også arbejdet i forskellige interesseforeninger og det er gået nogenlunde.
Men der er altid nogle små paver som gerne vil strukturere og bureaukratisere foreningen (=bestemme hvad der skal foregå og hvem der må dit og dat og hvem der ikke skal være med osv,) det er dræbende for initiativ.

Det er moderne tider og internettet er kommet for at blive.
Jeg er fuldstændig enig med Gunnars betragtninger.

Skal der ske ændringer så lade os køre i den retning som Gunnar taler om.

Selv husflidsforeninger har det svært - det er ofte lidt nørdet - lige som os.
Vi er dog blevet 300 om samme emne, som er forum tilknyttet og udveksler meninger, erfaringer, viden og hilsner Det var aldrig sket hvis det havde været en husflidforening hvor vi mødtes fra hele landet, et par gange om året.

Arbejdsgrupper til at arrangere møder, fælles indkøb og symposier er en fremragende ide som kan organiseres via forum.

God Jul og godt Nytår til alle

Mvh

tjmanden Torben

Associeret til AW1416VS kredsen

Aktiv anarkistisk sort får i Stuarts Disciple

Pindesnitteraktivist

PHD i lediggang

spånbunke
Brugeravatar

Geografisk sted: Højer
Hej trædrejere!
Først en rigtig glædelig jul til jer allesammen!
Vedr. foreninger, så finder jeg at selv om vi er 300 i forum, så er vi spredt over hele landet, og min erfaring med foreninger af den slags er, at det kun vil være medlemmer f.eks. på Fyn som kommer til generalforsamlingen, da afstanden alligevel er stor i vort lille land, jeg er medlem af en anden forening som har sit "hovedsæde" i det midtjydske, og selvfølgelig er bestyrelsen overvejende lokal, sådan vil det også blive her hos os, når forslaget bringes igennem!
Jeg har dog ikke betænkeligheder vedr. magtsyge/magtmisbrug, da det er medlemmerne som bestemmer i en forening, så når de magtsyge vel kun at sidde i et år!
Jeg tilslutter mig Gunnars forslag om at styrke forummet i stedet for.
Jeg kan godt fortælle jer, at det er ikke sjovt at sidde i en bestyrelse, hvor der kun er bestyrelsen som møder op, og det er hulens svær at få fornyet bestyrelsen, når der ikke er emner i de få fremmødte!

Hyg jer i julen!

Børge L

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde
Også jeg er enig i Gunnars indlæg, vi har for væn i Danmark (og sikkert andre steder også :twisted: ) til "vis der er noget som virker, så skal det laves om,"( helst radikalt,) vis "vi" udbygger forum, samtidig med den personlig kontakt medlemmer imellem bliver støre, om det er bar fordi man mødes over en kop kaffe en aften, så bliver det 100 % nemmer at samle folk til "den årlig seminar" eller en "udstillings dag" hvor man kan udstiller sine ting i diverse kategori (evt. vind en premier :P) og samtidig inviter en publikum indfor som dårlig nok vist at der er noget som heder "trædrejer eller knive mager."
Det jeg nok mener er at vi selvfølgelig skal lære at kravle inden vi skal op og gå, men vi skal for alt i verden ikke end med at vær en flok navle beskøgende "sur mænd og kvinder" som ha lavet ting alt for besværlig for os selv :o :D :D :D :twisted:

håbløs træ krammer
Brugeravatar

Nu ved jeg godt at jeg skød foreningstanken i sænk, så nu vil jeg give den lidt kunstigt åndedræt - bare for at overveje hvad vi går glip af. :D :D :D

Man kan eventuelt gøre sådan her:
1) Stift en støtteforening hvor medlemsskab koster fx 200 om året, som ingen indflydelse har på forum og aktiviteter i øvrigt, men hvis formål er at støtte bestemte aktiviteter - fx seminarer og andre arrangementer, som bestemmes af bestyrelsen.
2) Giv nogle få fordele til dem der er medlem af støtteforeningen. For eksempel rabatter på et eller andet man sælger.

Sådan en forening kræver det ikke mange kræfter at stifte.

Der findes standardvedtægter forskellige steder på nettet:
http://www.kolding.dk/data/0021910.asp? ... &uid=21271
http://www.aauf.dk/index.php?id=36
http://www.aauf.dk/fileadmin/word/Stand ... aegter.rtf

Man skal bare ikke involvere for mange mennesker. LOL

For eksempel skal man IKKE gøre som det står hos RET&RÅD - involvere en advokat. Det koster bare penge, og det eneste man får ud af det er standardvedtægterne. LOL
Ellers er det meget fornuftigt hvad der står.
http://www.familieadvokaten.dk/Breve-100/b100-122.html

Med hensyn til arrangementer skal vi være opmærksomme på at der er særlige forhold der gør sig gældende. For eksempel vil mange arrangementer vi kan drømme op jo have et ganske begrænset antal deltagere. Så selvom vi måske kan skaffe 100 medlemmer - og derfor fx 20000 kroner at gøre godt med, så er det ikke sikkert at alle kan få deltagelse i et seminar ud af det. Men hvis man vil støtte 5 seminarer med hver 2000 kroner, og give medlemmer fortrinsret, så kan den ting sikkert også løses.

Den væsentligste fordel med en forening er altså at have en stabil økonomi med midler, så man fx kan garantere en seminarunderviser et honorar. Og det virker jo også lidt seriøst.

spånbunke

Geografisk sted: vejruphuse 32 Hårslev 5471 Søndersø
Selv om undertegnede ikke drejer i træ, men "snitter", synes jeg, at det er fint at "lytte" på sidelinien til jeres snak om forummets udvikling. Jeg har gennem årerne været til forskellige symposier, træ og sne, rundt omkring, og det er noget af det mest inspirerende man kan tænke sig. Tænk at arbejde sammen med andre med samme passion for det man selv holder af, i dette tilfælde træ, og suge ideer og erfaringer til sig. Skulle i nogensinde nærme jer en tilstand af symposieafvikling (o: ja, så sig til. Så sponsorerer jeg da gerne en del af træet, hvis i kan nøjes med elm, eg og taks. Prøv for øvrigt at søge LAGmidler til et veldefineret arrangement. Der kan i disse tider, mærkeligt nok,.. søges til kunst/kultur og turisme. Har selv været der, og det var ok.
Godt nytår
vh. Allan
http://www.skulpturvaerkstedet.dk
http://www.vaerkstedsgalleriet.dk

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 23 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]